Gå til innhold

Nye fisheye-objektiver fra Sigma


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Der vart draumen endå betre, F2.8 t.o.m :)

 

Har lenge hatt lyst på Sigma 8mm til min Sony, men den kom aldri til Norge sovidt meg bekjent (Har hatt kontakt med FotoVideo i over eit år ang denne.), får håpe det samme ikkje gjeld desse to nye. No som Sony verkjeleg byrjar å vise musklar i D-SLR markedet.

 

Spent på prisen!

Lenke til kommentar
Har lenge hatt lyst på Sigma 8mm til min Sony, men den kom aldri til Norge sovidt meg bekjent (Har hatt kontakt med FotoVideo i over eit år ang denne.), får håpe det samme ikkje gjeld desse to nye. No som Sony verkjeleg byrjar å vise musklar i D-SLR markedet.

 

Hvis du bare skal ha 8mm kan du jo bare plukke opp en billig russisk Peleng med overgang, da AF er helt unødvendig på Fisheye, den kan fint fokuseres med å se på avstandskalaen.

Lenke til kommentar

 

Det jeg fryktet...

 

*Tilbake til letingen på billig Nikon 10.5mm*

Fikk du ikke med deg at den 4,5mm'eren blir lansert samtidig som en 10mm fisheye. Den burde jo ha omtrent samme egenskaper som Nikon 10,5mm. Du er litt kjapp i vendingen av og til, Olsen.

 

Det kommer ikke brukt Sigma 10mm på markedet med en gang vet du ;)

 

Fikk med meg 10mm før 4.5, men skal jeg først ha 10, så er det Nikon's. ;)

Lenke til kommentar

Ikke så bra peiling på dette, men disse vil antakelig da komme til norske butikker utpå nyåret engang (står 2 uker fra 15. november, men regner vel med litt utsettelser, og at det ikke dukker opp i butikkene med en gang)? Vil fourthirds være ennå seinere ute?

 

Gleder meg i alle fall til å se hva slags bilder disse klarer å produsere, blir vel en del forvrengninger som Olsen nevner, men det er vel sjarmen med fisheye? :p

 

Og prisene i norske butikker blir vel fort 8000 eller noe i den duren de da, 1000$, 5500 kroner ca, også kommer jo de norske prisene på toppen.

Lenke til kommentar
Ikke så bra peiling på dette, men disse vil antakelig da komme til norske butikker utpå nyåret engang (står 2 uker fra 15. november, men regner vel med litt utsettelser, og at det ikke dukker opp i butikkene med en gang)? Vil fourthirds være ennå seinere ute?

 

Gleder meg i alle fall til å se hva slags bilder disse klarer å produsere, blir vel en del forvrengninger som Olsen nevner, men det er vel sjarmen med fisheye? :p

 

Og prisene i norske butikker blir vel fort 8000 eller noe i den duren de da, 1000$, 5500 kroner ca, også kommer jo de norske prisene på toppen.

 

Forvregning er bare bra, men når bildet blir en sirkel, :thumbdown:

 

Nikkor 10.5 er perfekt. Så for meg et slikt bilde, bare med mer forvregning...

Lenke til kommentar
Tror ikke dette blir de første objektivene jeg kjøper meg, men mulig jeg skal bli med noen karer neste år på road-trip som fotograf (de med BMX), så da kunne jo det vært interessant ^^

 

Ja, det blir jo ofte brukt når man tar skatebilder og slikt, nettopp fordi at effekten er såpass særegen. Så skate-estetikk på bmx-bilder blir nok sikkert bra. Det finnes nok også, om du drister deg til å snoke utenlands, billigere fisheye-linser, men da med manuell fokus. Kan bli en erfaring det også.

 

Jeg må jo innrømme at hadde jeg hatt mer penger enn det jeg har nå, så hadde faktisk fisheye-linser såvel som en mer "vanlig" vidvinkel vært ganske langt oppe på ønskelisten min. Men det kommer jo an på ens eget estetiske syn. Tidligere har jo fisheye vært nokså dyrt, men disse som artikkelen handler om har jo potensiale til å bli nokså rimelige. Spesielt om man, som meg, har speilreflekskroppen, men ikke linsene. I så fall tror jeg at jeg hadde gått for den der 10mm'eren, nettopp fordi at jeg, i likhet med deg, ikke er så interessert i at man ikke skal få fylt hele bildeflaten.

Lenke til kommentar
Man skal ikke bli overrasket over at et fisheyeobjektiv gir sirkulær projeksjon. Det er det som definerer et fisheyeobjektiv. Himmel og hav da!

 

Og du har ikke kjønt hva?

 

Det er forskjell på et bildet uten runde kanter, enn et bilde hvor motivet fyller hele bildet.

 

Himmel og hav da!

