Gå til innhold

Er det vanskelig å bygge pc selv?


Anbefalte innlegg

Jeg har bestemt meg for å kjøpe ny pc etter jul en gang. Jeg lager nok en ny tråd om hva slags pc jeg burde kjøpe, men før den tid:

 

Burde jeg kjøpe ferdig pc, eller bygge den selv? Jeg har null erfaring med pc-bygging, men det blir jo litt billigere på den måten...

 

Hva vil jeg trenge av ledninger osv.? Er det noe som følger med prossesor, skjermkort, eller må det kjøpes ved siden av?

Hvor vanskelig er det å sette sammen, installere OS osv?

 

Hva er fordelene med å kjøpe ferdig pc, og hva er fordelene med å bygge selv?

 

 

Tenker en del på dette, og det ville vært fint om noen kunne hjelpe meg. :)

Endret av wwwerner
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du er villig til å lese litt guider og generelt sett lære deg litt, så er det veldig morsomt å bygge PC-en selv!

Men om du derimot er veldig redd for å ta i maskina og ikke tror du kommer til å takle noen timer med feilsøking, så burde du nok kjøpe ferdigbygd.

 

Det at du ikke kan noe er ingen hindring, sålenge du er villig til å lære. Det kommer sikkert til å ta litt ekstra tid og arbeid å sette sammen maskina selv, men det er verdt det!

 

Når du kjøper løsvarer, så er det ganske sjeldent det kommer med ledninger. Jeg tenker da mest på harddisk, floppy (om du i det hele tatt vil ha det da) og CD/DVD-ROM. Men de ledningene du trenger der, følger som oftest med når du kjøper hovedkortet. Jeg husker ikke akkurat nå om det er vanlig å få med strømkabel til strømforsyninga, men det skader ikke å bruke 30kr på en reserve.

 

Hvis du tar deg god tid, dobbeltsjekker alt, og finner en fin guide på nettet (jeg tror det ligger en på hw.no et sted), og har litt teknisk innsikt, så tar det kanskje en liten dag å sette sammen maskina, og få lagt inn OS. Dette kommer mye an på generelle forkunnskaper og hvor grundig du vil gjøre det.

 

Fordeler/ulemper må vel først og fremst være at det tar lenger tid å bygge selv, spesielt når det er snakk om første gangen. Jeg tror ikke det er så veldig mye å spare, men du kan sette sammen akkurat det oppsettet du har lyst på (og råd til). Til sist, du får mye fin erfaring ved å bygge selv!

 

Det er nå sånn jeg ser det i alle fall.

 

Sånn til slutt, ikke være redd for å spørre om ting på forumet når du bygger!

 

-

Maelwedd

Lenke til kommentar

Hei!

 

Først av alt, det er ikke vanskelig :)

 

Du trenger ingen ekstra ledninger, alt følger med komponetene. Bare du kjøper alle kompnenten du trenger så er alt i boks, og dette får du hjelp til her inne på forumet.

 

En god grun til å bygge selv er at du lærer masse, og du får et "forhold" til komponentene du kjøper og putter inn. Det er da også lettere og gå inn i PC-en og bytte ut komponenter når du vil oppgradere senere.

 

 

Det er også gøy å bygge selv, det er lissom litt av moroa å velge ut komponenter og sjekke priser opp mot hverandre (vs. ytelse) osv.

 

Husk at det bare er å spørre hvis det er noe, det er nok av hjelp å få her.

 

Et tipps er å lese andre poster her inne, feks de som heter "Hjelp til ny PC", "Ny PC maks 12k, er denne bra?" osv.

 

Lykke til :thumbup:

Lenke til kommentar

Ah, takk for fine svar! :)

 

Det jeg er mest redd for med å bygge selv, må vel være det at PC-en ikke skrur seg på eller at jeg ikke får installert OS... Eller det at jeg mangler ledninger, og så blir nødt til å bestille de... (HATER å vente på ting i posten...)

 

Jeg har lest tidligere at andre sier man "blir kjent med PC-en", noe som såklart er en god ting. Dersom det ikke er så vanskelig som jeg tror, så kommer jeg nok til å prøve dette! :)

Lenke til kommentar

Du får SÅ mykje igjen av å bygge sjøl. Du kjenner dataen din inn og ut, + bare opplevelsen av å bygge sjøl er fantastisk syns eg. Mange trur at det er vansklig å bygge PC sjøl, men det er faktisk veldig enkelt :thumbup:

Om dette skulle vere eit problem, fins det mange byggeguider på nett.

Å installere OS går som en. Lek. Hugs at når du har ein heilt freesh PC, går det helt fint om du feiler på den biten :!:

 

Håper du går for å bygge sjøl ;)

 

Lykke til ;)

Lenke til kommentar

Heisann:P...

hadde samme problemet som deg for ca et år siden:P...

Jeg gikk for å bygge pc digitalt som på komplett.no...

dette valget er jeg veldig fornøyd med og vil anbefale det sterkt;)

hvis du skal bygge hele maskinen selv vil du trenge masse ekstra ting som statiskelektrisitetavledere ledninger mm...

 

Mvh

Sigmund Solis Røland

Lenke til kommentar

Du får nevne noe om hva du skal bruke den til og hvilken prisklasse du ønsker.

Det viktigste er å få hovedkort, prosessor og ram som passer sammen, det får du hjelp til her...

