Gå til innhold

Minnekjøling med vri


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hadde vært gøy å testet hvor langt man kunne klokke disse med kjøleløsningen, og så testet med kjølingen fjernet.

 

Greit at denne løsningen bringer kjøleflaten mer opp i luftstrømmen fra cpu/ kabinett vifter. Men tror forskjellen vil være helt minimal, om det skulle ha noe praktisk betydning i det hele tat.

Lenke til kommentar
Hadde vært gøy å testet hvor langt man kunne klokke disse med kjøleløsningen, og så testet med kjølingen fjernet.

 

Greit at denne løsningen bringer kjøleflaten mer opp i luftstrømmen fra cpu/ kabinett vifter. Men tror forskjellen vil være helt minimal, om det skulle ha noe praktisk betydning i det hele tat.

 

Disse funker nok greit,, men så koster dem sikkert skjorta også.. konklusjon det kule koster MASSE ekstra

Lenke til kommentar
Flott kjøleløsning, men det var ikke akkuratt de heftigste spesifikasjonene.

Jeg lurer litt på hva de skal med så rå kjølere på så normale og lite varmeproduserende brikker som DDR2-800. Overklokkere velger vel DDR2-1066 eller DDR3-1600 eller bedre.

 

Dersom det er 2x2GB det er snakk om så skjønner jeg det. Har selv planer om en ny maskin med minum 4GB ram og plass til 4GB ekstra. Har derfor leitet etter 2x2GB DDR2-1066, men har ikke funnet noe. DDR2-800 brikker som tåler en del volt og som har god kjøling kan derfor ha noe for seg, med mindre de faktisk trenger denne kjøling for å klare 400MHz.

Lenke til kommentar
Flott kjøleløsning, men det var ikke akkuratt de heftigste spesifikasjonene.

Jeg lurer litt på hva de skal med så rå kjølere på så normale og lite varmeproduserende brikker som DDR2-800. Overklokkere velger vel DDR2-1066 eller DDR3-1600 eller bedre.

Sikkert showoff. Er det 2gb brikker er det gode spesifikasjoner. Men er det snakk om 1gb brikker kan jeg ikke si at lanseringen holder mål. Skal man overklokke kjøper man PC8000 eller PC8500 eller høyere frekvens for bare noen femtilapper ekstra, skal man ikke overklokke er det langt ifra vits å kjøpe dyre(?) RAM brikker med "monster"kjølere, ihvertfall når brikkene tilsynelatende burde klare seg på 1.9V.

 

MHV Todda

Lenke til kommentar
Produserer minnebrikker i det heletatt nok varme til å starte "varmepumpa" i varmerørene?

Jeg vet ikke hva som skal til, men jeg har i alle fall 4 stk Crucial PC8000 brikker som kjører 570Mhz med 2,25Volt. Disse ligger da tett opp mot 70 grader. (sensoren sitter stappet ned mellom heatsink og pcb på en av de midterste brikkene.) Så DDR2 kan jo lage en del varme.

 

Men fra det, til å kalle det nødvendig med en slik kjøleløsning er jo et langt skritt, og det er vel ikke fritt for at utseende vil være med på å selge slike produkter. Forøvrig er vel bildet av "ReaperX i praksis" i artikkelen ikke slik det vil være i praksis hos 95% av brukerne. Er ikke så fryktelig mange som har hk liggende horisontalt. Men vet ikke om det vil ha noe å si jeg. :)

Endret av pcp160
Lenke til kommentar
Produserer minnebrikker i det heletatt nok varme til å starte "varmepumpa" i varmerørene?

Jeg vet ikke hva som skal til, men jeg har i alle fall 4 stk Crucial PC8000 brikker som kjører 570Mhz med 2,25Volt. Disse ligger da tett opp mot 70 grader. (sensoren sitter stappet ned mellom heatsink og pcb på en av de midterste brikkene.) Så DDR2 kan jo lage en del varme.

 

Men fra det, til å kalle det nødvendig med en slik kjøleløsning er jo et langt skritt, og det er vel ikke fritt for at utseende vil være med på å selge slike produkter. Forøvrig er vel bildet av "ReaperX i praksis" i artikkelen ikke slik det vil være i praksis hos 95% av brukerne. Er ikke så fryktelig mange som har hk liggende horisontalt. Men vet ikke om det vil ha noe å si jeg. :)

Tror det har en del å si. Varmen trekker som kjent oppover. På omtrent halvparten av HKene idag vil varmerørene vende nedover, og da vil lite av varmen ikke vil komme til kjøleren i det heletatt. På HK der er ramslottene andre vei, vil nok kjøleren ha mer og si for temperaturen, men størsteparten av varmen ville likevel har ligget på toppen av rørene, dvs at hadde kjøleren vært halvparten så lang hadde det hatt fint lite å si på temperaturen.

Er ingen ekspert, langt ifra, men min naturlige logikk sier det.

 

MHV Toddis

 

EDIT: Formulering og Skr!vef3il

Endret av todda7
Lenke til kommentar
Tror det har en del å si. Varmen trekker som kjent oppover. På omtrent halvparten av HKene idag vil varmerørene vende nedover, og da vil lite av varmen ikke vil komme til kjøleren i det heletatt. På HK der er ramslottene andre vei, vil nok kjøleren ha mer og si for temperaturen, men størsteparten av varmen ville likevel har ligget på toppen av rørene, dvs at hadde kjøleren vært halvparten så lang hadde det hatt fint lite å si på temperaturen.

Er ingen ekspert, langt ifra, men min naturlige logikk sier det.

 

MHV Toddis

 

EDIT: Formulering og Skr!vef3il

 

Heatpipes er ikke avhengig av at varme stiger, det er heller ikke kobber for den saks skyld, gjelder kun luft.

Det som er viktig er å få luft til å strømme over kjøleribbene.

Derfor kan du se mange kjøleribber på hovedkort som er posijonert slik at de utnytter luftstrømmen til cpu kjøler så de slipper egen vifte.

Det er dette prinsippet disse minne kjølerene også bruker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...