Gå til innhold

Gmail-meldinger slettet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har en mistanke om at dette kan ha skjedd meg, men er ikke sikker. Jeg pleier å arkivere gamle meldinger, men noen ganger finner jeg ikke igjen e-post som jeg mener å ha mottatt når jeg søker etter dem. Problemet er at jeg ikke klarer å holde oversikt over absolutt alle meldingene jeg får til enhver tid og derfor ikke er 110% sikker på at jeg har mottatt disse meldingene jeg ikke finner... så jeg har ikke bevis. Men den krypende fornemmelsen av at noe ikke er helt riktig er tilstede.

 

For mitt vedkommende tviler jeg på at andre kan ha logget seg inn. Jeg har et laaaangt og kronglete passord som jeg ikke husker selv engang, og derfor må ha det skrevet ned i et passordprogram.

Lenke til kommentar

Jeg har også tenkt på dette, er redd jeg kan komme i store problemer om deler av kontoen min forsvinner. Kontoen fungerer som både huskeligste, oppgave- og informasjonssamling, så her ligger det mye som er viktig for meg. Vurderer å begynne å bruke Mozilla eller Office, men er så glad i den fleksible løsningen gmail i nettleser er, at jeg helst vil slippe.

 

Som clvn spør; er det milig å få lastet med epostene som en backupfil der man kan finne de enkelte epostene med/ uten å lese filen i andre programmer?

Lenke til kommentar

Hærlig ansvarsfraskrivelse fra Google sin side. Hadde jeg ikke visst bedre, ville jeg tatt de for å være rimelig useriøse og lite opptatt av kundene sine...

 

Hvis flere har problemer med at mailer forsvinner, tyder det på at noe er galt hos Google. Selv hadde jeg blitt rasende hvis mailtilbyderen min plutselig begynner å tømme imap-kontoen min! (Samt byttet leverandør tvert)

Lenke til kommentar
Hærlig ansvarsfraskrivelse fra Google sin side. Hadde jeg ikke visst bedre, ville jeg tatt de for å være rimelig useriøse og lite opptatt av kundene sine...

 

Tenkte på det samme. Google lever tross alt av at vi bruker tjeneste deres, og hvis de får et dårlig rykte kan folk slutte å bruke dem. Jeg ser for meg at de prøver å beskytte aksjeverdien eller noe i den dur.

Lenke til kommentar
Hærlig ansvarsfraskrivelse fra Google sin side. Hadde jeg ikke visst bedre, ville jeg tatt de for å være rimelig useriøse og lite opptatt av kundene sine...

 

Hvis flere har problemer med at mailer forsvinner, tyder det på at noe er galt hos Google. Selv hadde jeg blitt rasende hvis mailtilbyderen min plutselig begynner å tømme imap-kontoen min! (Samt byttet leverandør tvert)

 

Kundene?

 

Slik jeg ser på det tilbyr Google en _gratis_ e-post tjeneste unik fra andre, og det er jo opp til den enkelte om man vil benytte seg av Gmail eller ikke. Ingen betaler for det så jeg skjønner godt at Google ikke lar seg bry med at kanskje et par hundre brukere av flere ti-tusner mister et par e-post av og til..

Lenke til kommentar
Hærlig ansvarsfraskrivelse fra Google sin side. Hadde jeg ikke visst bedre, ville jeg tatt de for å være rimelig useriøse og lite opptatt av kundene sine...

 

Hvis flere har problemer med at mailer forsvinner, tyder det på at noe er galt hos Google. Selv hadde jeg blitt rasende hvis mailtilbyderen min plutselig begynner å tømme imap-kontoen min! (Samt byttet leverandør tvert)

 

Nåja. For det første er gmail i beta (så da er det lov å bedrive annsvarsfraskrivelse, dog mer på andre måter). For det andre er verden fullt av kjøtthuer. For det tredje er det egentlig noe man nesten må forvente over tid.

 

Men ja, de kunne kanskje med fordel ha vært mer udymyke, men jeg klarer ikke helt hisse meg opp av det :p

Lenke til kommentar
Finnes det en god måte å "dumpe" alle mail til en lokal fil?

 

Skaff det først et e-post program (f.eks. Thunderbird) som du setter opp til å koble opp til GMail via IMAP. Da finnes det garantert flere måter du kan backe opp mailene fra GMail på.

  1. Høyreklikk på mappen "All Mail" i mappevisningen for GMail-kontoen, og trykk på "kopier" og velg en mappe på din lokale maskin. Den mappen er "i" Thunderbird, men du kan sikkert finne den i filsystemet, og arkivere den i en zipfil.
  2. Et annet alternativ er å merke alle meldingene, høyreklikke på dem, og trykke "lagre som" og velge en fil på pc-en. Da vil du ha en lagret versjon som du senere kan importere om du mister noe.

Dette er bare omtrentlige fremgangsmåter. Jeg sitter på Linux og bruker Evolution som mailklient, og kan gjøre alt over. Har brukt både Outlook og Thunderbird, og de har lignende funksjoner, men kan i steden for f.eks. "Lagre som" ha en opsjon "Eksporter" i "Fil"-menyen. Bare å lete litt...

 

Det viktigste er i alle fall bare å sette opp et epostprogram. Resten finner du fort ut selv :)

Lenke til kommentar

Merkelig at det skal kunne forsvinne slik hmm... Google er jo kjennt for å ha backups på backups og redundante data.

 

Likevel er det litt skremmende tanke å miste gmail innholdet mitt (min konto var heldivis ikke påvirkert), sidne det inneholder alt mulig med viktig informasjon som ikke jeg har backup av. Det er vel kanskje på tide å begynne med regelmessig automatisk lokal backup, just in case...