EDIT: Du må være litt forsiktig med statisk elektrisitet og greie å lese deg til hvor alle kablene skal plugges i.

Kabler følger med, så det er no problem.

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar

Det er gøy å bygge selv. Har vel en 30 nybygg på samvittigheten nå, pluss en masse ombygning og modifisering.

 

Statisk elektrisitet:

For å bli kvitt det som måtte være av statisk elektrisitet i kroppen, er det bare til å ta på noe metall som er jordet. Somregel er vasken et godt alternativ, eventuelt jordingen i en jordet stikkontakt.

 

Ta ikke midt på printkortene, men hold dem i kantene, eller i brankettene (utvidelseskort).

 

Sett sammen PC-en et sted hvor det ikke finnes statisk eletrisitet. Et bord av tre, glass eller stein er en godt egnet arbeidsplass. Er du helt paranoid, kan et fliset eller malt murgulv være et godt alternativ. Om du gidder å ligge på badegulvet å sette sammen PC-en får være opp til deg.

 

Montering:

Det viktigste er å få hovedkort, CPU (prosessor) og ram som passer sammen. Dette er ikke noe problem. Handler du f.eks. hos komplett, er det lett å finne fram til hva som passer sammen.

 

Når du skal begynne å sette maskinen sammen er det alltid lurt å begynne med kabinettet. Det er en fordel å først finne ut hvor mye som må demonteres for å få installert de komponentene du skal ha inn. Det viktigste er etter min erfaring å finne ut om du må ha av fronten for å få innstallert DVD/HDD/vifter. Dette er mest vanlig på billige kabinetter (>500kr).

 

Videre moterer du avstandstykkene som hovedkortet skal monteres på. Dette er vanligvis noen små messingfargede skruer, som igjen er gjenget i toppen. De kan strammes med en liten 6 kant pipe (mininpipesett fra biltema passer bra) på 5,5mm. Det er somregel godt nok å skru dem til for hånd. Det er ofte et helt virvar av huller nedi kabinettet. Er du heldig en noen av dem merket ATX. Sett at du har et ATX kort er det da bare å montere avstandstykkene i de aktuelle hullene. Er det ingen merking, kan du ta fram hovedkortet ditt å sette det forsiktig ned i kabinettet for derettet å merke med en tusj (må være litt spiss for å rekke ned). Fjern deretter hovedkortet og monter avstandstukkene etter merkingen.

 

Monter deretter I/O panelet. Dette er det blikket som følger med hovedkortet som skal ligger rundt kontaktene bak på PC-en. Om det står et slikt på kabinettet fra før må det i 99% av tilfellene fjernes å erstattes med det som følger med hovedkortet. Trukk det gamle ut fra utsiden og inn. Sett det nye i fra innsiden og trykk utover til det er på plass.

 

Gå deretter løs på hovedkortet, ha dette ut av den antistatiske posen, legg så posen på arbeidsbordet ditt og legg deretter hoved kortet oppå. Monter CPU, kjøleribbe og vifte. Husk å smørre kjølepasta på CPUen før du setter kjøleribben oppå. (bruker du kjøleren som følger med CPU så henger det en sånn termisk kitt på i bunnen, da skal du ikke bruke termisk pasta i tillegg).

 

Monter deretter ram. Denne er idiotsikker. Den går bare nedi sporet om den er av riktig type og står riktig vei nedi, men dette ser du med en gang.

 

Nå er du klar til å montere Kovedkortet i kabinettet. Sett det forsiktig ned i kabinettet, og pass på at kontaktene passer fint med I/O platen. Få deretter hovedkortet til å ligge slik at du får på plass alle skruene. Husk å bruke skruer med riktige gjenger. Test dette med et av avstandstykkene før du begynner. Ikke stram noe skruer helt til før du har fått alle til å entre. Det kan også være en fordel i enkelte tilfeller å vente med stramming av skruene til skjrmkort og enventuelle andre kort er innstallert.

 

Herifra er det igrunnen ikke så mye som kan gå gale med resten av monteringen. Somregel står det meste forklart i den medfølgende dokumentasjonen.

 

Tilslutt:

Denne posten ble vist en hel miniguide. Dette er ikke vanskelig i det hele tatt. Har du tolmodighet til å bygge en modell båt/bil/fly, så burde dette være helt uproblematisk.

 

Edit: Masse Leifer ute å går!

Endret av masterboy
Lenke til kommentar

Takk for mange fine svar!

 

Jeg så nettopp en video på Youtube, om en som satt sammen en pc.

Hvor stor er selve prosessoren? Han holdt jo kun en liten brikke, men jeg trodde prosessoren var på størrelse med skjermkortet.... :dontgetit:

 

Høres ikke så vanskelig ut, selv om jeg ikke har mer erfaring enn å sette inn nytt ramkort. :p

Lenke til kommentar

Jeg tok nok feil angående CPU'en, men jeg vet hvordan alt det andre ser ut. :)

 

Har hatt bærbar pc det siste året, og før det hadde jeg en XP som var oppgradert fra windows 98. Har altså ikke så mye erfaring med "moderne" PC-er

Når jeg tenker etter, så har jeg faktisk litt "erfaring" med dette. Da den forrige PC-en min tok kvelden, skrudde jeg den fra hverandre og satt den sammen... Så jeg er ikke 100% uvitende om hvor ting skal sitte osv... :p

Endret av wwwerner
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...