Gå til innhold

Dyrker egentlig de kristne solguden?


  

176 stemmer

  1. 1. Dyrker egentlig de kristne solguden?

    • Ja
      93
    • Nei
      52
    • Ingen formening
      31


Anbefalte innlegg

Vi alle er kjent med at tilhengere av kristen mytelogi bruker kors og korsligndende symboler.

Hvorfor kors?, og hvorfor er de utformet slik de er? Hvor hentet de det i fra?

 

Som mange vet er de gamleste skriftspråkene tegn eller hieroglyfer som det også kalles. De fleste har sikkert fått med seg av kristen mytelogi har mye til felles med egyptisk mytelogi, og det er derfor da ikke utenkelig at de kristne også har benyttet seg av gamle egyptiske hieroglyfer da de skulle velge ut symboler til sin nye religion.

 

Eksempel #1

post-107977-1195090627_thumb.jpg

 

1a. Korset:

Dette er en Egyptisk hieroglyfer som betyr: good, perfect.

Ordet "God" er et ganske bra slagord mht. å starte en religion.

Da er det ganske selvforklarende at opp-ned kors symboliserer ond, og benyttes i anti-kristne sammenhenger.

1b. Sirkel:

Sirkelen med m/ prikk er en Egyptisk hieroglyfer og betyr sun.

Dette er identisk til "sol over/bak menneskehode" kombinasjonen som har blitt benyttet i over 5000 år for å illustrere "solens sønn"

1c. Kors m/sirkel:

Denne sammensmeltingen av de 2 hieroglyfer kalles solkors. (den lille til høyre er en Egyptisk hyroglyf)

Dette solkorset er utvilsomt en mix at 2 Egyptiske hieroglyfer som da får betydningen: "The good/perfect sun".

 

Eksempel #2

post-107977-1195094543_thumb.jpg

 

2a Patriarchal kors

Dette er en hieroglyphs fra Kreta som betyr: passage, stairs.

Dette er også ett kristent Patriarchal kors.

There are many explanations for the meaning of the double cross. One of them says that the first horizontal line symbolized the secular power and the other horizontal line the ecclesiastic power of Byzantine emperors. The first cross represents the death and the second cross the resurrection of Jesus Christ.

http://en.wikipedia.org/wiki/Patriarchal_cross

Det er derfor naturlig å anta at man la til en planke ekstra hvor det sto "INRI" (king of jews) da de skulle utarbeide designet dette ikonet.

Smelter man sammen INRI med det korset får man: "The death and resurrection of king of jews"

2b. Sirkel:

Sirkelen med m/ prikk er en Egyptisk hieroglyphs og betyr sun.

Dette er identisk til "sol over/bak menneskehode" kombinasjonen som har blitt benyttet i over 5000 år for å illustrere "solens sønn"

2c. "Sammen smelting"

Når man smelter sammen begge hieroglyphs får man betydningen: "passage to sun" eller "stairs to sun"

Tar vi med INRI (king of jews) i samme slengen får vi: "king of jews stairs to sun"

Kreativ måte å beskrive jesu opprykkelse til solen på :innocent:

 

 

Oppsummering:

Kristne symboler er ikke mere enn gamle Egyptiske hieroglyfer man har mekket litt på.

1a. Korset brukes heller ikke av kristne fordi jesus ble korsfestet, men rett og slett fordi det betyr GOD.

1b. Klassisk eksempel på resirkulering av religiøse effekter man vet gir avkastning.

2c. Kors + INRI betyr "Jødenes konge er god/perfekt". Dette er i likhet med et stopp-skilt, et skriftspråk uten tale.

