Gå til innhold

uke50mm 2007 | Idéen/Regler/SnikkSnakk


Anbefalte innlegg

God kveld, jeg håper dere nyter Novemberhvilen. Her har dere 4 ukers forberedelse til neste utfordring.

 

 

<><><><><><>

 

 

uke50mm

 

Uke 50 og 50mm – det må jo bare gjøres!

 

Uke 50 er fra mandag 10. desember til søndag 16.

50mm er ditt egen lille 50mm fastobjektiv.

 

Regler:

- DU MÅ FOTOGRAFERE HVER DAG MED DITT 50mm OBJEKTIV FRA MANDAG 10. DESEMBER TIL SØNDAG 16. DESEMBER.

- DU MÅ PRODUSERE ETT FORUMVERDIG BILDE HVER DAG SOM POSTES I DEN DAGLIGE TRÅDEN.

 

Deltakernivå:

PURIST: vil KUN fotografere med 50mm fastobjektivet i perioden og ingen andre objektiver.

PYSE: har også behov for å fotografere med andre objektiver i perioden, men vil også fotografere hver dag med 50mm.

 

Valgfrie tillegg:

Du står fritt til å legge inn valgfrie tillegg, eksempler: kun svart/hvitt, ingen crop, ingen redigering (jpg direkte fra kamera), blender kun mellom f/1.4 og 2.8. Merk at dette kun en noen eksempler du kan ha helt andre personlige tilleggsutfordringer.

 

Forumtråder:

Det vil kun bli 9 forumtråder. Denne for generelt snikksnakk omkring utfordrignen. Påmeldingstråden for påmelding og deltakeroversikt. Og en tråd for hverdag:

 

uke50mm | dag 1/7 | man 10-des-07

uke50mm | dag 2/7 | tir 11-des-07

uke50mm | dag 3/7 | ons 12-des-07

uke50mm | dag 4/7 | tor 13-des-07

uke50mm | dag 5/7 | fre 14-des-07

uke50mm | dag 6/7 | lør 15-des-07

uke50mm | dag 7/7 | søn 16-des-07

 

Hvorfor?

- En ukeslang “pic-a-day” for de som ikke kan/ klarer å sette av nok tid til en måned eller årlig versjon. Her har de muligheten til å prøve det ut.

- BARE ETT bilde pr person pr dag gjør at deltakerne blir mer skjerpet i utvelgelsen/ etterarbeidet.

- Inspirasjon; hva andre gjør med 50mm kan du også forsøke på.

 

 

Spørsmål og svar:

 

<><><><><><>

Sp: Hvor mange bilder kan jeg poste hver dag?

Sv: ETT

 

Sp: Dersom jeg har mer enn et 50mm objektiv

Sv: Du kan fotografere med dem alle.

 

Sp: Kan jeg bruke film?

Sv: Dette er ment som en personlig utfordring, legg inn bildene når du er klar.

 

Sp: Kan jeg benytte 45/55/58mm objektiver til denne utfordringen?

Sv: Nei de er ikke 50mm objektiver

 

Sp: Kan jeg benytte min zoom satt til 50mm?

Sv: Nei, det er ikke 50mm fastoptikk.

 

Sp: Kan jeg benytte mellomringer?

Sv: Ja

 

Sp: Hva om jeg er uten internettilgang tirsdag og onsdag?

Sv: Legg inn bildene i tirsdags- og onsdagstrådene når du er tilbake.

 

Sponsing:

Japan Photo har signalisert at de vil være med denne gang også, og gir en fotobok til de som gjennomfører utfordringen i henhold til disse kriteriene:

 

1. Du må ha meldt deg på med deltakernivået PURIST.

2. Du må ha lagt inn bilde i ALLE trådene, og senest innen 24 timer. etter at gjeldende dag tok slutt. (Ok dette ble dårlig, men her følger en praktisk forklaring. Et bilde tatt 10. desember må senest legges ut 11. desember kl 23:59.)

