Gå til innhold

Omtale av Eternal Sonata (X360)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dette virket upasselig strengt.... Og den teiteste konklusjonen jeg har lest på lenge.

Med fare for å høres ut som en svinepels: Jeg har spilt gjennom spillet, jeg har gitt det 40 timer av livet mitt, og jeg følte at det jeg fikk tilbake ikke var så fryktelig substansielt. Har du engang prøvd det? Og kritiserer du konklusjonen isolert fra resten av omtalen? Og kan du argumentere for hvorfor det virker så voldsomt strengt? Kanskje fortelle om din egen erfaring med spillet, og hvor den avviker fra min?

 

Jeg sier at Eternal Sonata er et middelmådig spill. Isolert sett er kampsystemet engasjerende og velgjort, spillet er veldig pent, rent visuelt er det svært engasjerende. Men som helhet, som et spill som legger stor vekt på sin egen fortelling, faller det gjennom. Og kampsystemet er i seg selv ikke nok til å bære spillet. Fortellingen, motivasjonen din for å delta i spillet, er svært dårlig. Det er veldig tynt med belønninger i form av spesialutstyr og spesialangrep, til syvende og sist spiller du det for å bli ferdig med det, ikke fordi du føler du har noe igjen for det.

 

5/10, med andre ord.

Endret av SHDR
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL

Ville selv gitt det en syver, trolig. Men jeg er i stor grad enig i omtalen. Jeg fant vel og merke historien rimelig interessant, men den kolapser helt når du nærmer deg slutten, og det er jo litt synd. Jeg likte også kampsystemet til tross for sin simplisitet, men sant nok, hadde spillet vært særlig mye lengre enn 20 timer hadde jeg trolig ikke giddet å fullføre det...

Lenke til kommentar
Dette virket upasselig strengt.... Og den teiteste konklusjonen jeg har lest på lenge.

Med fare for å høres ut som en svinepels: Jeg har spilt gjennom spillet, jeg har gitt det 40 timer av livet mitt, og jeg følte at det jeg fikk tilbake ikke var så fryktelig substansielt. Har du engang prøvd det? Og kritiserer du konklusjonen isolert fra resten av omtalen? Og kan du argumentere for hvorfor det virker så voldsomt strengt? Kanskje fortelle om din egen erfaring med spillet, og hvor den avviker fra min?

 

Jeg sier at Eternal Sonata er et middelmådig spill. Isolert sett er kampsystemet engasjerende og velgjort, spillet er veldig pent, rent visuelt er det svært engasjerende. Men som helhet, som et spill som legger stor vekt på sin egen fortelling, faller det gjennom. Og kampsystemet er i seg selv ikke nok til å bære spillet. Fortellingen, motivasjonen din for å delta i spillet, er svært dårlig. Det er veldig tynt med belønninger i form av spesialutstyr og spesialangrep, til syvende og sist spiller du det for å bli ferdig med det, ikke fordi du føler du har noe igjen for det.

 

5/10, med andre ord.

 

 

Jeg hører du sier dette her, har allerede lest omtalen din så du trenger ikke si ting flere ganger. Og du trenger ikke sitte å virke klysete når du sitter å forsvarer deg med nebb og klør.

 

Det jeg mente med at det VIRKA strengt, var fordi jeg har lest andre omtaler fra kjente sider som var langt mer positiv om spillet enn det du var. Thats all, så slapp av.

Lenke til kommentar

Jeg synes konklusjonen var litt morsom jeg. I motsetning til mange andre er jeg av den oppfatning at en subjektiv humoristisk omtale er langt mer givende enn en objektiv ti-siders faktaomtale, som nærmest bare ramser opp spillets mange funksjoner og kvaliteten på disse. Nei. Jeg er glad Gamer.nos anmeldere ikke tar hensyn til hvilken karakter andre spillsider gir spillet. Om det er det man er ute etter kan man gå på gamerankings.com. Anmeldere skal vurdere spillet sett fra sin synvinkel, og må dermed naturligivis også få lov til å gi spillet den karakteren de synes er passende.

 

Det er hvertfall mine ærlige mening. Kanskje samstemmer den ikke med andre sine meninger på nettet. Men den er hvertfall min. :)

Lenke til kommentar

Hadde egentlig forventet noe sånt etter jeg prøvde demoen. Håpet på noe annet, men ja, forventet dette. Har vel spillt såpass mange rpg'er opp igjennom nå at jeg kjenner lusa på gangen antar jeg.

