Gå til innhold

Overklokkingshelg i Stavanger.


Anbefalte innlegg

Overklokkingshelg i Stavanger runde 1

 

Da Stian (Det Dvergiske Kaffebord) fant ut han skulle være så smart å flytte til Bergen og begynne å studere, så er jo strengt tatt alle hindere for fantastiske benchehelger blåst bort. Jeg bor jo i Stavanger og turen fra Bergen til Stavanger er ikke lang....

Så nå kommer første benchehelgen jeg og Stian skal ha. Det kommer nok ganske mange flere...

 

Hardwaren som skal og skulle herjes med denne helgen er som følger:

Stian sitt 8600 GT (klokket forferdelig dårlig på TE, klarer det seg bedre nå?)

Min E6850 (som forøvrig har fsb wall...)

Stian sine syke syke Crucial 8500 C5 minnebrikker

Et stk 8800 GTX

P5K (vanilla)

2 stegs cascade (type bygget av Overklokk i en fei en gang han trengte en)

Mousepot rev1 pot til CPU

 

Og så håper vi at vi får testet det gamle 7900 GTO kortet som ligger her, kan være det har noen få mhz igjen som kan tynes utav det.

Og så hadde vi en drøm om å teste litt socket 478. Men det ser ut som vi ikke har hovedkort igjen som fungerer.

 

Noen stemningsbilder fra garasjen...

 

benching019_1.jpg

Trykk på bildet for større versjon

 

benching011_1.jpg

Trykk på bildet for større versjon

 

benching036_1.jpg

Trykk på bildet for større versjon

 

 

Som endel av dere har sett så har vi tidligere brukt en avskåret Pringles boks til å helle tørris med. Denne er nå oppgradert til "kopp anno 1890"

benching015_1.jpg

Trykk på bildet for større versjon

 

Modding av skjermkort

benching045_1.jpg

Trykk på bildet for større versjon

 

benching044_1.jpg

Trykk på bildet for større versjon

 

benching040_1.jpg

Trykk på bildet for større versjon

 

benching039_1.jpg

Trykk på bildet for større versjon

 

Stian dypt konsentrert...

benching033_1.jpg

Trykk på bildet for større versjon

 

Tørris på CPU

benching027_1.jpg

Trykk på bildet for større versjon

 

benching024_1.jpg

Trykk på bildet for større versjon

 

benching043_1.jpg

Trykk på bildet for større versjon

 

Stian sitt 8600 GT som etterhvert fikk tynt seg

benching006_1.jpg

Trykk på bildet for større versjon

 

benching005_1.jpg

Trykk på bildet for større versjon

Endret av aspstein
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå måtte vi demontere riggen pga av massiv kondens :thumbdown:

 

Men det gir oss jo en mulighet til å legge ut endel scores :D

 

Først 8600GT kortet til Stian som sugde bigtime på TE. Der benchet de kortet på 720/960. Hjemme i garasjen min gikk det endel bedre. Her kunne vi benche det på opp til 930/1000!

Kjølingen som ble brukt er 2 stegs Cascade som ga oss cirka -100C load på kortet.

 

WR 3DMark01 med 8600 GT

61536 poeng

3dm01_8600gt_61536_1.jpg

Trykk på bildet for større versjon

 

WR 3DMark03 med 8600 GT

26335 poeng

3dm03_8600gt_26335_1.jpg

Trykk på bildet for større versjon

 

WR Aquamark med 8600 GT

211,756 poeng

9201000530fsb5-4-4-4realtime115mhz_.jpg

Trykk på bildet for større versjon

 

Så testet vi litt på 8800 GTX, men cascaden taklet dessverre ikkeloaden, så vi fikk kun kjørt aquamark og såvidt med et nødskrik 3DMark03.

 

3DMark03 på 8800 GTX

57542 poeng

3dm03_8800gtx_57542_1.jpg

Trykk på bildet for større versjon

 

Aquamark på 8800 GTX

264475 poeng

264475890_1200532fsb_1.jpg

Trykk på bildet for større versjon

Endret av aspstein
Lenke til kommentar

Du er ikke slem Hifiking....

 

Men problemet med 01 var at vi skulle prøve å forbedre scoren enda mer. Men så orket vi ikke å sitte å tweake 01 på et 8600gt i det uendelige.

