Gå til innhold

Thinkpad R61i - Verdig oppfølger?


Flimzes

Anbefalte innlegg

Forord: Da har jeg kjøpt meg ny bærbar pc. Den gamle traveren Thinkpad T20 fungerer fortsatt den, men et s3 grafikkort og P3 700mhz er ikke det helt store lenger. Så jeg gikk på gs.no (butikken i ski) og kjøpte meg en Lenovo C3000 N100. Jeg hadde valg mellom den og Thinkpad R61i, men C3000 har noe bedre grafikkort (6700poeng i 3dmark01 vs 5500 i 3dmark01), så jeg valgte den. Når jeg var liten og fikk meg min første Thinkpad lovet jeg meg selv at jeg alltid skulle ha det. Men etter å ha innsett hvor dyre de er, så ville jeg prøve en annen, (de er jo tross alt lenovo begge to). Det er det dårligste datakjøpet jeg har gjort noensinne. Den er mye stivere i strukturen enn både hp og acer, men lokket ble ripete bare man så på det, og jeg fikk en maskin som antakeligvis var ødelagt, og en fyr på gs sa at han personlig aldri ville ha en sånn pc. Så jeg byttet til en Thinkpad R61i, og er råfornøyd.

 

Thinkpad har alltid vært IBM's øyensten i hjemmepcmarkedet. Ingen kan lage like bra maskiner som dem (dette er min mening, la meg slippe diskusjoner om det). Nå har lenovo tatt over, har de gjort en god jobb?

 

Spec: 1.5ghz C2D, 2gb 667mhz ram, Intel GMA X3100, 1280*800 matt skjerm. 3USB-kontakter, d-sub, pcmcia, lan, modem, og multiburner dvd.

 

Utseende

 

Utsiden: Den er svart, med de nyklassiske sølvfargede hengslene. Den har en matt skjerm (død over glossy) og et svart indre med blå tastaturdetaljer. På denne modellen finnes bare trackpoint, og ikke museflate (noe jeg regner som positivt). I stivhet føles maskinen som å løfte opp et stålkarosseri innkapslet i plast, noe som faktisk er akkurat det maskinen er. Den har informasjonslys under skjermen på innsiden, og 5cm fra høyre hengsel på utsiden. På sidene av tastaturet er det noen hull som er ment for å bryte opp designet litt, høytalerne sitter også her.

 

Sidene:

Venstre side: Pcmcia port, usb på høykant, utgang for headset og mikrofon, lan, modem, d-sub og vifteutblåsning.

post-89820-1195167439_thumb.jpg

Baksiden: Viftegrill, strømkontakt og batteriet. Jeg har et 6-cellers batteri som ikke stikker ut.

post-89820-1195167473_thumb.jpgpost-89820-1195167501_thumb.jpg

Høyre side: To horisontale usb kontakter, dvd-spiller og multiburner (+, -, ram, rom, morradi, younameit), lengst foran er luken for harddisken.

post-89820-1195167524_thumb.jpg

Framsiden, lengst til venstre er det en bryter for trådløs aktivitet (blutooth, wlan), langs hele framsiden er det små luftehull.

post-89820-1195167614_thumb.jpg

Oversiden: Var dekket av et stort klistremerke med thinkvantage-funksjoner o.l, det er for lengst borte. Lengst bak er lampene for av-på, sovemodus og batteritilstand.

post-89820-1195167712_thumb.jpg

Undersiden er dekket av noen ganske høye og veldig spesielle gummiføtter. De bakerste 3-4cm er dekket av batteriet. Ellers er det diverse små luftehull og skruer. For å se rambrikkene må man skru av 3 skruer og løfte av håndleddstøttet.

post-89820-1195167822_thumb.jpg

 

Batteri: Batteritiden varier jo, men med full lystyrke og vanlig surfing klarer den rett over 3 timer, med mest mulig strømsparing klarer den ca 4. Den klarer ca 2.5 timer med film.