 

Egentlig synd med tanke på hva de kunne fått til med en godt skrevet story.

Lenke til kommentar

Når det kommer til historien er spillet noe av det mest klisjefylte som finnes, og til tider er det så sukkersøtt og klisjefylt at jeg sitter med en blanding av oversøt marsmellow smak på tungen og en liten kvalme i magen. Polka og Beat står for meste av dette, hvor Beat hvirker som en stokk dum unge som var fraværende da hjerne ble utdelt men var djevelsk nært da det smalt.

 

Polka hvirker som en typisk Frøken Norge, typisk "også krig og fred og sånt, ikke sant". Med en typisk tilhørlig stemme selvfølgelig. Hadde jeg hørt dette på japansk hadde jeg ringt øre, nese, hals avdelignen på sykehuset og spurt om de kunne gjøre meg døv. Takk gud for at jeg har kun hørt det på Engelsk og det er galt nok det. Når både Polka og Beat er med i en cut scene skruer jeg ned lyden en del hakk.

 

For ikke å snakke om Chopin selv og hans evigvarende "å er jeg dau, drømmer jeg eller er der noe annet filosifisk jeg bør tenke over som gjør at spilleren vil legge seg ned å sove".

 

Jeg har spillet, og joda det er en skjarm med det, men det mangler apellen til å vare. Jeg har lagt det fra meg, jeg synes det ble for repetivt og kjedelig og ikke minst alt for lite utfodrene. Setter du laget sammen med Chopin, Alegretto og hun pil/bue dama er du mer eller mindre uovervinnelig. Er du derimot stuck med Beat, Polka og Chopin er du rimelig i fucka tilstander om du har sovet i timene. Tipper at attack kreftene i paraplyer ikke er så alt for stor.

 

Nei er enig med omtalens endelige karakter. Det er et spill som stinker parfyme fra starten av, historien er lantekkelig og kjedelig etter bare noen timer og persongalleriet består av storøyd Anime.

Lenke til kommentar

Spillet jeg har sett mest frem til i år, ikke det at jeg har sukket å spille det, spille noe som helst. Det er litt trist å høre at noen misliker dette spillet som så. Skjønner egentlig at dette er litt enten så liker du det eller så misliker du det. Skal greie ut mine egne meninger mot juleferien, og se om jeg forstår meg på kritikken :)

Lenke til kommentar

Må si jeg nøt hvert sekund jeg holdt på med spillet, og ville nok presset det til en 7-8. Greit historien er underholdende(syltynn til tider), men det som gjør spillet så sjarmerende er helheten for meg :) Karakterene, musikktemaet og en rimelig underholdende kampdel. Slutten var noe av det mer forvirrende med tullball og moral, men jeg syns de hadde flettet det bedre inn i de 30 timene med spilltid jeg brukte på å runde det :)

Lenke til kommentar

Enig med mye av omtalen, men for min del i år er spillet noe av det artigste eg har kjøpt. Har spillt i overkant av 20 timer og eg tror eg nærmer meg slutten ihvertfall. Spillet fungerte som eit brekkjern inn i japanske RPG-sjangeren for min del, og det er vel noe av grunnen til at eg likte det såg overraskende godt. :)

 

Ville nok ha gidd det ihvertfall 7/10 basert på mine opplevelser i spillet sålangt.

Lenke til kommentar
Enig med mye av omtalen, men for min del i år er spillet noe av det artigste eg har kjøpt. Har spillt i overkant av 20 timer og eg tror eg nærmer meg slutten ihvertfall. Spillet fungerte som eit brekkjern inn i japanske RPG-sjangeren for min del, og det er vel noe av grunnen til at eg likte det såg overraskende godt. :)

 

Ville nok ha gidd det ihvertfall 7/10 basert på mine opplevelser i spillet sålangt.

Hey, der er du inne på noe ... Eternal Sonata er en veldig god "inngangsbillett" til JRPG-genren. Det er lettfattelig og oversiktelig, og med et godt kampsystem. Istedet for å overvelde deg med statistikker og noget uoversiktelige evnekart à la FFX og FFXII, lar det deg bruke figurer hvis build er egnet til fiendene i området. Siden figurene dine (etterhvert) begynner å levelle i takt med kamplaget ditt, blir det ekstra gunstig.

 

Historien er fortsatt tynn som en strek, men for en som aldri har spilt en JRPG før og dermed ikke har bullshitantennene like langt ute som meg, kan den ha potensiale men en svak stemme og en brå slutt.

