Gå til innhold

Nå er Google-OS lansert


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Førsteinntrykket av initiativet er meget bra. Jeg liker dette og håper og tror Google, HTC, Motorola og Samsung er sterke sammen nok til å få skikkelig gjennomslag i markedet. Dette kan bli drømmetelefoner for de av oss som liker å tilpasse telefonen nøyaktig til vårt bruk og ennå bedre for de som liker å utvikle egne programmer eller egenskaper.

 

Jeg er litt skeptisk til om google vil lage noen telefon selv siden de fokuserer på programvare og interaktivitet via nettet men det kan nok de andre leverandørene lage. En samlet programvareplattform bør gi alle produsentene stordriftsfordeler og åpenheten bør gi de et vell av applikasjoner og tilpasninger å velge i. Dette vil også ha fordeler på kryss av hele åpen kildekode-miljøet: Bedre driverstøtte for mobile komponenter og synergieffekt av å kunne ta i bruk eksisterende åpen kildekode programvare, språk, oversettelser, ordbøker osv. Firefox holder f.eks på med utvikling av en nettleser for mobiltelefoner. En konkurrent til Opera mini. Openoffice-pakken kan sikkert implementeres gratis i telefonene osv.

 

Det blir utrolig spennende å følge med på den videre utviklingen til disse store selskapene.

Lenke til kommentar

Vil det bli noen forskjell i prisen på samme telefon, med Windows Mobile og "Google-OS", tror dere?

 

Et flott tiltak, dette her. Min erfaring med Windows Mobile er at det burde vært flere muligheter for tilpasning, og det ser ut til at dette vil være bedre på det punktet. Men vi får nå se hvordan det blir, ellers. Forhåpentligvis blir det en seriøs konkurrent til andre OS rettet mot mobiler/PDA-er.

Lenke til kommentar

Som en som til daglig jobber med Linux på samme hardware som du finner i de fleste Symbian baserte smarttelefoner så vil folk se hvor bra hw'en som er tilgjengelig egentlig er bare man parer det med et godt OS og god software. Symbian og Linux på 100% eksakt samme CPU og memory subsystem yter som to totalt forskjellige verdener.

 

Håper dette blir opensource så jeg kan endre så mye jeg vil. Wish me luck...

Lenke til kommentar

Det er jo opensorce... Det er jo hele poenget. Leste jeg ikke en plass at det skal lisensieres under MIT, GPLv2 og LGPL ?

 

Det som er mest interessant det første halvåret er jo om de telefonene som i dag kjører/kan kjøre linux kan kjøre Android. Jeg har en QTEK 9090 liggende som jeg vet har mulighet til å kjøre Linux. Men jeg liker ikke utseendet på Opie eller GPE i forhold til Android, samt at det er dårlige GSM muligheter med den løsningen. Jeg kunne tenkt meg å prøvd Android på den.

 

-C-

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...