Gå til innhold

Kulturo: Pirater for retten før januar


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva gjør denne artikkelen under "kultur" med mindre man anerkjenner tpb for en kilde til musikk og film?

 

PS: Korrekturlesning manglet visst før publisering

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

I førsteomgang (eks1 eks2) skal de selv møte i retten.

 

Ifølge norske itavisen.no og svenske idg.se skal en av de anonyme tiltalte vær svenske Carl Lundström, tidligere direktør i Rix Telecom. Det er selskapet som har levert både serverplass og båndbredde til PTB.

 

Attpåtil kommer uttalelsene fra advokat Espen Tøndel til itavisen.no om at en aksjon mot norske fildelere er rett rundft hjørnet. Tøndal representerer den internasjonale platebransjeorganisasjonen IFPI (International Federadion of Phonographic. Mangler avsluttende parantes Resultatet er at frykten brer seg blant fildelerne, skal vi tro kildene itavisen støtter seg på.

Endret av atomtissen
Lenke til kommentar

Et lite problem kan jo blir hvis de store selskapene går ut etter alle de offentlige søkemotorene, og alle piratene forsvinner nedover i mindre og lukkede nettverk. Da kan det etterhvert blir veldig vanskelig å ta enkeltpersoner.

 

Hvordan er egentlig lovene i Norge for tiden? Jeg vet det var mye oppstyr rundt "mp3loven", men jeg fikk aldri helt tatt til meg informasjonen blant alle uttalesene fra intnetanende polikere.

 

Er det forsatt lov å laste ned, men ikke å spre (slik piratbuken egentlig gjør)?

Lenke til kommentar
Er det forsatt lov å laste ned, men ikke å spre (slik piratbuken egentlig gjør)?

Kan ikke si den gjør det. Ingen av sangene, spillene eller filmene befinner seg på TPB sine servere, men brukes for å koble sammen brukere som deler filene.

 

Burde i teorien stenge google hvis ikke det er lov.

 

Det er ingen tvil om at denne har sin plass her på kultur, fildeling er jo et meget sosialt fenomen...

Hardware.no ja, men ikke Kulturo.no synes jeg. Hva er det som tilsier at Kulturos lesere skal assosieres med tpb?

Heller Kulturo.no siden det ikke er det tekniske som er i fokus.

Lenke til kommentar
Jaja.. tror ikke de blir dømt... men tror de blir dømt til å filtrere bort piratkopiert materiell... noe som google f.eks gjør med youtube.

 

Ellers kan det jo også nevnes at man finner piratkopiert materiell, bare ved å søke på en film i google...

 

Youtube har jo alle filmene på sine egne servere. Det er dermed bedre å sammenligne med Google, som på samme måte som Piratebay kun linker til piratkopiert materiale. Men nå vet jeg ikke hvordan dommerene og juryen tenker...

Lenke til kommentar

Er det ikke slik at i følge norsk lov så er det lov til å laste ned så godt som alt mulig av musikk, programmer osv.. Bare du ikke deler det videre? I følge norsk lov er det ikke ulovlig å laste ned slikt materiell, det er bare ulovlig å dele det ut til andre. Med andre ord, du kan ikke bli dømt for å laste ned allerede utdelt materiell. Men om du deler det så begår du lovbrudd.

Lenke til kommentar
Det er ingen tvil om at denne har sin plass her på kultur, fildeling er jo et meget sosialt fenomen...

Hardware.no ja, men ikke Kulturo.no synes jeg. Hva er det som tilsier at Kulturos lesere skal assosieres med tpb?

 

er det ikke åpenbart? hos kulturo.no sitter det en mengde flere 'n00b' leser som ikke vet stort mer om fildeling enn hva dumme aviser skriver på første siden.. altså er dette ett markedsførings stunt for å maksimere 'skremme' effekten blandt de 'ignorante massene'

 

lobby virksomhet på godt norsk ^^

Lenke til kommentar
Er det ikke slik at i følge norsk lov så er det lov til å laste ned så godt som alt mulig av musikk, programmer osv.. Bare du ikke deler det videre? I følge norsk lov er det ikke ulovlig å laste ned slikt materiell, det er bare ulovlig å dele det ut til andre. Med andre ord, du kan ikke bli dømt for å laste ned allerede utdelt materiell. Men om du deler det så begår du lovbrudd.

