Gå til innhold

Mer minnelagring for bærbare


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vekten er på kun 73 gram - mens en tilsvarende tradisjonell platebasert harddisk veier inn på over 350 gram.

Nå veier Samsung sine egne 2,5" disker omtrent det samme som alle andre 2,5" harddisker og det er langt i fra 350 gram. F.eks veier Spinpoint M 160GB bare 100 gram i følge deres egne spesifikasjoner.

 

Ytelsen oppgis til gode 100 MB/s ved lesing og 80 MB/s ved skriving.

Det er jo særdeles bra, både til å være 2,5" disk og til å være flashbasert. Nå begynner det virkelig å bli fart på sakene. Håper det kommer en 32GB eller 16GB-versjon av den samme disken. En sånn har jeg veldig lyst på. Jeg betaler gjerne mye ekstra for en disk med så god aksess-ytelse, lavt strømforbruk og som er helt stille.

 

Hvis den ikke koster mer enn 1800kr, som en 200GB gjør, kjøper jeg tvert!

200GB 2,5" harddisk koster ikke mer enn ca en tusenlapp.

https://prisguiden.no/vis_kategori....mp;submit=S%F8k

Lenke til kommentar

Samsung launches ultra-fast SSD drives: 120 MB/s les og 100 MB/s skriv.

 

Lurer på om de fleste BIOS-er kjenner igjen denne saken. Lite vits med flashdisk hvis man ikke kan legge OS-et på den.

Jeg ser ikke noen grunn til at bios skal ha problemer med å kjenne igjen disken. Bios leser jo bare vanlig standardisert SATA-protokoll. En protokoll som blant annet forteller om diskens størrelse og navn ved oppstart.

Lenke til kommentar

Hvis en 64GB SSD SATA 2,5" disk kun koster rundt 1000,- lappen så er jeg fristet til å kjøpe med en gang.

 

Men hvorfor ikke PATA? Min bærbare er PATA. Skal jeg måtte bytte en helt ok bærbar for å få SSD mulighet og dermed en mye raskere eksisterende bærbar?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Samsung launches ultra-fast SSD drives: 120 MB/s les og 100 MB/s skriv.

 

vi har vel på langt ner sett noe tak på hastigheter, men vi blir nok og se fine tall i årene som kommer.

 

 

litt rart det her hvordan mange av oss prioriterer penge bruken, noe tusen for et nytt skjermkort som gir litt extra ytelse mens når det kommer til HDD er det beinhard regning på pris mb/kr, sånn er det ihvertfall hos meg :yes:

Lenke til kommentar
Jeg ser ikke noen grunn til at bios skal ha problemer med å kjenne igjen disken. Bios leser jo bare vanlig standardisert SATA-protokoll. En protokoll som blant annet forteller om diskens størrelse og navn ved oppstart.

Ok. Så bare at DinSide hadde problemer med dette da de testet en Flashdisk for noen uker siden, så jeg regnet med at det kanskje kunne bli litt problemer.

Lenke til kommentar
Jeg ser ikke noen grunn til at bios skal ha problemer med å kjenne igjen disken. Bios leser jo bare vanlig standardisert SATA-protokoll. En protokoll som blant annet forteller om diskens størrelse og navn ved oppstart.

Ok. Så bare at DinSide hadde problemer med dette da de testet en Flashdisk for noen uker siden, så jeg regnet med at det kanskje kunne bli litt problemer.

 

Antar den flash-disken kjørte på USB. Det er verre å få til som OS-disk

Lenke til kommentar

Det begynner helt klart å nærme seg... da er tiden inne for bedre strømstyring av disker. Tenker på muligheten for å manuellt skru av og på disker etter eget ønske. Regner med det kan ta ei god stund før det blir aktuellt å bytte ut store lagringsdisker til SSD, så det hadde jo vært flott å kunne "spinne ned" gamle disker uten å måtte skru av og på maskina. Har prøvd et par løsninger, men Windows har en stygg tendens til å vekke opp alle disker når jeg f.eks sletter ei fil på en aktiv disk.

 

Right-Click E: ---> De-Activate

 

Eller er det bare meg som ikke har funnet programvare som gjør dette på en god måte?

Endret av Dummst
Lenke til kommentar
Hvis prisen på denne harddisken blir på under 4000,- er jeg godt fornøyd.

Da går det sikkert ikke så lang tid før det blir en halvering av prisen.

 

Prisanslag jeg har sett på de første diskene er jo nærmest astronomiske.

 

Enig der. Med tanke på at en raptor 150gb koster 1800kr idag er vel egentlig ikke 4000kr så dyrt heller!

En slik er fysisk större, tregere (for å ikke snakke om multitasking?), bråker masse, ikke å stole på og bruker mere ström!

Med en SSD blir det også plutselig mulig for baerbare maskiner med HD redigering!

 

4000kr er fortsatt litt mye for min budget saerlig når en veit at prisen sikkert kommer til å dette raskt så blir antagelig å vente ett år uansett å så kjöpe en helt ny bärbar maskin med SSD og led skjerm!

Lenke til kommentar

Som jeg har sagt lenge: 32 GB tilgjengelig til tusenlappen og jeg kjøper en. Nå er prisen og ikke minst utvalget i norske butikker alt for dårlig. De 120 MB/s-diskene til Samsung virker spennende. Da er i alle fall ikke overføringshastigheten noen svakhet lenger.

 

Theo343: De gamle i prisguiden er PATA, men nyere modeller satser nok på SATA. De aller fleste bærbare selges med det nå.

Lenke til kommentar
Så bare at DinSide hadde problemer med dette da de testet en Flashdisk for noen uker siden, så jeg regnet med at det kanskje kunne bli litt problemer.

Tenker du på det PCI-express-baserte Expresscard med integrert diskkontroller? Hvis ikke, har du en link?

 

Over til prisen: 16GB er nok for min del. Da får jeg Ubuntu + XP + nødvendig mengde programmer på begge OS samt litt ekstra tomleplass. Prismessig passer 2000 kr meg fint. Altså 16GB for 2000 kr.

 

Denne høyhastighets SSDen fra Samsung skal vistnok bare komme i versjoner på 32 og 64GB etter det jeg har lest.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...