3. Etter utfordringen er slutt er du selv ansvarlig for å lenke til dine bilder i din post i påmeldingstråden. Dette må gjøres innen 20. desember, men kan selvsagt gjøres etterhvert som utfordringen løper.

 

Er du usikker på hvordan dette gjøres? Her kommer en forklaring, evt spør.

 

- Legg inn vil valgte bilde på riktig dag. Når du har gjort dette vil posten få et nr. (merket med rød sirkel på bildet).

printscreen.jpg

- Trykk på nr., en boks kommer opp med en direkte lenke til posten. Kopier denne lenken (ctrl+c).

- Finn din påmelding.

printscreen2.jpg

- Rediger denne (1) på bildet. Legg inn lenke (2) ctrl+v, kall lenka for dag 1, dag 2, osv.

- Fortsatt usikker spør eller prøv.

Endret av kimare
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og jeg som hadde begynt å lure på å bruke mellomformat/TLR (80mm/3.5).. Manuelle 50mm-ere har jeg nok av, kanskje jeg kan bruke en forskjellig hver dag? Skal klare å gjøre en litt jevnere innsats denne gangen, og er vel allerede godt i gang med oppvarmingen. Håper å ha et 6-trinns ND-filter i hus innen da, så jeg kan eksperimentere med stor blender i dagslys en av dagene..

 

Meget instruktive spm&svar! :)

Lenke til kommentar

Helt klart nok en morsom utfordring. For de som har en 50mm, mener jeg. Skal jeg bli med, så må jeg ut å handle. Men i såfall hva. 50mmf/1.8 er for plastic-fantastic, 50mm f/1.4 er jo en ide, men litt for dyr nå. Men så fikk jeg se at Canon og Sigma selger 50mm macro - er det noe å satse på ?

 

Tom

 

Edit: litt

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
Helt klart nok en morsom utfordring. For de som har en 50mm, mener jeg. Skal jeg bli med, så må jeg ut å handle. Men i såfall hva. 50mmf/1.8 er for plastic-fantastic, 50mm f/1.4 er jo en ide, men litt for dyr nå. Men så fikk jeg se at Canon og Sigma selger 50mm macro - er det noe å satse på ?

 

Tom

 

Edit: litt

 

Tere Canesen på Digit bruker nesten bare Sigma 50mm makro. Det holder i lassevis.

http://www.digit.no/wip4/photo/?person=29037

Lenke til kommentar
Helt klart nok en morsom utfordring. For de som har en 50mm, mener jeg. Skal jeg bli med, så må jeg ut å handle. Men i såfall hva. 50mmf/1.8 er for plastic-fantastic, 50mm f/1.4 er jo en ide, men litt for dyr nå. Men så fikk jeg se at Canon og Sigma selger 50mm macro - er det noe å satse på ?

 

Tom

 

Edit: litt

 

Tere Canesen på Digit bruker nesten bare Sigma 50mm makro. Det holder i lassevis.

http://www.digit.no/wip4/photo/?person=29037

 

Det så veldig bra ut - og det er den type bilder jeg kan tenke meg å ta...

 

Tom

Lenke til kommentar
Skrivefeil i 1.post?

"PURIST: vil KUN fotografere med 50mm fastobjektivet i perioden og igjen andre objektiver."

-------

Dette blir jeg med på. Selvfølgelig som PURIST.

 

Takker for tilbakemelding dette er rettet.

 

Jeg ser forøvrig at theriksen, anew og haakonts kjører dobbelt på NikonCafe. Det samme gjør jeg på Dyxum andre med Nikon eller Sony/Minolta kan også gjøre dette.

Lenke til kommentar

Har jeg har forstått det riktig at 24-timers regelen for opplasting gjelder kun for de deltagerene som sikter på premiering fra JP ?

 

Grunnen til at jeg spør er at jeg skal på hyttetur den 14-16, og har da ikke anledning til å laste opp før sent den 16.

 

Tom

 

PS. Hytteturen er også grunn til at jeg velger å være pyse denne gangen - kommer til å bruke 17-70mm'eren også.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...