 

 

 

De 10 bud stammer fra Egyptiske dødebøker:

moses_with_tablets.jpg

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=851720

 

 

 

Man har funnet orginalskrifter av "The 10 plagues" skrevet av Egyptiske IPUWER:

ipuwer_papyrus.jpg

Det er vell og merke at Ipuwer hverken nevner Moses eller Israelitter i sin skildring av hendelsen. Noe merkelig er det siden dette ifølge Torah var en terror aksjon utkjempet av Moses og hans angivelige gud.

http://ohr.edu/yhiy/article.php/838

http://en.wikipedia.org/wiki/Ipuwer_papyrus

 

Leiden Papyrus #344 av IPUWER:

Scribe.jpg

Viser nå til hele Leiden Papyrus #344. Man kan fremdeles ikke se noe tegn til hverken Moses, eller noen Israelitter...

http://xenohistorian.faithweb.com/africa/Ipuwer.html

 

Paven og Horus deler samme smak mht. hatter:

post-107977-1195405065_thumb.jpg

 

 

 

Søndag er Sol-dag (Sunday) for å hylle solguden, og ikke en kristen hviledag:

sol.gif

"Den falske hviledagen- søndagen - ble lovfestet av den Romerske keiseren, som et økumenisk tiltak for å gjøre soltilbedernes vei til kristentroen lettere. Soldagen ble også et verktøy for å lage avstand til jødene, som selvfølgelig ikke ville hå noe å gjøre med en hedensk dag viet avguder. "

http://www.mensviventer.no/mvv15/soldag.htm

http://en.wikipedia.org/wiki/Sunday

http://www.mensviventer.no/mvv15/antijuda.htm

 

 

Her er en video snutt vedrørende likhetstrekk mellom Egyptisk og kristen mytelogi:

Se filmen hos Youtube

 

 

 

Det er et kristent ordtak som sier:

lies.jpg

 

Wherever you are

in the world

God can see you

 

Dette virket kjent :hmm:

Åja, the eye of Horus var det!

Du som har gått på Søndagsskole, husker kanskje sangen vi sang der om det Guds øye som alltid ser oss og alltid våker over oss – gjennom alle døgnets sekunder og minutter og timer og situasjoner:

:/:Tikke tikke takk, tikke tikke takk, tikke tikke tikke tikke takk!:/:

:/:Ja, hver en stund, minutt og sekund, Jesu øye våker over meg!:/:

eye-of-horus.jpg

 

In the Egyptian language the word for this symbol was "wadjet".[2][3] It first was the eye of one of the earliest of Egyptian deities, Wadjet, who later became associated with Beast, Mut, and Hathor as well. Wadjet was a solar deity and this symbol began as her eye, seeing everything. In early artwork Hathor is depicted with this eye as hers also.

AG136-350.gif

http://en.wikipedia.org/wiki/Eye_of_Horus

Det er heller ikke utenkelig at de valgte dette symbolet pga. lysrefleksjoner man faktisk kan se i daglig livet

The eye of Horus Dollar seddel:

http://youtube.com/watch?v=1HgSz6EHb-g

 

 

 

La dere merke til at Horus også ble omtalt som "Beast"?

Her dokumenteres det også tilknyttning mellom Horus og tallet 666:

stele_of_revealing.gif

 

The Stèle of Revealing (also called Stèle 666) was discovered by Aleister Crowley and his wife Rose in the Boulaq Museum in Cairo, Egypt on March 18, 1904. For the previous two days, she had been receiving the message, “They are waiting for you” and claimed that it was from Horus. When Aleister took her to the museum to point out the speaker to him, she finally settled on this small, unassuming funerary stele. What struck Crowley was that it did indeed show Horus, and attached to the top was the exhibit number: 666, the number that he strongly identified himself with.

