Gå til innhold

Tablet fra Apple?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det blir nok samme type trykkskjerm som man finner på iPhone og iPod touch, håper jeg i værtfall. Vil egentlig si at jeg blir skuffet om det ikke er det.

 

Mange andre laptoper plages ikke med oppløsningen. Hvis oppløsnigen blir for høy vil man ha vanskeligheter med å trykke på ikoner osv.

Men det andre laptoper virkelig har problemer med er at den filmen som blir lagt over selve skjermen gjør at skjermbildet blir mat og utydelig.

Håper appel klarer å lyktes med at skjermen blir like skarp og god som iPhone og iPod touch skjermen er. For den er syk god synes jeg.

Lenke til kommentar
Håper ikke de vil lide av samme skjebne som de fleste andre tablet-PC-er, nemlig elendig oppløsning på skjermen.

Apple er vel litt mere opptatt av utseendet enn andre er, så man skal kanskje ikke være så redd for det. Men innmaten derimot.

Men skal alikevell ikke se bortifra at det kan bli bra.

Lenke til kommentar
Vanligvis har Apple hatt en stor satsning mot forbrukermarkedet, men med en tablet PC vil man gå mer mot en nisje som også inkluderer en god del bedriftskunder. Prisen for denne typen produkt er noe høyere enn en tilsvarende, "standard" bærbar maskin.

 

Apple har vel hvert ganske store når det kommer til markedet for kreative profesjonelle også da, og for disse kan vel Tablet være et aktuelt produkt. Synes det blir litt galt å framstille det som en helt ny rettning for Apple.

Lenke til kommentar
Apple er vel litt mere opptatt av utseendet enn andre er, så man skal kanskje ikke være så redd for det. Men innmaten derimot.

Er litt usikker på hva du mener her, men dersom du sikter til tekniske spesifikasjoner, så pleier da disse å være meget bra på datamaskinene fra Apple? iPhone og iPod-modellene henger gjerne litt etter teknisk sett i forhold til konkurrentene vel å merke, i allefall på enkelte områder.

Lenke til kommentar
Njah... Jeg er faktisk mer skeptisk til Apple-tablet enn jeg var før iPhone kom. Da mente jeg at det var et klart hull i markedet som Apple kunne fylle, men nå er kombinasjonen iPhone og ASUS' Eee PC med på å fylle det hullet.

 

Kan ikke helt se hvordan iphone og EEEpc fyller tablet hullet... Har du noen som helst praktisk erfaring med EEEPC? eller bare tipper du fordi det hørtes fornuftig ut?

 

En tablet kan gjøre VELDIG mange ting hverken iphone og EEEPC fra Asus kan.

 

Forøvrig kan dette bli spennende om og når det evt skjer.

Lenke til kommentar
Håper ikke de vil lide av samme skjebne som de fleste andre tablet-PC-er, nemlig elendig oppløsning på skjermen.

 

Forresten så vet jeg at X61 straks kommer med 1400x1050-oppløsning på tabletutgavene. ;)

 

Hei, la meg kommentere det med oppløsningen før jeg kommer med en vurdering om hvorvidt Apple har en sjanse i dette markedet.

 

Oppløsning:

 

Det er naturligvis helt avhengig av størrelsen. Vil Apple lage en liten enhet som konkurrerer med 8-tommers leketøy eller med fullstørrelse desktop-replacements? Dette avgjør naturligvis oppløsningen.

 

Har en av Acers ultraportable konverterbare tablets. 10.4 tommer. Det er riktig nok ikke så mange pixler men på en så liten skjerm ville det vært galskap å ha høyere oppløsning enn det allerede er. Skjermen er skarp men alt blir knøtt lite.

 

Størrelse:

 

Det kan virke som Apple nå tenker store trykksensitive flater på små enheter. Tenker det blir en svær ipod touch med masse propaganda om at "med vår tablet trenger du ikke den dumme pekepennen". Vanskelig å spå når det gjelder Apple men de ønsker sikkert ikke å konkurrere mot sine egne powerbooks. På den andre siden har de én svakhet når det gjelder markedet for grafisk produksjon, og det er at det finnes bærbare PC-er som konkurrerer med Apple's Powerbooks, og konkurentene har tøtsjsensitiv skjerm, når Apple selv ikke har noe der. Det er faktisk litt rart. Det er jo ikke teknisk vanskelig å gjøre en hvilken som helst skjerm trykksensitiv. De kunne gjort det som en option på hele produktrangen.

 

Potensielle markedssegmenter:

 

Det finnes flere typer "naturlige" tablet-brukere. De kreative/grafisk orienterte - et marked der Apple er overrepresentert allerede. Og de som trenger tablet-funksjonalitet i arbeidet, i.e. håndtverkere. Et marked der man finner til dels motvilje mot å jobbe digitalt, og motvilje mot pekepenn. Sånn jeg ser det, vil disse to segmentene vanskelig dekkes av samme produktet. Den siste gruppen ønsker ultraportabel mens den første gruppen vil synes desto større, desto bedre. Man sitter jo i ro når man jobber i Photoshop. Tror derfor på mer enn ett produkt på sikt. Dermed kan de sikkert dekke hele markedssegmentet på sikt.

