Gå til innhold

- 64 GB internminne om to år


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
- Du kommer aldri til å se en Sony Ericsson-telefon som ikke har fokus på prisen, batteritiden og størrelsen. Får vi spørsmål om hvorfor en mobiltelefon ikke har funksjon X, så er svaret at funksjonen ikke var forenlig med ett av disse tre punktene.

 

Her har SE forstått noe vesentlig som har gått andre produsenter hus forbi. Batteritiden er en vesentlig funksjon som _må_ være til stede i en mobiltelefon. Det nytter ikke med allverden av funksjoner, når batteriet ikke holder telefonen i live lengre enn til lunch.

Lenke til kommentar

Mange interessante tanker. Jeg tror nok optisk zoom kan slå an på de tykkeste telefonene. Siden zoom-optikk er ganske plasskrevende vil det neppe slå an for tynnere mobiler. Derimot kan vi heller se to kameraer med hver sin sensor og hver sin fast-optikk slik at man får en to-trinns "zoom-velger" på de tynne mobilene.

 

Men det punktet med 64GB internminne tviler jeg sterkt på. Det er to grunner til det, deriblant en grunn som SE nevner selv: prisen. Den andre grunnen er behov. Folk må bli fristet av et bruksområde for så mye flashminne før de ser noen vits i å bruke penger på det. Jeg tviler på at det blir vanlig å ha musikksamlinger på 64GB i mobilen fordi det tilsvarer ca 16 000 sanger og det blir for vanskelig å navigere rundt i. Det tilsvarer også så mange bilder at det neppe blir en eneste kunde som klarer å fylle det opp med bilder tatt med mobilen. (64 000 bilder er mer enn de fleste fotoentusiaster tar i løpet av av sitt speilreflekskamera sin levetid.) Videre er fortsatt 3,2 tommer for ubehagelig lite til å se spillefilmer på. Filmsnutter fra Youtube er nok helt ok får den størrelsen men man setter seg ikke og ser på 2 timer lange filmer på en sånn skjerm. Så plass til over 100 passe komprimerte spillefilmer får nok de færreste bruk for. Som flyttbar lagring blir det sikkert billigere, raskere og bedre å kjøpe en 2,5" ekstern harddisk på f.eks 500GB om to år. Om to år blir nok prisen på en 64GB minnepenn omtrent som dagens priser på 16GB minnepenner: 1000 kr. Regn dermed med at så mye flash vil fordyre telefonen med minst en tusenlapp sammenlignet med noen få GB. Med andre ord, jeg ser ikke helt hvorfor man skulle ønske å ha 64GB flash i mobilen og hvorfor det skal være verd prisen.

Lenke til kommentar

Per dags dato vil nok 64 GB være i overkant av hva normalbrukere har behov for. Men om to år, vil også all hardware i en smartmobil være definitivt bedre enn i dag.

 

Jeg ser ingen problem i å bruke over 60 gigabyte på en telefon selv i dag. Med TV-ut, som også blir standard om 2 år, vil behovet for lagringsplass komme. Video som er tatt opp med telefonen, og filmer/serier som lastes inn på minnekortet kan lett sees på en mobil med en CPU på 6-700Mhz CPU, og da i decent kvalitet.

 

GPS med forhåndsinstallerte 3D-kart på mange gigabyte vil også være normalt om noen år. Bedrifter vil også kjøpe seg inn i GPS-verdenen, med mer avanserte POI(Point of interests) og dypere informasjon enn kun tlf-nummer og koordinatreferanse.

 

Når teknologien er på plass, vil ikke produksjonskostnadene være høyere for minnekort på 64GB, enn det 8GB-kort er i dag.

Neste milepæl vil da være 32GB, og så 64GB.

Endret av fredriri
Lenke til kommentar

TV-ut standard om to år? Da har jeg to spørsmål:

- Er det forventet at noen mobiler skal kunne sende ut TV-signaler i nærmeste fremtid?

- Hvem er det som har behov for å kringkaste sine egne TV-signaler fra mobilen? Evt. hvem kan motta og se slike signaler? Holder det ikke i lange baner med videosignaler som 3G videotelefoni fra bruker til bruker?

 

Maskinvaren i telefonene om to år vil selvfølgelig være bedre enn i dag men det er ikke dermed sagt at det er noen av disse komponentene som får noe særlig økning i behov for lagring.

 

Du sier du ikke ser noe problem med å bruke over 60GB på mobilen i dag. Det er selvfølgelig teknisk mulig å fylle opp så mye men det er ikke dermed sagt at behovet blir nevneverdig.

 

Hvem mener du har behov for f.eks over 200 timer videoklipp på mobilen? Eller hvem tror du gidder å se spillefilmer på en 3,2" skjerm? Det er selvfølgelig morsomt at det går an men jeg tror ikke det blir noen slager akkurat. Selv på lange kjedelige bussturer tviler jeg på at det er mange som gidder å se to timer lange filmer på en så liten skjerm. Da drar de vel heller opp den bærbare PCen og ser det på den.