Med tanke på din korte erfaring, så er kanskje Kristallo litt streng med deg. For oss andre (med erfaring) så er det en selvfølge at en fisheye på 4,5mm gir sirkulær projeksjon, siden det er det vi forbinder med fisheye. Dette objektivet tilsvarer 6mm fisheye på film og ff, så bare med å se på brennvidden så forstår vi det uten å studere bildene først. Det vil du forstå når du får litt mer erfaring, men som sagt synes jeg Kristallo er litt streng i forhold til hva man kan forvente at du vet fra før. Jeg forstår godt at du reagerer på det, siden det er uvant. Kompromissløs fisheye er som Kristallo skriver definert med den egenskapen, og det finnes ingen annen løsning for å få en så voldsomt vid bildevinkel. Da må det nødvendigvis bli helt rundt.

 

10mm er helt klart mer riktig for deg. Personlig har jeg ingen interesse av slik optikk. I så fall måtte det bli en Peleng, slik at jeg ikke bruker for mye penger på noe jeg kanskje kun kommer til å skyte noen få dusin vellykkede bilder med. Da er en forvrengningsfri 10mm mer min smak. Jeg lurer på en ting, Olsen. Hva gjør du hvis det viser seg at den nye Sigma'en er optisk bedre enn Nikons 10,5mm? Det er jo slettes ikke umulig. Jeg regner med at Nikons alternativ er langt dyrere. Er du villig til å betale mye mer for bedre konstruksjon i et objektiv med så marginalt bruksområde? Det gjelder selvfølgelig kun hvis de er i omtrent samme klasse optisk. Det skulle nemlig ikke forundre meg om de er det.

Lenke til kommentar
Man skal ikke bli overrasket over at et fisheyeobjektiv gir sirkulær projeksjon. Det er det som definerer et fisheyeobjektiv. Himmel og hav da!

 

Og du har ikke kjønt hva?

 

Det er forskjell på et bildet uten runde kanter, enn et bilde hvor motivet fyller hele bildet.

 

Himmel og hav da!

Med tanke på din korte erfaring, så er kanskje Kristallo litt streng med deg. For oss andre (med erfaring) så er det en selvfølge at en fisheye på 4,5mm gir sirkulær projeksjon, siden det er det vi forbinder med fisheye. Dette objektivet tilsvarer 6mm fisheye på film og ff, så bare med å se på brennvidden så forstår vi det uten å studere bildene først. Det vil du forstå når du får litt mer erfaring, men som sagt synes jeg Kristallo er litt streng i forhold til hva man kan forvente at du vet fra før. Jeg forstår godt at du reagerer på det, siden det er uvant. Kompromissløs fisheye er som Kristallo skriver definert med den egenskapen, og det finnes ingen annen løsning for å få en så voldsomt vid bildevinkel. Da må det nødvendigvis bli helt rundt.

 

10mm er helt klart mer riktig for deg. Personlig har jeg ingen interesse av slik optikk. I så fall måtte det bli en Peleng, slik at jeg ikke bruker for mye penger på noe jeg kanskje kun kommer til å skyte noen få dusin vellykkede bilder med. Da er en forvrengningsfri 10mm mer min smak. Jeg lurer på en ting, Olsen. Hva gjør du hvis det viser seg at den nye Sigma'en er optisk bedre enn Nikons 10,5mm? Det er jo slettes ikke umulig. Jeg regner med at Nikons alternativ er langt dyrere. Er du villig til å betale mye mer for bedre konstruksjon i et objektiv med så marginalt bruksområde? Det gjelder selvfølgelig kun hvis de er i omtrent samme klasse optisk. Det skulle nemlig ikke forundre meg om de er det.

 

Jeg visste ikke at alle brennevidder under 10mm ga rundt bilde, derfor jeg spurte om et eksempel.

 

Om sigmaen er bedre optisk, og like billig (les, dyr) så kommer jeg jo ikke til å holde meg til Nikon, men tiden får vise.

 

Jeg vet godt at fisheye gir sirkulære projeksjon, men på noen bilder vises ikke den runde rammen, og det var det jeg ville vite om sigmaen ga.

Endret av Mr. Olsen
Lenke til kommentar
Jeg vet godt at fisheye gir sirkulære projeksjon, men på noen bilder vises ikke den runde rammen, og det var det jeg ville vite om sigmaen ga.

 

Mr. Olsen det finnes to former for fisheye, sirkulær og fullramme. En sirkulær fisheye gir 180 grader i alle retninger, mens full frame bare gir 180 grader diagonalt over bilderuten. Skal du ha 180 i alle retninger er man nødvendigvis nødt til å få et rundt bilde. Forøvrig kan det nevnes at hvis du putter Nikons 10.5mm på et FF hus vil du oppnå tilnærmet sirkulært fisheye (den kutter av en liten bit i bunn og topp) slik at også fullramme fisheye i utganspunktet er sirkulære fisheye for et større format. All opptikk er et kompromiss og skal du har virkelig vidt bilde vil bilde nødvendigvis bli rundt.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...