Gå til innhold

Slik blir Googles operativsystem


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Finnes det noe mulighet for å emulere hardware?

Kunne tenke meg å kikke litt på dette, men ikke hvis man er nødt til å ha en "utvikler telefon"..

 

Det er vel bare å laste ned SDK'en, ser ut som den inneholder en hw emulator. (se filmene som ligger på youtube om utvikling på platformen) Utviklingsspråket er java :)

Lenke til kommentar
Finnes det noe mulighet for å emulere hardware?

Kunne tenke meg å kikke litt på dette, men ikke hvis man er nødt til å ha en "utvikler telefon"..

Det er vel bare å laste ned SDK'en, ser ut som den inneholder en hw emulator. (se filmene som ligger på youtube om utvikling på platformen) Utviklingsspråket er java :)
Ok, takk for info. Var for lat til å sjekke det ut selv på morran :blush:
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei!

 

Det har vært meininga å dele mitt foreløpige synspunkt ang. Googles` Android plattform heilt siden Amobil skreiv denne artikklen om Googles operativsystem,men har vært hektisk og travelt slik at min kommentar først kommer nå:

 

 

Eg synest Android plattformen virker særs spennande, da da den gir "folket" (<- som kan eller vil lære seg språket) mulighet til å lage egne program eller funksjoner etter kvart som idéene eller behovet melder seg. Eg veit at det finnes eit anna prosjekt som går på noko av det samme som Android men, har intrykket fra å ha lest diverse forum innlegg på dette forumet, at prosjektet har falt litt i fisk for å bruke ein litt eldre og kanskje ikkje så ofte brukt metafor.

 

Eg håper og trur at Android kan få gjennomslagskraft,da det er kjendt,har fått med seg ein del mobilprodusenter og andre,sjølv om ikkje dei aller største (enda i allefall), og at "verden" lytter til Googles idèr,planer og produkt. Da Google ofte har fått til det dei har satt seg føre eller prøvd på.

 

Når dette komme på markedet vil det gi bedrifter og privatpersoner muligheten til å skreddersy sine ønsker og behov.Bedre enn det virker som om tilfellet er i dag.

 

 

Samtidig så virker denne opne plattformen mykje meir forbrukervennlig enn t.d Iphone der Apple prøver å begrense at folk tar i bruk deires produkt ,om dei ikkje binder seg til operatører som Apple har avtale om og som gir Apple prosenter av datatrafikk inntektene.

Lenke til kommentar
Når dette komme på markedet vil det gi bedrifter og privatpersoner muligheten til å skreddersy sine ønsker og behov [...] bedre enn det virker som om tilfellet er i dag.
Jeg har sett på dette i stort sett hele dag [, p]rogramert litt små eksempler osv
La meg først si jeg har lite erfaring med Linux (har brukt Ubuntu 7.10 noen uker nå) og at jeg ikke er særlig drevet i javaprogrammering.

 

Nero Burningwr00m: Kan javaprogrammer på en Android-telefon styre hardware og telefonens egne funksjoner?

 

Hvis ikke må jeg si meg uenig med Mr.Hassans i at Android vil kunne bli skreddersy bedre enn telefoner i dag (feks en Symbian-telefon). Derimot kan et felles mobil-OS med mange store selskaper i ryggen bane vei for en plattform hvor javaprogrammer ikke må testes på over hundre forskjellige enheter før det virker på telefoner fra forskjellige produsenter, og det kan på så måte bli et alternativ for de som ønsker telefoner med åpent OS, men som er billigere og enklere i bruken enn Symbian-telefoner.

Lenke til kommentar
OpenGL er også x86-programvare. ;)
OpenGL er fritt ;).

 

Når dette komme på markedet vil det gi bedrifter og privatpersoner muligheten til å skreddersy sine ønsker og behov [...] bedre enn det virker som om tilfellet er i dag.
Jeg har sett på dette i stort sett hele dag [, p]rogramert litt små eksempler osv
La meg først si jeg har lite erfaring med Linux (har brukt Ubuntu 7.10 noen uker nå) og at jeg ikke er særlig drevet i javaprogrammering.

 

Nero Burningwr00m: Kan javaprogrammer på en Android-telefon styre hardware og telefonens egne funksjoner?

 

Hvis ikke må jeg si meg uenig med Mr.Hassans i at Android vil kunne bli skreddersy bedre enn telefoner i dag (feks en Symbian-telefon). Derimot kan et felles mobil-OS med mange store selskaper i ryggen bane vei for en plattform hvor javaprogrammer ikke må testes på over hundre forskjellige enheter før det virker på telefoner fra forskjellige produsenter, og det kan på så måte bli et alternativ for de som ønsker telefoner med åpent OS, men som er billigere og enklere i bruken enn Symbian-telefoner.

Så lenge OSet er så vil det aldri være noen kunstige begrensninger for kunnskapsrike brukere.
Lenke til kommentar
Så lenge OSet er så vil det aldri være noen kunstige begrensninger for kunnskapsrike brukere.
Er hva da?

 

Jeg tenkte på begrensninger mtp programmeringsspråket, ikke selve OSet. Mobiler som kjører javaprogrammer lar ikke disse kontrollere telefonens egne funksjoner (som feks GUI), og begrenser kontroll over hardware til feks enkel bruk av kameraet (Opera Mini) eller kameralys, og å lese/skrive kalendernotater (GCalSync) (jeg har i hvert fall ikke sett noen javaprogrammer med særlig mer avansert kontroll over mobilen).

 

Om Android er begrenset til javaprogrammer vil jeg si en Symbian-telefoner kan tilpasses bedrifter og privatpersoner langt mer enn denne fantastiske android.

 

Vil man kunne installere annet enn javaprogrammer på Android-telefoner, og vil det komme distro'er så en bedrift kan lage sitt eget OS?

Endret av Sigmund_Freud
Lenke til kommentar

Alle programmene du skriver til Android plattformen er likestilt med telefonens egne programmer. Du står fritt til å benytte deg av alle ressursene som telefonen kan tilby :)

 

Har sett et par ideer til programmer, i form av videoer på youtube, som virker veldig spennende. Jeg vil også anbefale folk som er interessert til å sjekke ut de tre presentasjonsvideoene av

som ligger ute, som går litt teknisk inn på hvordan det hele er bygget opp.

 

Man kan forøvrig utvikle på Windows også, bare så det er sagt :)

Lenke til kommentar

Glemte jo å nevne at alle programmene også kan erstattes av egne eller modifiserte utgaver. Dvs at dersom du ikke liker den medfølgende kalenderfunksjonen (kun et eksempel) så kan du skrive din egen eller utvide den som er der, og da vil alle andre programmer som bruker funksjoner fra det erstattede programmet bruke det nye istede :)

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...
Innebygget finner du støtte for OpenGL, og dermed kan du spille vanlige spill som du også kan spille på Linux på PC-en din.
Spilla som ikke er frie er da x86-programvare.

OpenGL er også x86-programvare. ;)

 

OpenGL er en spesifikasjon/standard som det lages ulike implementasjoner for ulike operativsystem og platformer, deriblant microsofts implementasjon for windows på x86-platformen...

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...