 

Altså, "number of the beast" er Hours :evil:

 

Ifølge kristen mytelogi er "dyrets tegn" tilsiktet satan eller antichrist:

«Ingen skal kunne kjøpe eller selge, uten den som har merket: villdyrets navn eller dets navns tall. Her er det visdommen kommer inn: La den som har forstand, regne ut villdyrets tall, for det er et menneskes tall; og dets tall er seks hundre og sekstiseks.» — Åpenbaringen 13: 17, 18.

http://www.watchtower.org/n/20040401/article_01.htm

 

:devil: Bibelen omtaler Horus (number of the beast) som antichrist :devil:

 

 

Dette bekreftes videre av denne kristne nettsiden:

oto.gif

"From Aleister Crowley's Satanic Ordo Templi Orientis. Also has a dove under the all seeing eye of Horus the Egyptian Son god."

http://www.light1998.com/Phallus/trinity.htm

 

Triangle and Horus eye in Vilnius.

church-eye_of_horus.jpg

"For such are false apostles, deceitful workers, transforming themselves into the apostles of Christ. And no marvel; for Satan himself is transformed into an angel of light." -2nd Corinthians 11:13-14

http://www.jesus-is-savior.com/False%20Rel...ox_idolatry.htm

 

Som mange vet så har forskjellinge kristne instanser anklaget hverandre for å være antikrist og dyrke satan. Faktumet er at begge dyrker det de kaller "antikrist" da Gud, Satan, Horus og jesus trolig er samme ikon.

http://www.mensviventer.no/mvv15/antikr50.html

http://www.mensviventer.no/mvv17/antikrist3.htm

 

 

 

Dyrker de kristne solen uten å vite det selv?

 

Er dette et bevis på at Gud ikke eksisterer?

 

Er dette et tegn fra Gud som beviser at han eksisterer?

 

Har trådstarter fremlagt noe som overhodet ikke stemmer?

 

Er likhetstrekkene helt tilfeldig?

Endret av S2R2SK1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jesus ble hengt på korset. Det er da litt mer sannsynlig enn hieroglyfer.

 

Har aldri sett sirkelen før. Fra bildet virker det som du mener glorie. Det er ganske fantasifullt å blande det sammen med en hieroglyf for solen, syns du ikke? Det kan være mye annet. Blant annet at solen "skinner" gjennom mennesket.

 

Kors med sirkel, Jesus henger på korset med glorien sin.

 

Det er bare logisk at flere kristne symboler ligner egyptiske hieroglyfer. Det kan vel strengt tatt ikke regnes som bevis for at kristne tilber Solguden.

 

"1b. Klassisk eksempel på resirkulering av religiøse effekter man vet gir avkastning."

 

Hvor står det at Gud selv oppfant alle symbolene?

 

Du kan også slutte å kalle kristendommen, kristendummen da dette virker som noe du gjør kun for å provosere.

Lenke til kommentar
Jesus ble hengt på korset. Det er da litt mer sannsynlig enn hieroglyfer.

 

Har aldri sett sirkelen før. Fra bildet virker det som du mener glorie. Det er ganske fantasifullt å blande det sammen med en hieroglyf for solen, syns du ikke? Det kan være mye annet. Blant annet at solen "skinner" gjennom mennesket.

 

Kors med sirkel, Jesus henger på korset med glorien sin.

 

Det er bare logisk at flere kristne symboler ligner egyptiske hieroglyfer. Det kan vel strengt tatt ikke regnes som bevis for at kristne tilber Solguden.

 

"1b. Klassisk eksempel på resirkulering av religiøse effekter man vet gir avkastning."

 

Hvor står det at Gud selv oppfant alle symbolene?

 

Du kan også slutte å kalle kristendommen, kristendummen da dette virker som noe du gjør kun for å provosere.

 

Vil anbefale deg, og alle andre å se første del av gratisfilmen "Zeitgeist". den tar for seg nettopp dette temaet og gir mange flere gode eksempler, og legger de frem på en lett forståelig måte.

 

Den overbeviste meg i allefall. ;)

Endret av Snobjorn
Lenke til kommentar

Jesus ble hengt på korset. Det er da litt mer sannsynlig enn hieroglyfer.

