Gå til innhold

TEST: AMDs Linux-driver


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vi har testet de nyeste Linux-driverne fra AMD. Hvilke nyheter og forbedringer er på plass?

 

Hva med ekstern display? (dvs. skru det av og på ved behov). Suspend to ram? Suspend to disk?

 

Dette har vi egentlig ikke testet, fokuset lå egentlig på ytelsen og AIGLX... Du kan alltids sende en PM til mixy89 så kan han sikkert finne tid til å ta en rask test for deg.

Lenke til kommentar

Det mest skremmende med denne testen var hvor mye dårligere ytelse man fikk i Vista enn i XP. Hvis det er den generelle regelen for skjermkort i Vista så bør MS kalle sammen til møte og inndra ferier og helgefri fremover..

Godt å se potensiealet til Linux i spill. Blir linux en moden spillplattform (med både enkelt fungerende HW og SW) så kommer nok ungdommen til å konvertere i langt større grad enn vi har sett så langt.

Lenke til kommentar

Fikk dere ikke AIGLX til og virke? Dersom distro er Ubuntu, følg denne howto'en som gjelder for alle kort driveren supporter. Da går det nok greit.

 

source: http://digg.com/linux_unix/AMD_8_42_Driver...ngs_Fixes_AIGLX

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Everything seems to work OK like most other people, and I'm having the same issues as everyone else bellow: So in other words I get a better experience using the older drivers and XGL.

 

- Slooooow compiz with AIXGL is much slower than compix on XGL with old drivers

- Scrolling in firefox is "chopy"

- Sleep is not working (I think it has todo with and incompatibility with the new SLUB memory allocator inculded in gutsy's kernel)

- video playing "not so fluid"

 

 

getting 800 900 FPS fgl_glxgears

 

my fglrxinfo

 

fglrxinfo

display: :0.0 screen: 0

OpenGL vendor string: ATI Technologies Inc.

OpenGL renderer string: ATI MOBILITY RADEON X600

OpenGL version string: 2.0.6958 Release

 

 

here is how I got them installed maybe it will help somebody else.

 

1.) Remove Xgl

 

Code:

 

sudo apt-get remove xserver-xgl

 

 

2) Remove the old driver (if present)

 

Go to System → Administration → Restricted Drivers Manager and choose disable.

 

Alternatively remove it yourself:

 

Code:

 

sudo apt-get remove xorg-driver-fglrx

 

 

3.) Delete old fglrx debs (might not be necessary)

 

Code:

 

sudo rm -f /usr/src/fglrx-kernel*.deb

 

 

4.) Blacklist old fglrx module

 

Code:

 

sudo gedit /etc/default/linux-restricted-modules-common

 

And insert fglrx - it should look like this then:

 

Code:

 

DISABLED_MODULES="fglrx"

 

 

Alternatively remove the linux-restricted-modules-* package for your kernel (that's what I did, because I don't need them - don't do this, if you use an Atheros chip).

 

 

1. You may want to reboot now. I did.

 

5.) Download the driver installer to your home folder

 

Code:

 

wget http://www2.ati.com/drivers/linux/ati-driv...-x86.x86_64.run

 

 

6.) Install necessary packages

 

Code:

 

sudo apt-get install module-assistant build-essential fakeroot dh-make debhelper debconf libstdc++5 linux-headers-generic

 

 

7.) Create .deb packages

 

Code:

 

bash ./ati-driver-installer-8.42.3-x86.x86_64.run --buildpkg Ubuntu/gutsy

 

8.) Install .deb packages

 

Code:

 

sudo dpkg -i fglrx-kernel-source_8.42.3-1_i386.deb xorg-driver-fglrx_8.42.3-1_i386.deb

 

9.) Compile kernel module

 

Code:

 

sudo m-a prepare,update

 

sudo m-a build,install fglrx-kernel

 

sudo depmod

 

10.) Set up the driver

 

Code:

 

sudo gedit /etc/X11/xorg.conf

 

 

Make sure "fglrx" is set for the Driver in the Section "Device".