 

Software

På maskinen kom det ferdig innstalert windows xp pro, og masse think-bloatware. Jeg bryr meg veldig lite med 2gb ram, men den idler vel på 400mb ram. En 60-dagers versjon av office, en 90 dagers versjon av norton internet-security (første jeg fjernet), brenneprog, intervideo, picasa, pc-doktor 5, diskeeper, og noen sql-server-greier. Selvfølgelig var alle drivere innstalert. Har prøvd Hl2, css, gta san-andreas, gta 3, pariah, og den klarer alle de på 1280*800. Hl2 har noen fps-drop bugs, som skal være støttet i nyeste versjon av intels drivere (treige lenovo som ikke ”thinkpader” drivere fort nok), og Pariah har noen texture-bugs, ukjent årsak. Med at de klarer det mener jeg at jeg ikke merker noen lagg, og jeg merker sånt med en gang. Har ikke innstalert noen måleprogrammer enda. Av 3dmark har jeg bare 01 versjonen, og der scorer mitt X3100 ca 5500 poeng.

Jeg har også innstalert Ubuntu. Jeg bruker de eksperimentelle intel driverne, de fungerer greit for alle spillene i Ubuntu sitt repository. Open-arena er ganske morsomt egentlig. Derimot så var wine+gta 3 ganske tregt.

post-89820-1195167764_thumb.jpg

Skjermen er veldig, veldig bra. For de av dere som er kjent med A31P, som har den beste bærbarpc-skjermen noensinne, så er den her ganske nære i farger og lignende, men kan ikke måle seg mot 1600*1200, men for 7000 er 1280*800 standard, med unntak av HP Compaq 6715b. Skjermen sitter ikke midt i lokket, men litt til høyre, det er på grunn av antenneløsningen til IBM/Lenovo, som gir deg ufattelig bra dekning, men gir deg litt skjev plassering. Jeg gikk foråvidt fra 3com 30% til lenovo 95%, imponerende. Høytalerne gir deg ganske god lyd for å være bærbar, men spiller litt for lavt for min del, dog mye høyere enn C3000 N100, som man ikke hørte fra 2meters avstand, for da overdøvet viften lyden. Lyden ut til hodetelefoner er derimot VELDIG høy, advarsel!. I bruk er R61i stille, og viften står stort sett stille, men selv når viften blåser opp så er den veldig stille.

post-89820-1195167793_thumb.jpg

Avslutning:

Jeg er veldig imponert over hvor lite man må ut for å få såpass solide maskiner. At det ikke koster mer å få maskiner som man faktisk tør å pakke ned i sekken, å få maskiner som ikke blir ripete de første tre årene, eller som har matt skjerm. Takk IBM for deres introduksjon med Thinkpads, og takk til Lenovo som jeg synes har gjort en knakandes god jobb med å videreføre denne gode tradisjonen.

 

PS: Bildene er tatt med en gammel ixus v, så bildekvaliteten er som den er. Skriv gjerne en tilbakemelding om hva du synes om skrivingen min. Maskinen er ikke like flashy og gnistrete som på noen av bildene. Håper dere likte bildene og omtalen generelt da :)

post-89820-1195167400_thumb.jpg

post-89820-1195167587_thumb.jpg

post-89820-1195167651_thumb.jpg

post-89820-1195167676_thumb.jpg

post-89820-1195167842_thumb.jpg

Endret av micke090
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke prøvd R61, men var bruker av en R51 en god stund, og min søster har en R52. Ettersom jeg forstår har Lenovo slanket den litt i størrelsen?

 

Mine erfaringer med ThinkPad er mye av det samme, og dette innlegget skrives på en X31 (med 1GB RAM, vel og merke) som jeg er veldig glad i. Ellers har jeg vært en del borti T43 (fantastiske maskiner) T60 (gode maskiner, men har hatt en del kluss med disse på jobb) og T61, som ser ut til å være på nivå med T43.

 

Privat har jeg en Z61m (med etterinstallert Vista Ultimate) jeg er ganske fornøyd med (med unntak av litt lite RAM, men det ordner seg på nyåret!), men jeg ville ikke kjøpt den en gang til. Den er for stor. Nå hadde jeg nok gått for en X-maskin i stedet. Prøvde en X61 på et Lenovoseminar i november, og falt veldig for den.