 

egentlig ikke, hieroglyfer kan dokumenteres, men det kan ikke jesu korsfestelse

 

Har aldri sett sirkelen før. Fra bildet virker det som du mener glorie. Det er ganske fantasifullt å blande det sammen med en hieroglyf for solen, syns du ikke? Det kan være mye annet. Blant annet at solen "skinner" gjennom mennesket.

 

Dette er samme "glorie" som man finner på solguden horus som er solens sønn/prins

 

Kors med sirkel, Jesus henger på korset med glorien sin.

 

Det er bare logisk at flere kristne symboler ligner egyptiske hieroglyfer. Det kan vel strengt tatt ikke regnes som bevis for at kristne tilber Solguden.

 

Er det også logisk at samtlige symboler også har betydninger som stemmer over ends med de aktuelle hendelsene?

blir ikke dette litt for tilfeldig?

 

"1b. Klassisk eksempel på resirkulering av religiøse effekter man vet gir avkastning."

 

Hvor står det at Gud selv oppfant alle symbolene?

 

ingen steder, jeg bare påpeker at dette er Egyptiske hieroglyfer.

 

Du kan også slutte å kalle kristendommen, kristendummen da dette virker som noe du gjør kun for å provosere.

 

Nei, gjør ikke dette for å provosere, jeg synes det bare er en bedre beskrivelse av religionen, men ok.

Siden du blir provosert så kan jeg kalle det kristen mytelogi heretter.

Lenke til kommentar
Den filmen som i tillegg har en egen del for "9/11 hoax"?

 

Ja, den burde man legge vekt på. Forøvrig så er det tåpelig å påstå at Kristendommen skulle finne opp nye symboler. Selvfølgelig henter man andre symboler, bruker den symbolismen eller skaper en ny symbolisme for disse ikonene.

 

vel, den neste delen virker for min del litt mindre sannsynelig. Og den siste, helt usansynelig. Man skal jo ikke basere sin tro på noe som helst på grunn av én film eller én bok. Man burde absolutt høre flere teorier, fra forskjellige kilder, og deretter tenke etter hva som virker mest sannsynelig, og legge sin tro etter det.

Lenke til kommentar
Jesus ble hengt på korset. Det er da litt mer sannsynlig enn hieroglyfer.

 

Har aldri sett sirkelen før. Fra bildet virker det som du mener glorie. Det er ganske fantasifullt å blande det sammen med en hieroglyf for solen, syns du ikke? Det kan være mye annet. Blant annet at solen "skinner" gjennom mennesket.

 

Kors med sirkel, Jesus henger på korset med glorien sin.

 

Det er bare logisk at flere kristne symboler ligner egyptiske hieroglyfer. Det kan vel strengt tatt ikke regnes som bevis for at kristne tilber Solguden.

 

"1b. Klassisk eksempel på resirkulering av religiøse effekter man vet gir avkastning."

 

Hvor står det at Gud selv oppfant alle symbolene?

 

Du kan også slutte å kalle kristendommen, kristendummen da dette virker som noe du gjør kun for å provosere.

 

"Alle" har sett hieroglyfer. Ingen har sett at jesus hang på et kors. Den egyptiske kulturen er eldre enn den jødiske. At den jødiske religionen skulle ha påvirket utformingen av hieroglyfer, er ikke tilfelle.

Og hadde virkelig jesus en glorie?

Men at jødenes 'ene gud' er en videreutvikling av solguden ser jeg ikke bort i fra.

Lenke til kommentar
Men det er ikke bare symbolene. Det finnes utallige personer eller guder som

-Ble født av en jomfru, 24. Des

-Døde og sto opp igjen etter 3 døgn

-Hadde 12 hjelpere/disipler

 

Jeg må spise middag :woot: , kommer tilbake senere...

