Gå til innhold

2,6 GHz Phenom neste år


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ifølge taiwanske kilder drøyer denne lanseringen fordi man visstnok har små utfordringer med overgangen fra 90 til 65 nm, men dette er ikke offisielt bekreftet fra AMD.

Dette høres helt humbug ut. AMD har aldri produsert Phenom på 90nm.

 

At AMD sliter med å få opp klokkefrekvensen på Athlon64 X2 "brisbane" over 2,7GHz skal vel ikke ha noen betydning for Phenom som er vesentlig forskjellig fra førstnevnte.

Lenke til kommentar
Ifølge taiwanske kilder drøyer denne lanseringen fordi man visstnok har små utfordringer med overgangen fra 90 til 65 nm, men dette er ikke offisielt bekreftet fra AMD.

Dette høres helt humbug ut. AMD har aldri produsert Phenom på 90nm.

 

At AMD sliter med å få opp klokkefrekvensen på Athlon64 X2 "brisbane" over 2,7GHz skal vel ikke ha noen betydning for Phenom som er vesentlig forskjellig fra førstnevnte.

Det er jo mulig at de har problemer med å få fart på 65nm produksjonen generelt da, husker jeg ikke feil, så er det vel nye fabrikker og produksjonslinjer involvert og da er det ikke unormalt med innkjøringsproblemer....

 

Uansett, slike forsinkelser er vel mer forventningsrett enn noe annet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Ifølge taiwanske kilder drøyer denne lanseringen fordi man visstnok har små utfordringer med overgangen fra 90 til 65 nm, men dette er ikke offisielt bekreftet fra AMD.

Dette høres helt humbug ut. AMD har aldri produsert Phenom på 90nm.

 

At AMD sliter med å få opp klokkefrekvensen på Athlon64 X2 "brisbane" over 2,7GHz skal vel ikke ha noen betydning for Phenom som er vesentlig forskjellig fra førstnevnte.

 

 

Merkelig form for logikk.

 

Jeg visste ikke at AMD hadde problemer med å få opp klokkefrekvens på "Brisbane" (K8), og så kommer du med en (mulig) forklaring som kan bekrefte ryktene fra taiwanske kilder?

Lenke til kommentar

Brisbane topper ut på 2,7GHz for øyeblikket med X2 5200+ mens deres 90nm prosessorer når helt opp til 3,2GHz. På grunn av produksjonskostnad/areal per brikke så hadde de nok ønsket at de kunne produsert alle disse som brisbane 65nm prosessorer.

 

Men som vi husker fra Athlon XP "Thoroughbread" 130nm så var det to revisjoner av den. Første revisjon slet med klokkefrekvenser over 1,6GHz mens den andre revisjonen klarte seg opp til ca 2,2GHz. Det betyr at antall nanometer ikke er essensielt for hvor mange GHz de klarer men derimot er designen mer avgjørende. Siden K8 og K10 er såpass forskjellige så tror jeg ikke en begrensning som gjelder for den ene nødvendigvis gjelder for den andre. K10-generasjonen skal også være optimalisert for 65, 45 og 32nm i motsetning til K8-generasjonen som i utgangspunktet var optimalisert for 130, 90 og 65nm.

 

Og selv om vi antar at det skulle være riktig at de sliter med 65nm generelt så er det rart om K10 65nm skulle stoppe allerede på 2,3GHz når K8 65nm har klart 2,7GHz med det samme produksjonsutstyret siden for 5 måneder siden. Gapet på 0,4GHz mener jeg man ikke kan skylde på TDP. Når de klarer å produsere to kjerner på 2,7GHz og 65nm med 65W TDP så burde de også kunne klare fire kjerner på samme hastighet med dobbel TDP. Altså 2,7GHz K10 65nm med 130W TDP. Det er de altså litt langt unna med 2,4GHz på 125W, selv 5 måneder senere.

 

Det er kanskje merkelig logikk men jeg skjønner ikke hvorfor det drøyer sånn med K10 på høyere klokkefrekvenser. Etter hva jeg kan skjønne så burde 3,0GHz vært innen rekkevidde i år, men det er det altså ikke.

Lenke til kommentar
Dem har jo hadd engineering samples på 3 Ghz ute, eller har det vert noe galt med disse som ikke er kommet ut igjennom pressen?

Jeg regner med de har vært litt i overkant varme (~160W) og hatt veldig lav yield (kanskje 1% av produksjonen klarer denne hastigheten). Men dette er jo ca et halvt år siden og de burde både klart å øke yield i mellomtiden og redusert effektforbruket til salgbare prosessorer: 10% yield, 125W, 3,0GHz. Hvorfor de ikke har klart det er en gåte for meg.

Lenke til kommentar
2.2, 2.3 og 2.4 ??

 

Hva faen er vitsen?

Ja, dersom det blir "rangen", så kan man spørre seg om det faktisk er nødvendig med tre modeller. Uansett arkitektur, så kan jeg umulig tenke meg at det vil være noen dramatisk ytelsesforskjell mellom disse tre modellene. Dvs det er nok en eller annen markedsøkonomisk begrunnelse bak det, f.eks at 3 modeller gjør at de kan ta høyere betalt for toppmodellen, lokket mange bort fra den billigste eller noe slikt svada..

Lenke til kommentar
Dvs det er nok en eller annen markedsøkonomisk begrunnelse bak det, f.eks at 3 modeller gjør at de kan ta høyere betalt for toppmodellen, lokket mange bort fra den billigste eller noe slikt svada..

Men det er jo nesten ikke noen prisforskjell å snakke om heller... 40USD mellom topp og bunn, ca 300 kr i Norge?

Lenke til kommentar
Dvs det er nok en eller annen markedsøkonomisk begrunnelse bak det, f.eks at 3 modeller gjør at de kan ta høyere betalt for toppmodellen, lokket mange bort fra den billigste eller noe slikt svada..

Men det er jo nesten ikke noen prisforskjell å snakke om heller... 40USD mellom topp og bunn, ca 300 kr i Norge?

jo, men AMD trenger enhver 100lapp ekstra folk er villige til å kaste etter dem.. Aner rett og slett ikke, men jeg ville trodd det var mer å hente på å forenkle produksjon/pakking til f.eks 2 modeller.

Lenke til kommentar
2.2, 2.3 og 2.4 ??

 

Hva faen er vitsen?

 

I gamle dager var det andre boller gitt. Forskjellene mellom modellene var store nok til at man merket det.

Husker godt 486 SX/DX33, 50 og 66.

 

Snart kjøper man vel bare en prosessorarkitektur, så kan man selv velge hastighet og betale deretter.

Samme sier jeg. Burde i alle fall være 200 Mhz mellom hver modell. Ser ut som AMD kun skal konkurere på pris og ikke ytelse mot Intel...

Lenke til kommentar

Q6600 yter da bra den? Det er tross alt ikke mer enn 2,4GHz vi snakker om. Flerkjerneprosessorer får du ikke utnyttet om du ikke kjører flertrådete prosesser eller mange prosesser samtidig på forskjellige kjerner. Jeg klokket min opp til 2,7GHz og er nå alltid inne på battlefield 2 servere før runden starter etter et kartbytte.

Lenke til kommentar
Q6600 yter da bra den? Det er tross alt ikke mer enn 2,4GHz vi snakker om. Flerkjerneprosessorer får du ikke utnyttet om du ikke kjører flertrådete prosesser eller mange prosesser samtidig på forskjellige kjerner. Jeg klokket min opp til 2,7GHz og er nå alltid inne på battlefield 2 servere før runden starter etter et kartbytte.

Your missing the point :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...