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Dette er en tanke jeg har tenkt på i det siste, Det vil gi meg store problemer om min konto mister tilfeldige mail.

 

Finnes det en god måte å "dumpe" alle mail til en lokal fil?

Den absolutt mest håndterlige måten å ta backup av gmaill på er å bruke Outlook - for de som har office. Sett opp Outlook til å pop-e ned mailen, men la det være igjen kopi på serveren. Da har du en lokal backup med arkiv. I tillegg kan du enkelt kopiere pst-fila til Outlook som en ytterligere backup. Sikkerhetskopi av f.eks. Thunderbird er litt mer omstendelig, selv om det er fullt mulig det også. Fordelen med sistnevnte er at den er gratis, og litt mer tilgjengelig i forhold til plattform.

 

Å sette opp IMAP til backup slik det foreslås over synes jeg er litt bakvendt. Da lagres ikke e-post på "vanlig måte" i mail-klienten din, og du må på mange klienter gjøre noe aktivt for å kopiere ut mail. Med pop3 trenger du bare starte klienten og la den være på til ny mail er lastet ned. Så er du ferdig. Straks du ønsker å bruke den lokale klienten til mer enn bare arkiv vil IMAP hae en del fordeler over pop3, men velg klient med omhu.

 

 

Kundene?

 

Slik jeg ser på det tilbyr Google en _gratis_ e-post tjeneste unik fra andre, og det er jo opp til den enkelte om man vil benytte seg av Gmail eller ikke. Ingen betaler for det så jeg skjønner godt at Google ikke lar seg bry med at kanskje et par hundre brukere av flere ti-tusner mister et par e-post av og til..

Så lenge google tjener penger på kundene sine så er de kunder. Kanskje ikke i det tradisjonelle formatet, men jeg vil likevel kalle de kunder. Nå vet jeg ikke om gmail er inntektsbringende for google da. Kan ikke si jeg har lagt merke til noen overflod av reklame de gangene jeg har sett gmail.

 

Noen av oss har gått over til Gmail nettopp for å slippe å forholde oss til forskjellige e-postprogrammer og lokal lagring av e-post. Et hovedpoeng med Gmail er jo at Google lagrer e-posten din trygt og sikkert, eller...? I hvertfall trodde jeg det var slik.
Jeg vil fremsette påstanden om at den som ikke besørger backup selv, men lar seg "lure" av en hvilken som helst leverandør gjør et dumt valg. Dette er enda et eksempel i rekken på bekreftelser av denne påstanden. Endret av enden
Utdypet litt
Lenke til kommentar

Dette har skjedd meg, men for ei god stund siden. Det er kanskje nærmere ett år siden nå, hvor all mailen plutselig bare var vekke. Jeg tenkte egentlig faktisk ikke noe mer over det den gang, for jeg hadde ikke mail av viktig grad. Når jeg nå leser dette forstår jeg jo at jeg burde rapportert det med en gang. Jeg bruker forresten et "avansert" passord, med lower, upper case og tall. Det har jeg gjort i alle år, så eventuelle angrep ser jeg som usannsynlig.

Jeg vet med sikkerhet at jeg ikke slettet eller markerte all mail som spam selv, så brukerfeil er også helt usannsynlig

Lenke til kommentar
Jeg har en mistanke om at dette kan ha skjedd meg, men er ikke sikker. Jeg pleier å arkivere gamle meldinger, men noen ganger finner jeg ikke igjen e-post som jeg mener å ha mottatt når jeg søker etter dem.

Bare en tanke som slo meg: Det er ikke så at du f.eks. søker etter data også er ordet i mailen egentlig datamaskin? For da finner ikke googles søkemotor det ordet... Er en mulig fryktelig kjedelig "feilkilde".

 

- Amund

Lenke til kommentar
Den absolutt mest håndterlige måten å ta backup av gmaill på er å bruke Outlook [..]

 

Jeg vil fremsette påstanden om at den som ikke besørger backup selv, men lar seg "lure" av en hvilken som helst leverandør gjør et dumt valg. Dette er enda et eksempel i rekken på bekreftelser av denne påstanden.

Tja... noe det dummeste jeg har gjort er å lytte på folk som en gang anbefalte et proprietært system som Microsoft Outlook, som lagret e-posten min i et lukket filsystem. Så der sitter da 500 MB og koser seg - uten at jeg får tak i dem eller konvertert dem til et åpent format som f.eks. mbox.

 

Konverteringsprogrammer? Pøh! Er du heldig, klarer de kanskje å få ut e-postene dine uten æøå eller den hierarkiske mappestrukturen intakt, mens kalenderdataene eller avtaleboka ikke lar seg hente ut.

 

Men jeg har backup av det jeg trenger, ellers takk.

 

Jeg har en mistanke om at dette kan ha skjedd meg, men er ikke sikker. Jeg pleier å arkivere gamle meldinger, men noen ganger finner jeg ikke igjen e-post som jeg mener å ha mottatt når jeg søker etter dem.

Bare en tanke som slo meg: Det er ikke så at du f.eks. søker etter data også er ordet i mailen egentlig datamaskin? For da finner ikke googles søkemotor det ordet... Er en mulig fryktelig kjedelig "feilkilde".

Hm? Den var jeg ikke med på helt... Hva mener du? :)

 

EDIT: Åja! Nå skjønner jeg hva du mener! Vel, nei, det har jeg tenkt på. Det er nok ikke feilkilden.

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...