 

Det kan ikke være jesus det er snakk om her. Jesus fødselsdag ble feiret på en helt annen dato i begynnelsen. Men ble flyttet til midtvintersfesten/solfesten, siden det viste seg umulig å fjerne denne hedenske feiringen. Så de flyttet jesus fødel til solhverv. Dette ble gjort lenge etter at den mytologiske figuren jesus skulle ha levd. Så at de etter lengre tid skulle ha husket bedre når jesus egentlig ble født....

Lenke til kommentar

Jesus ble hengt på korset. Det er da litt mer sannsynlig enn hieroglyfer.

 

egentlig ikke, hieroglyfer kan dokumenteres, men det kan ikke jesu korsfestelse

 

Har aldri sett sirkelen før. Fra bildet virker det som du mener glorie. Det er ganske fantasifullt å blande det sammen med en hieroglyf for solen, syns du ikke? Det kan være mye annet. Blant annet at solen "skinner" gjennom mennesket.

 

Dette er samme "glorie" som man finner på solguden horus som er solens sønn/prins

 

Kors med sirkel, Jesus henger på korset med glorien sin.

 

Det er bare logisk at flere kristne symboler ligner egyptiske hieroglyfer. Det kan vel strengt tatt ikke regnes som bevis for at kristne tilber Solguden.

 

Er det også logisk at samtlige symboler også har betydninger som stemmer over ends med de aktuelle hendelsene?

blir ikke dette litt for tilfeldig?

 

"1b. Klassisk eksempel på resirkulering av religiøse effekter man vet gir avkastning."

 

Hvor står det at Gud selv oppfant alle symbolene?

 

ingen steder, jeg bare påpeker at dette er Egyptiske hieroglyfer.

 

Du kan også slutte å kalle kristendommen, kristendummen da dette virker som noe du gjør kun for å provosere.

 

Nei, gjør ikke dette for å provosere, jeg synes det bare er en bedre beskrivelse av religionen, men ok.

Siden du blir provosert så kan jeg kalle det kristen mytelogi heretter.

Jeg blir ikke provosert. Jeg er ateist. Men hvis du prøver å lage en seriøs diskusjon trenger du ikke være frekk. Herregud, er det vanskelig å si kristendommen?

 

Det jeg mener er at dette neppe kan regnes som bevis. Virker på meg bare som tilfeldigheter.

 

Denne filmen forklarer dette bra. (Zeitgeist Del 1)

Som de sier i filmen

"The bible is just a parody of the old egyptian religion with Jesus as the Sungod"
elns.

Har planer om å se den når jeg har tid. Hørt mye bra og dårlig om den.

"Alle" har sett hieroglyfer. Ingen har sett at jesus hang på et kors. Den egyptiske kulturen er eldre enn den jødiske. At den jødiske religionen skulle ha påvirket utformingen av hieroglyfer, er ikke tilfelle.

Og hadde virkelig jesus en glorie?

Men at jødenes 'ene gud' er en videreutvikling av solguden ser jeg ikke bort i fra.

 

Lurer sterkt på hvor du trekker det fra. En magisk hatt kanskje?

 

Jesus hadde såvidt jeg vet ikke noen glorie i bibelen, dog har kunstnere brukt det etterpå. Er ikke sikker på om man kan si at glorien har noen slags tilknytning til kristendommen i seg selv, hvis du ser bort fra tredjepersoner.

Endret av Mynotir
Lenke til kommentar
"Alle" har sett hieroglyfer. Ingen har sett at jesus hang på et kors.

 

Lurer sterkt på hvor du trekker det fra. En magisk hatt kanskje?

 

 

Nei; faktisk er det ingen som var i live ca år 0 (når denne mytologiske hendelsen skal ha funnet sted) som er i live i dag. Derfor har ingen sett jesus henge på et kors. Og siden selve hendelsen kun er en myte, var det nok ingen som så det ca år 0 heller.

Men hvis du kan trekke et vitne til korsfestelsen av den mytologiske jesus (eller en hvilken som helst korsfestelse fra rundt år 0) opp fra en magisk hatt, så skal jeg være villig til å lytte til vedkommende. dessverre har ingen av oss magiske hatter ;)

Lenke til kommentar
"Alle" har sett hieroglyfer. Ingen har sett at jesus hang på et kors.