Scoren blir nok fjernet fra hwbot etterhvert kan jeg tenke meg. Men scoren er da ekte, og vi har ikke jukset.

 

Vi har forresten funnet noen nye herlige tweaks. For eksempel sleit vi noe sykt med 8800gtx når vi kjørte load. Tempen på cascaden var gjerne -92C når vi startet 3dmark03. Og så var tempen gjerne rundt -30C når vi var halvveis i 3dmark03 :ohmy: Løsningen ble da selvfølgelig å disable usb 2.0 og innstallere 3dmark på usb harddisk. Da fikk vi gjerne et par minutter mellom hver test :D OG da holdt tempen seg ganske greit.

 

Men neste gang blir det nok LN2 satser vi på.

Lenke til kommentar

Det hender jeg får et lyst innfall til tider.

 

Det er faktisk helt genialt. Problemet er at du må reboote mellom hver gang du kjører 3dmark. Den bruker bare lang tid første gangen du kjører. Kan være det hjelper å slå av indeksering.

Angående ytelsen så skal det ikke ha så mye å si. Hadde det det så ville alle kjørt med iram og slikt.

Vi fikk faktisk beste scoren vår med 3dmark på usb disken. Så det virker ikke som om det er noe tap.

 

Det kan hende det har litt å si på 05 og 06. Det pleier å gi et godt boost å starte benchmarken og stoppe den med en gang for så starte den igjen.

Endret av aspstein
Lenke til kommentar
Nice! Gleder meg til resultater :)

P5K vanila kortet greit å hanskes med under kulde ?

P5ket funket supert. Har dessverre aldri fått testet noe skikkelig FSB på det.

 

 

Det med usb disk var faktisk veldig smart, det vil vel ikke påvirke ytelsen heller.

 

Det er slike gullkorn som burde stå på software tweaks tråden til kaffebordet.

Bah, tenkte på det på bussen tilbake faktisk at den tråden må oppdateres litt. Har ett prosjekt foran meg der. Men kan dessverre ikke love noe i nærmeste fremtid ... Men det trikset var genialt, funket overraskende bra. Hadde mine tvil når Øystein foreslo det, men det funket jo supert.

 

Har forresten vært en super helg, med mange bra resultater som abselutt var verdt å fryse litt for nede i garsjen til Øystein.

Lenke til kommentar
Bah, tenkte på det på bussen tilbake faktisk at den tråden må oppdateres litt. Har ett prosjekt foran meg der. Men kan dessverre ikke love noe i nærmeste fremtid ... Men det trikset var genialt, funket overraskende bra. Hadde mine tvil når Øystein foreslo det, men det funket jo supert.

 

Har forresten vært en super helg, med mange bra resultater som abselutt var verdt å fryse litt for nede i garasjen til Øystein.

Hehe du så ikke bare litt skeptisk ut heller når jeg foreslo det :!:

 

Og Nassuz, du er alltid velkommen hit bort. Er bare å sette seg i bilen og kjøre det ;)

Lenke til kommentar

er det noen signifikante forskjeller fra Asus p5k til p5k(vanilla)?

` eller erre fordi hovedkortet har verdens styggeste farge :p

 

Får gratulere dere da :thumbup:

Bra gjort gutta.

 

Fredag 23 November er en dag jeg ser frem til!, pacman kjem og det blir en heidundranes temperatur i kjellern min å:)

Får også mitt nye DYI rør i løpet av denne uken :love: og kanskje singelsteger så jeg får rævkjørt conroen min

Endret av Olanru
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
er det noen signifikante forskjeller fra Asus p5k til p5k(vanilla)?

` eller erre fordi hovedkortet har verdens styggeste farge :p

 

Får gratulere dere da :thumbup:

Bra gjort gutta.

 

Fredag 23 November er en dag jeg ser frem til!, pacman kjem og det blir en heidundranes temperatur i kjellern min å:)

Får også mitt nye DYI rør i løpet av denne uken :love: og kanskje singelsteger så jeg får rævkjørt conroen min

 

 

Jeg mottar P35-DS4 og 4x1024Mb super talent DDR2 (som etter all sannsynlighet har D9 brikker) til neste uke en gang, har også en (IHS løs) celeren 420 som skal prøves, vet den er god for 3,4Ghz. Blir også noe socket a og noe 939...

 

og olanru: jeg skal revkjøre den C2Den din så hardt at den vil be om nåde... :p

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...