 

Flott test!

Lenke til kommentar

Viftestøyen kan jeg ikke så nøyaktig beskrive, for jeg hører den stort sett bare når det er helt stille, og da har den allerede skrudd seg på. Men det tar noen runder i css før den starter. Den er en jevn susing, lyden av luft som treffer noe, ganske lavfrekvent og ikke særlig høy (db). Cd-romen bråker en del på maks hastighet, men man kan stille inn at den går på veldig stille (krever restart).

 

R61 er i grunn ganske tynn i forhold til tidligere modeller. Den er mye tynnere enn A31p, men tykkere enn T20. Den er tynnere enn T30. Den er noen mm tykkere enn T43.

 

Litt ytelse:

Counter Strike source: 60fps alt på maks. AA finnes ikke, så har ikke prøvd med det.

Far Cry: 60fps alt på maks.

Crysis: 1280*800 og alt på low: 20fps

Pariah: 50fps, alt på maks, men det er en del graphic-bugs.

3DMark01: ca 6500.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Er selv en eier av Thinkpad T61 og er strålendes fornøyd. Min er i toppsjiktet spekket og koster også deretter men jeg angrer ikke det spor. Maskinen er svært rask og stillegående, selv under hard last som virtualisering etc. Den gir nesten ikke fra seg varme og kan fint brukes på fanget selv under 50-100% last på CPU og disk over lengre tid.

 

Tastaturet er i seg selv verdt kjøpet og skjermen er god og skarp. Byggekvaliteten er knall og T-serien har en finere overflate enn R-serien, se for deg matt børstet plastikk.

 

Stort pluss at maskinen primært er Intel-basert, det gjør det enkelt med Linux og operativsystemer.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Bra test! Hvilken skjermstørrelse har du? Har R61 modellene innebygget mikrofon?

Jeg har 15.4", den er egentlig litt stor for meg kan jeg si etter noen mnd bruk, er stress å få ned i sekken. Jeg husker ikke om den har innebygget mic eller ikke.

 

NB: Om du har planer om å bruke XP x64 så er det bare å glemme lydstøtte. :nei:

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hvordan er støynivået? Jeg vurderer å kjøpe en thinkpad R61i etter å hatt opptil flere direkte bråkete maskiner på rad. Er spesielt slike høyfrekvente pipelyder jeg er redd for...har nesten gitt opp søket etter en maskin som IKKE lager disse.

 

Gidder du legge øret nedtil og høre etter? Jeg er ganske sensitiv for slike lyder, og siste maskina ga meg hodepine.

Lenke til kommentar

Høyfrekvente lyder var det ingen. Viften gir et svakt sus når den går.

 

Vifta på den gamle laptoppen min begynte å lage en høyfrekvent lyd, og jeg skjønner godt hva du mener. Min var i hvert fall helt pipefri.

 

Min var dog litt for stor for meg (15.4" har jeg aldri hatt før, og det var en negativ opplevelse. Solgte den og kjøpte en R61 14" i stedenfor.

 

14" er enda stillere.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...
Fikk min 14" R61 fra Amentio på torsdag, foreløpelig greit fornøyd. Tok med et Ultrabay-batteri så blir spennende å se om den klarer de ni timene Lenovo hevder. :)

Min R61 holdt 10 timer (skjermen sto ikke på alle ti timene, men den spilte musikk konstant. Har ikke ulstrabay-batteri, men har det man bytter ut standard-batteriet med (Dette: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=341249 )

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Helt nøyaktig har jeg et Sanyo 42T5262 og hos Lenovo har det produktet tittelen "ThinkPad R61, T61 Series (14-inch wide) 6 cell Enhanced Battery (Sanyo)", så tydeligvis har jeg et 6-cells batteri. Og ja, det stikker ut som det 7-cells batteri du linket til.

 

Kan jeg klage til Amentio på at PCen har et 6-cells batteri istedenfor det 4-cells batteri det stod i produktbeskrivelsen? :whistle:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...