 

My Xorg now looks like this bellow

 

Code:

 

Section "Extensions"

 

Option "Composite" "1" # or "Disable"

 

EndSection

 

Section "ServerFlags"

 

Option "AIGLX" "on"

 

EndSection

 

 

11.) Reboot

 

 

12.) let try and run it, in a terminal or alt-f2

 

Code:

 

SKIP_CHECKS=yes compiz

 

(necessary because fglrx is not on Ubuntu's whitelist)

 

If it works, do this:

 

mkdir -p ~/.config/compiz && echo SKIP_CHECKS=yes >> ~/.config/compiz/compiz-manager

 

and I also learned instead of doing the above edit

 

Code:

 

sudo nano -w /usr/bin/compiz

 

and add the fglrx in the WHITELIST var i.e.

 

Code:

 

# Driver whitelist

WHITELIST="fglrx nvidia intel ati radeon i810"

Endret av rasgal
Lenke til kommentar

Enig med at AIGLX-støtte ikke er ferdig. Det _funker_ hos meg, men that's about it. Ting går uholdbart treigt når jeg bruker Xfce sin composite manager og aktiverer litt gjennomsiktighet og sånt, så jeg kjører uten AIGLX/Composite for øyeblikket. Satser på at dette forbedrer seg i tiden fremover, november-versjonen and beyond.

 

That being said; Jeg synes AMD/ATi gjør en god jobb. Kudos til dem for å endelig ta tak i dette, og skrive en ordentlig driver for Linux. :thumbup:

 

Jeg har forøvrig et ATi Mobility X1600, og kjører fglrx 8.42.3-1 og Xorg 1.4-5.

Lenke til kommentar

rasgal: Bruk skjul-funksjonen!

 

Det mest skremmende med denne testen var hvor mye dårligere ytelse man fikk i Vista enn i XP. Hvis det er den generelle regelen for skjermkort i Vista så bør MS kalle sammen til møte og inndra ferier og helgefri fremover..

Godt å se potensiealet til Linux i spill. Blir linux en moden spillplattform (med både enkelt fungerende HW og SW) så kommer nok ungdommen til å konvertere i langt større grad enn vi har sett så langt.

 

La merke til det jeg også. Forløpig bruker jeg XP til DX9-spill, mens DX10-spill havner i Vista. Noen tester har dog vist minimale ytelsesforskjeller mellom Vista og XP, men jeg husker ikke hvor jeg så de. Har noen noen linker til noen bra slike tester?

 

Prøvde demoen til QW:ET i går, men fikk ikke noe lyd. :(

Lenke til kommentar
Dessverre fikk vi ikke Compiz til å fungere med denne driveren, og etter et par dager med prøving og feiling gav vi opp.

 

Det er min erfaring enda.. Etter mye om og men fikk jeg det omsider til å fungere, men ytelsen var så latterlig dårlig at det ikke var i nærheten av å kunne brukes. Håper neste drivern fungerer bedre!

Lenke til kommentar

Om man skal måle om en spillplattform er moden eller ikke kun basert på fps, så har vel linux vært der lenge alt, det har kun vært ATI som har hengt etter. Jeg fikk ihvertfall mer fps i Quake 3 i Linux enn jeg fikk i Windows... i år 2000 eller deromkring.

 

Edit: Med et nVidia-kort, selvsagt.

Endret av Sokkalf^
Lenke til kommentar

.

Om man skal måle om en spillplattform er moden eller ikke kun basert på fps, så har vel linux vært der lenge alt, det har kun vært ATI som har hengt etter. Jeg fikk ihvertfall mer fps i Quake 3 i Linux enn jeg fikk i Windows... i år 2000 eller deromkring.

 

Edit: Med et nVidia-kort, selvsagt.

 

 

 

Det er sant.. men PC-en som helhet må være klar og det mener jeg i mange tilfeller linux er nå.. har bare 1 program som jeg ikke kan kjøre på linux nå.. (MathCad).

Endret av idos
Lenke til kommentar
Artig med skrivefeil i diagrammene på side2. HD2900XT blir referert til som HD2000XT :p

 

Hvor?

 

Og det er Arch Linux som er bruk, ikke Ubuntu.

 

Til den som bitcha om å bytte ut X-Server på Fedora. Sett fra et nybegynner perspektiv så er ikke dette så fryktelig enkelt da det etter all sannsynlighet ikke kommer til å finnes tidligere versjoner av X-Server pakka til Fedora 8 som gjerne betyr kompilering selv og alle problemene det kan føre med seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...