Gå til innhold

Phenom innfrir ikke


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dette er ikkje bare trist, men SKANDALE av AMD! Skulle gjerne bytta over til AMD om de hadde ytet en god del bedre enn Intel.

 

Skulle gjærne hatt noe mere konkuranse fra AMD!

 

Absolutt!! Her har AMD driti på draget IGJEN. Snakk om flause. Noen som tenker "R600" her? Nå må vi vente litt til, så kanskje det kommer noe enda råere fra AMD.

 

Kan vel trygt si at årets 2 HW vinnere er Intel og Nvidia, uten tvil. Synes litt synd på AMD, har hatt AMD siden min P3 ble byttet ut og gikk ifjor over til C2D, hvilket jeg ikke angret på. Nei, dette var skam fra AMD som ikke klarer å levere.

Lenke til kommentar

Andylove, R600 var i prinsippet ikke en flause. HD 2900XT var et kurant kort fra driverne ble forbedret til 8800GT kom ut (og i prinsippet er det fortsatt et godt kort ettersom 8800GT er stort sett utilgjengelig).

Problemet vi sitter med er vel egentlig at K10 ble forsinket oppimot et år. Dette er enormt mye. K10 for ett år siden hadde faktisk vært en veldig god situasjon. Detaljene bak forsinkelsene vet jeg ikke noe om, men det er jo åpenbart at samtidig som de blir hengende etter, kan de ikke bare glemme K10 å spurte forbi i et forsøk for å ta igjen Intel. Enhver bedrift må tjene penger, og er dermed avhengig av å få ut produkter fortløpende. Foreløbig tror jeg AMD må hente seg inn ved å sakte ta igjen forspranget til Intel (uten å svelge mer enn de klarer) og holde pengene rennende inn i mellomsegmentet (og dermed ha som hovedprioritet å holde seg konkurransedyktige der) for å kunne fortsette løpet. Noe som for øvrig ser ut til å være det de gjør. HD3800-serien er nok et eksempel på dette. Samtidig må de håpe at folk ser at de har konkurransedyktige løsninger i mellom-segmentet ettersom det er fort gjort å tenke "Intel har de beste prossessorene (i toppsegmentet), derfor er de suverent best over hele linja", noe som kan bli et problem til tross for at X2 faktisk henger med likt prisede Intel-prossessorer i den prisklassen AMD har alternativer.

Lenke til kommentar
* 65 nm prosess ("Agena" revisjon B2)

* 600 millioner transistorer

* Kjernestørrelse på 285 mm²

* Sokkel AM2+

* HyperTransport 3.0

* Støtter DDR2-minne opptil 1066 MHz effektivt

* Maks effektforbruk: 95 Watt

* 2 MB L2-cache (512 kB per kjerne)

* 4 MB L3-cache (delt mellom kjernene)

* Støtter SSE4

Kjernestørrelsen har tydeligvis krympet litt fra de tidligere 291 mm²

http://en.wikipedia.org/wiki/AMD_K10#Fabrication_technology

Det må uansett anses å være veldig kompakt for å være 65nm prosess når Intel trenger 214 mm² for å lage fire kjerner på 45nm og 286 mm² for å lage fire kjerner på 65nm, det selv om de har fordelen av å kunne lage mye mer kompakt cache enn AMD.

 

Mengden L3 cache stemmer ikke.

L3 cache: 2MB (delt mellom kjernene)

L2 cache: 2MB (512 kB per kjerne)

Summert cache: 4MB (L2+L3)

 

I tillegg kommer det 0,5 MB L1 cache fordelt på 64kB instruksjonscache per kjerne og 64kB datacache per kjerne.

Lenke til kommentar
Selvom AMD ikke knuser all konkurranse er vel CPU'n både meget bra og ganske billig.

Nei, det er den ikke. De har faktisk en høyere listepris enn CPU'ene fra Intel de konkurrerer mot. Da snakker jeg om de nye Phenom prosessorene.

 

At de er dårligere klok for klok enn Intel sine 65nm Core2 er ikke bra, spesielt ikke med tanke på at Intel kommer med nye 45nm Core2 prosessorer som yter 5-10% bedre enn dagens Core2 per klok i januar.

Lenke til kommentar
* 65 nm prosess ("Agena" revisjon B2)

* 600 millioner transistorer

* Kjernestørrelse på 285 mm²

* Sokkel AM2+

* HyperTransport 3.0

* Støtter DDR2-minne opptil 1066 MHz effektivt

* Maks effektforbruk: 95 Watt

* 2 MB L2-cache (512 kB per kjerne)

* 4 MB L3-cache (delt mellom kjernene)

* Støtter SSE4

Kjernestørrelsen har tydeligvis krympet litt fra de tidligere 291 mm²

http://en.wikipedia.org/wiki/AMD_K10#Fabrication_technology

Det må uansett anses å være veldig kompakt for å være 65nm prosess når Intel trenger 214 mm² for å lage fire kjerner på 45nm og 286 mm² for å lage fire kjerner på 65nm, det selv om de har fordelen av å kunne lage mye mer kompakt cache enn AMD.

 

Mengden L3 cache stemmer ikke.

L3 cache: 2MB (delt mellom kjernene)

L2 cache: 2MB (512 kB per kjerne)

Summert cache: 4MB (L2+L3)

 

I tillegg kommer det 0,5 MB L1 cache fordelt på 64kB instruksjonscache per kjerne og 64kB datacache per kjerne.

Mener det er ca 450 mill transistorer også, ikke 600 mill....

 

Antar forøvrig at vi kan se rimlige firekjerner i Q1, når "lanserings" prisene har lagt seg. (forhåpentligvis tidligere)

Lenke til kommentar

Vel, jeg ser muligheter der andre måtte se nederlag!

Om man driver med 3D og rendering så er det fortsatt mange programer der ute som sluker AMD sine spec rått.

 

Du har for eksempel Softimage XSI som trives best på AMD, du har Houdini ++ lista er lang.

 

Jeg vil si at AMD er et perfekt valg for den pris beviste gamere, programereren, 3d artist etc som trenger kanskje 8 cores o.l.

Lenke til kommentar
Ajajaj... AMD sliter! Hva tror dere er grunnen?

Sammenslåingen med Ati. Synes begge har tapt store markedsandelen etter sammenslåingen :hmm:

 

Nå er nok ikke nedgangen kun pga sammenslåingen, det hadde ikke kommet skikkelig fart i Core-arktitekturen når de bestemte seg for å slå seg sammen, og det har nok også hatt en stor påvirkning.

 

AtW

Lenke til kommentar

Må nok si meg enig i med darapa her.

 

Selv om Phenom kanskje ikke havner på toppen av listen så har den mange nyttige funksjoner og forskjellig som jeg vil kunne dra nytte av som bruker. Dere som henger ut Phenom fordi den ikke yter like bra som topp-prosessoren til Intel så les gjennom anmeldelsen på Tom's Hardware.

 

Phenom er mye billigere langsiktig for meg også, jeg kan smerte fritt slenge inn en AM3 prossesor når de måtte komme. Syns intel blir alt formye kjøping av nytt HK og utstyr når en skal oppgradere hele tiden.

 

Så skal vi ikke glemme at Phenom kan klokkes smertefritt til 3.0Ghz.

 

Husk at tester ikke kan si alt om en prosessor og et konsept. Phenom blir ypperlig for oss som driver med 3d-modellering, grafikk og spillmotorer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...