 

Jeg hører du sier dette her, har allerede lest omtalen din så du trenger ikke si ting flere ganger. Og du trenger ikke sitte å virke klysete når du sitter å forsvarer deg med nebb og klør.

 

Det jeg mente med at det VIRKA strengt, var fordi jeg har lest andre omtaler fra kjente sider som var langt mer positiv om spillet enn det du var. Thats all, så slapp av.

Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke ser hvor jeg er klysete. Oppgitt, kanskje, fordi jeg har drevet med dette i snart fire år og stadig blir konfrontert med at jeg ikke vet hva jeg snakker om fordi GameRankings sier noe annet (husk, folkens, aggregater er ikke det samme som argumenter), uten at de engang har spilt spillene det er snakk om. Deretter blir jeg som regel anklaget for å være defensiv, sutrete, arrogant, unnvikende, fornærmet eller patetisk av vedkommende som angriper, når det bør være tydelig for de fleste andre som leser emnet at jeg heller himler litt med øynene.

 

Jeg skal si dette én gang til, siden ikke alle har fått det med seg: De fleste amerikanske sider opererer med hva vi kan kalle 7-9-skalaen. I amerika kjører de A, B, C, D, E, N, F-system i skoleverket, der alt under D er stryk. Oversatt til en 1-til-10-skala, blir det som følger A = 10, B = 9, C = 8, D = 7. Alt under 7 er E, N eller F. Det betyr stryk. Alt under 7 er med andre ord under middels. Jeg synes den tolkningen av skalaen er temmelig ubrukelig, og selv om vi har fine forklaringer som dette på tilstandene, tror jeg ærlig talt det har vel så mye å gjøre med at amerikanske spillsider- og magasiner ikke har lyst til å tirre utgivere mer enn de trenger å gjøre. Publikum har tilpasset seg, og utgiverne kan ikke uten videre påstå at en 7/10 er dårlig. Jeg synes ikke det er nødvendig å følge noen "standard". På Gamers egen skala betyr 5/10 middelmådig, på Gamespot betyr 7/10 middelmådig. Årsaken til det er at oppfatningen av tallkarakterer, akkurat som de i Norge vanligvis regnes etter VGs terningkast-skala, er bundet opp mot karakterfordelingen i skolesystemet.

 

Overfører vi min karakter til denne skalaen, kan vi godt oversette den til et sted rundt 7.

 

Til alle andre: Takk for tilbakemeldinger. Håper de som bestemmer seg for å gå til anskaffelse av spillet klarer å se bort i fra svakhetene og nyte det som i bunn og grunn er et sjarmerende spill.

 

Forøvrig: Mer informasjon om karaktersystemet til Gamer.no finner dere her: http://gamer.no/art.php?articleId=11793 - debatten kan vi ta her: http://forum.gamer.no/index.php?showtopic=331418

Lenke til kommentar
Enig med mye av omtalen, men for min del i år er spillet noe av det artigste eg har kjøpt. Har spillt i overkant av 20 timer og eg tror eg nærmer meg slutten ihvertfall. Spillet fungerte som eit brekkjern inn i japanske RPG-sjangeren for min del, og det er vel noe av grunnen til at eg likte det såg overraskende godt. :)

 

Ville nok ha gidd det ihvertfall 7/10 basert på mine opplevelser i spillet sålangt.

 

Ja det er sant, J-RPG sjangeren har ikke akkurat vært den mest kjente. Jeg har forsøkt å se på noen JRPG, deriblant Final Fantasy, men jeg har ikke noe gidd i kroppen til å sette meg inn i 20000000000 kombinasjoner og småting som kan gi meg et attack poeng mer å rutte med. Det har regel rett og slett vært for kjedelig. Da jeg fyrte opp Eternal Sonata lurte jeg på hvor all tweakingen var og i kampene lurte jeg på hvor det var av all komplisert tankegang så der skal Eternal Sonata ha at det har gjort noe rett.

 

Men jeg holder på det at karakterene er kjedelig å høre på i lengden, spesielt Polka's evinnelige syting over at folk ikke vil kjøpe blomster pulver.

Lenke til kommentar

Når du skriver en omtale, syns jeg ærlig talt du må tåle å få tilbakemeldinger, enten de er gode eller dårlige. Å gå ut å kalle folk for "luringer" og prøve å henge de ut på forumet fordi de er uenige eller har en annen mening enn anmelder er direkte håpløst spør du meg. Det skaper en dårlig stemning i forumet som ingen har noe å vinne på, spesielt ikke de som driver denne ellers so bra siden/forumet.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...