 

Konkurransedyktighet:

 

Hovedgrunnen til at tabletPC'er ikke har blitt populære er fordi de er til dels betydelig dyrere enn vanlige PC. Med Windows XP Tablet PC Edition klarte heller ikke produsentene å selge nok til å få samme volumsalg som vanlig XP - og dermed ble operativsystemet dyrere for OEM-produsentene enn vanlig XP. Microsoft ble anklaget for å presse prisene på tabletPC opp.

 

Prisen vil derimot ikke være et problem for Apple, siden deres brukere i utgangspunktet er villige til å kjøpe noe som er dyrere enn billigste alternativ. Nå har jo Apple kuttet produksjonskostnadene noe allerede (intel) og derfor tror jeg ikke produktet vil bli spesielt dyrt sammenlignet med andre tabletPC'er.

 

Selv om Vista vil medføre at tabletPC'er ikke lengre har dyrere Windows OS enn vanlige laptops - samme versjon på Tablet og vanlig - så er nok Apples timing helt riktig. PC-bransjen har ikke begynt å pushe billige tablets ennå, tvert i mot så har vi nok sett en nedskalering av innsatsen.

 

Konklusjon:

 

Disse faktorene jeg ser her gjør at jeg tror Apple gjør et skikkelig smart trekk her. Det er heller merkelig at de ikke har gått dit før. Men nå haster det kanskje litt, dersom tablets med vista blir tilsvarende mye billigere i forhold til at OEM-produsentene nå kan nyte samme storvolumsfordeler på tablets som på laptops. Går de inn nå, vil de nok kunne presentere tablets som i høyeste grad er mer konkurransedyktig på pris enn det vi tradisjonelt ser fra Apple.

 

Altså, jeg vil gjøre et lite poeng av dette:

 

På iPod er ikke Apple spesielt konkurransedyktige dersom vi fokuserer på pris. På iPhone er ikke Apple spesielt konkurransedyktige dersom vi fokuserer på pris. På PC-er har ikke Apple tradisjonelt vært spesielt konkurransedyktige dersom vi fokuserer på pris. (Alle som protesterer på dette blir automatisk utropt til iSheep, jeg lover.)

 

Men på tablet PC-er kan faktisk Apple være for første gang virkelig konkurransedyktige på pris. Sett fra en ikke-fanboys synspunkt. Fanboys vil jo uansett ikke la prisen avgjøre i en sammenligningssituasjon. Det gjør derimot brorparten av markedet.

 

Jeg tror at Apple faktisk kan få en dominerende rolle i dette markedet ganske snart.

Lenke til kommentar
Men på tablet PC-er kan faktisk Apple være for første gang virkelig konkurransedyktige på pris. Sett fra en ikke-fanboys synspunkt. Fanboys vil jo uansett ikke la prisen avgjøre i en sammenligningssituasjon. Det gjør derimot brorparten av markedet.

 

Jeg tror at Apple faktisk kan få en dominerende rolle i dette markedet ganske snart.

 

Jeg tror ikke Apple ønsker å være konkuransedyktige på pris. Apple er dyrere fordi de vil være dyrere, og de har tradisjonelt hat en angst for å ha billige produkter som kan bryte ned merkevaren deres i porteføljen sin. Apple må være dyrere enn andre produsenter, for å kunne markedsføre seg som et lifestyle merke slik de gjør, det må være noe som skiller mellom dem som er villig til å betale ekstra for apple sin stil og andre som ikke er det. Snakker ikke her om penger da det er fullt av fattige studenter med apple produkter, men snakker om det å se verdien i mer enn spesifikasjoner på et produkt. Apple blir kult fordi, de menneskene som bruker det er mennesker som er villig til å betale litt ekstra for stil.

Lenke til kommentar
Jeg tror ikke Apple ønsker å være konkuransedyktige på pris. Apple er dyrere fordi de vil være dyrere, og de har tradisjonelt hat en angst for å ha billige produkter som kan bryte ned merkevaren deres i porteføljen sin. Apple må være dyrere enn andre produsenter (...)

 

Vel, men her er saken at tablet-PC-er med vista sannsynligvis for øyeblikket selges med betydelig høyere margin enn de kunne med XP - tror jeg. Det er en potensiell prisnedgang på Vista som jeg ikke tror har skjedd ennå...

 

Klart, Apple kan jo legge seg over og så følge en eventuell prisnedgang. Men Apple er vel ikke et firma som liker å kunne anklages for å "følge" noe som helst. :B

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...