 

Produksjonskostnaden for flash har blitt halvert omtrent en gang per år de siste årene og vil nok fortsette med det. Dermed vil prisen for 64GB flash være om to år på linje med det vi finner for 16GB flash i dag. Altså en tusenlapp. Om tre år blir det antageligvis 500 kr for 64GB, om fire år 250 kroner osv. Vel og merke hvis utviklinga fortsetter i samme tempo som i dag. Noe jeg ikke tror det vil gjøre fordi man begynner å bremse opp på grunn av produksjonstekniske begrensniner. Men det er forsåvidt en annen sak. La oss heller anta at de klarer en halvering i prisen per GB per år og når 1000 kr for 64GB i slutten av 2009.

Lenke til kommentar

Om en telefonprodusent sier at de kommer med 64 GB internminneinnen to år, så ser jeg ingen grunn til å tvile på dette. To år er såpass lite at produsentene sannsynligvis har prototyper klare allerede. Kanskje ikke med den originale minnekapasiteten, men å bytte ut denne i ettertid vil være en smal sak.

Lenke til kommentar
TV-ut standard om to år? Da har jeg to spørsmål:

- Er det forventet at noen mobiler skal kunne sende ut TV-signaler i nærmeste fremtid?

- Hvem er det som har behov for å kringkaste sine egne TV-signaler fra mobilen? Evt. hvem kan motta og se slike signaler? Holder det ikke i lange baner med videosignaler som 3G videotelefoni fra bruker til bruker?

 

Samsung D600 som er ca 1 år gammel eller noe har da TV-ut. Den har du jo muligheten til å koble til en tv for å vise frem bilder osv.

 

Tenk også på Sony Ericsson K850i, den har 5mpx kamera og kan ta opp ganske god videokvalitet. Hadde det ikke vært greit å kunne vise bildene og videoene du har tatt opp rett på tven? Det mener nå i allefall jeg.

Lenke til kommentar
TV-ut standard om to år? Da har jeg to spørsmål:

- Er det forventet at noen mobiler skal kunne sende ut TV-signaler i nærmeste fremtid?

- Hvem er det som har behov for å kringkaste sine egne TV-signaler fra mobilen? Evt. hvem kan motta og se slike signaler? Holder det ikke i lange baner med videosignaler som 3G videotelefoni fra bruker til bruker?

 

Enten har du misforstått litt her, eller så er jeg jeg som tolker det du skriver feil, men uansett:

 

Det er ikke snakk om en TV-sender her, på linje med FM-senderne det var så mye styr om for en stund siden. Det er snakk om å kunne koble telefonen opp mot en TV/PC-skjerm med litt størrelse på, for å vise sine bilder og filmer der. Da blir det straks litt mer interessant med TV-utgang. Som joakim sier, så har det vært mobiler med TV-utgang på markedet en stund allerede, da både Samsunger og Nokiaer.

Lenke til kommentar
Her har SE forstått noe vesentlig som har gått andre produsenter hus forbi.

Du mener de andre produsentene som har bedre batterikapasitet enn Sony Ericsson?

 

Nokia har i det minste noen avanserte telefoner (i motsetning til SE), men har også vanlige telefoner for de som prioriterer batterilevetid.

 

Nå tuller du vel? Du mener vel ikke at N95 har bra batterikapasitet? Der har Nokia pakket inn masse funksjoner, men gitt seg en god f*** i batterikapasiteten. Så dette tyder vel på at Nokia er villig til å fravike ett prinsipp som SE ikke er?

Lenke til kommentar
E-serien til Nokia har vel et greit kompromiss mellom batterikapasitet og funksjoner, eller? Har E50 selv, og den er det helt grei standbytid på i hvert fall, bare synd jeg ringer såpass mye med den, det er ikke helt heldig ...

Ja helt klart. Poenget var at Nokia fraviker et prinsipp som SE ikke vil fravike, ifølge dem selv, nemlig det å lage avanserte telefoner, der batteritiden er meget dårlig. Jeg sier ikke at Nokia ikke lager telefoner med glimrende batterikapasitet.

Lenke til kommentar
Nokia N95 er kardinaleksemplet på at Nokia fraviker et prinsipp, som SE ikke vil fravike, hvis vi skal tro på dem da...

N95 er et kardinaleksempel på at Nokia lar brukerne sine velge mellom funksjoner, og batterikapasitet - de får et alternativ. Mens SE er det bare en haug av middelmådige telefoner, og da hjelper det lite at de har god batterilevetid for de som ønsker flere funksjoner.

 

Så skjønner ikke hva poenget her er. Nokia har jo en rekke telefoner i middelklassen med tilsvarende funksjoner og batterikapasitet som SE. Se bare på testen til Amobil så ser du at SE på ingen måte dominerer på batterikapasitet.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...