Det stemmer det ja, hvis jeg ikke tar helt feil. Problemet er bare det at torrent tvinger deg til å både laste ned og opp, så hvis du bruker torrent så bryter du loven.

Lenke til kommentar
Er det ikke slik at i følge norsk lov så er det lov til å laste ned så godt som alt mulig av musikk, programmer osv.. Bare du ikke deler det videre? I følge norsk lov er det ikke ulovlig å laste ned slikt materiell, det er bare ulovlig å dele det ut til andre. Med andre ord, du kan ikke bli dømt for å laste ned allerede utdelt materiell. Men om du deler det så begår du lovbrudd.

Det stemmer det ja, hvis jeg ikke tar helt feil. Problemet er bare det at torrent tvinger deg til å både laste ned og opp, så hvis du bruker torrent så bryter du loven.

 

Nja, har hørt det skal er lovlig så fremt du ikke deler hele filen. Altså om du ikke seeder 100% men la oss si bare 75% så er det ikke ulovlig. Når du laster ned med torrent så har de fleste en så lav opplastingshastighet at når la oss si filmen på 4.2GB var ferdig nedlastet, så har du bare lastet opp et par hundre MB, og det skal visstnok ikke være ulovlig.. Etter hva jeg har hørt da.

Lenke til kommentar
Oj, men teknisk hører hjemme under hardware.no ;)

 

Men så handler dette om en av aktørene innen distribuering av all verdens kultur og lovligheten rundt dette. Informasjon om hva som rører seg innen den kulturelle verden har selvfølgelig noe på Kulturo.no å gjøre. Dette er blant annet noe som går inn under det, for denne rettssaken kan ha betydning for både film-, spill- og musikkindustrien :)

Lenke til kommentar
Er det ikke slik at i følge norsk lov så er det lov til å laste ned så godt som alt mulig av musikk, programmer osv.. Bare du ikke deler det videre? I følge norsk lov er det ikke ulovlig å laste ned slikt materiell, det er bare ulovlig å dele det ut til andre. Med andre ord, du kan ikke bli dømt for å laste ned allerede utdelt materiell. Men om du deler det så begår du lovbrudd.

Det stemmer det ja, hvis jeg ikke tar helt feil. Problemet er bare det at torrent tvinger deg til å både laste ned og opp, så hvis du bruker torrent så bryter du loven.

NEI.

Den nye loven i Norge forbyr oss og laste ned også... før den kom var det lov å laste ned...

Var sånn snick snakk med de piratjegerne her på forumet under tg 2006, da sa de at serier tok de ingen for... tv selskapene skulle være glade for at noen gidda å se møkka deres :p

Lenke til kommentar
Er det ikke slik at i følge norsk lov så er det lov til å laste ned så godt som alt mulig av musikk, programmer osv.. Bare du ikke deler det videre? I følge norsk lov er det ikke ulovlig å laste ned slikt materiell, det er bare ulovlig å dele det ut til andre. Med andre ord, du kan ikke bli dømt for å laste ned allerede utdelt materiell. Men om du deler det så begår du lovbrudd.

Det stemmer det ja, hvis jeg ikke tar helt feil. Problemet er bare det at torrent tvinger deg til å både laste ned og opp, så hvis du bruker torrent så bryter du loven.

 

Nja, har hørt det skal er lovlig så fremt du ikke deler hele filen. Altså om du ikke seeder 100% men la oss si bare 75% så er det ikke ulovlig. Når du laster ned med torrent så har de fleste en så lav opplastingshastighet at når la oss si filmen på 4.2GB var ferdig nedlastet, så har du bare lastet opp et par hundre MB, og det skal visstnok ikke være ulovlig.. Etter hva jeg har hørt da.

Kan noen bekrefte dette?

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...