 

Lurer sterkt på hvor du trekker det fra. En magisk hatt kanskje?

 

 

Nei; faktisk er det ingen som var i live ca år 0 (når denne mytologiske hendelsen skal ha funnet sted) som er i live i dag. Derfor har ingen sett jesus henge på et kors. Og siden selve hendelsen kun er en myte, var det nok ingen som så det ca år 0 heller.

Men hvis du kan trekke et vitne til korsfestelsen av den mytologiske jesus (eller en hvilken som helst korsfestelse fra rundt år 0) opp fra en magisk hatt, så skal jeg være villig til å lytte til vedkommende. dessverre har ingen av oss magiske hatter ;)

 

 

Lurer på om vikingtiden også eksisterte jeg. Og ett par år eksisterer ikke 1. verdenskrig. Skremmende å tenke på.

Endret av Rampage
Lenke til kommentar

Om det der er et forsøk på å bevise jesu eksistens i forhold til balrogen, så har du feilet stort. Jesus og Frodo har hver sin bok. Trollmannen fra Oz har en helt annen.

 

edit: du har dog rett i en ting: både frodo fra hobsyssel, balrogen fra moria, trollmannen fra oz og jesus fra nasaret er fantasifostre.

 

edit2: bare så du ikke skal inbille deg at du har 'slipped one under the radar': stråmannsargumentet er ditt og lyder "Lurer på om vikingtiden også eksisterte jeg. Og ett par år eksisterer ikke 1. verdenskrig." Rene fugleskremselet det der ja ;)

Endret av freke
Lenke til kommentar

Du kan sikkert datere den mytiske hengingen av både Jesus og Odin presist. Velg datoen som passer deg, for min del.

 

edit: konstaterer at Koevoet ikke kommer med en presis datering av hendelsene: Odin hang i Yggdrasill eller Jesus hang på et kors. Merkelig.

Endret av freke
Lenke til kommentar

Mynotir:

 

Jeg vet ikke hvilke forkunskaper du har, så jeg tar det mest grunnleggeende:

 

I følge kristen mytelogi er jesus Sønn av Gud og jødenes konge.

Dersom dette i teorien skulle mulig, forutsettes det av Gud eller Gudstro eksisterer.

Den Gudstroen eksisterte i jødisk mytelogi og jesus var da sønn av den jødiske Guden.

 

Jødedommen er en gammel mytelogi som har sitt opphav i Egypt for ca 3200 år siden.

http://no.wikipedia.org/wiki/Moses

Daværende Farao var trolig Ramesses 2

http://en.wikipedia.org/wiki/Ramesses_II

 

På den tid da Moses ble født var Egypt en stormakt med rikdom og høy kultur. Faraoene lot bygge byggverk og byer til ære for gudene og som minnesmerker over herskerne selv.

...En dag møtte han Gud i en brennende tornebuske, 2.Mosebok kap. 3, og fikk i oppdrag å lede Israelsfolket ut av Egypt og inn i Kanaan. Moses har ikke noe lyst til dette, men Gud lover å være med. Moses går til farao, men farao vil ikke høre. Han gjør bare forholdene enda verre for slavene...

...Ved Sinaifjellet stopper folket og Moses går opp og får lovtavlene med de 10 bud, som er en fornyelse av pakten Gud gjorde med Abraham. Paktstegnet nå var de to lovtavlene med de ti bud.

 

Her ser man klart og tydelig at kristen mytelogi er direkte linket til Egyptisk mytelogi.

 

De 10 bud er forøvrig også en plagiat av dødebøkene i Egyptisk mytelogi:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=851720

 

Når det gjelder http://zeitgeistmovie.com så er den meget innholdsrik og opplysende.

Endret av S2R2SK1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...