Gå til innhold

Test ut Home Server


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skal ikke WHS kun selges sammen med ferdige hjemmeservere? Altså at man må kjøpe ny maskinvare for å få tak i WHS?

 

Forøvrig morsomt at Microsoft har lagd et skjermskudd av Fx.

Hehe, det må jo være en god bekreftelse for Mozilla at de har en veldig god nettleser.

 

Håper virkelig ikke at alle de 70GB går til oprativsystemet. :ohmy:

Det gjør det nok ikke, men man man jo lure på hvorfor Microsoft har valgt akkurat 70GB som minstekrav. Hvordan i alle dager kan de vite hvor stor plass det man skal lagre minimum tar?

Lenke til kommentar
Det gjør det nok ikke, men man man jo lure på hvorfor Microsoft har valgt akkurat 70GB som minstekrav. Hvordan i alle dager kan de vite hvor stor plass det man skal lagre minimum tar?

Ennda en merksnodig påfunn av microsoft :p

 

Men hvem vill bruke aero på en server? alle bildene av home server er med aero :S

 

Viss man vill ha en lagringsserver så vill jeg anbefale FreeNas.

Denne er laget for akurat det samme, hjemmelagring av data...

Koster 0kr

og er ikke ett krevende operativsystem. Trenger bare en gammel minnepenn på 16mb og du er i gang ^^

Lenke til kommentar
Ennda en merksnodig påfunn av microsoft :p

 

Men hvem vill bruke aero på en server? alle bildene av home server er med aero :S

 

Viss man vill ha en lagringsserver så vill jeg anbefale FreeNas.

Denne er laget for akurat det samme, hjemmelagring av data...

Koster 0kr

og er ikke ett krevende operativsystem. Trenger bare en gammel minnepenn på 16mb og du er i gang ^^

 

Er vel trolig for at du skal kunne lagre litt filer også? ;)

Har faktisk sett litt på FreeNas, pga litt andre ting. Kan ikke si jeg er imponert. Men, er jo uansett ikke rettet mot samme segment.

Lenke til kommentar

Ser at folk ikke har satt seg helt inn i ting før de diskuterer her, så kan oppklare et par ting:

 

Aero: WHS styres vha et konsollprogram fra andre maskiner i nettet. Disse har gjerne Vista (iallfall på skjermbilder), og dermed Aero. Det er ikke Aero på serveren. Man kan også bruke Remote Desktop for å styre serveren, men dette er ikke anbefalt fra MS, da man lett kan rote til ting hvis man ikke vet hva man gjør. Jeg gjør utelukkende dette, og det funker som bare det.

 

Diskplass: Når man installerer WHS lages det en partisjon på 20GB til OS, resten blir brukt til lagring av data. Selve installasjonen tar ca. 7-8GB (er ikke sikker på dette - min bruker 9 nå, men da kjører den også en del annen stor software som Matlab o.l. Sjekka aldri hva WHS brukte alene)

 

Maskinkrav: WHS kjører fint på alt som kan kjøre Windows Server 2003 SMB (det er denne som ligger i bunn).

Lenke til kommentar

Kjører WHS hjemme selv nå. Er ganske stilig, som en ekstra avansert NAS-boks.

Legger opp egne mapper for alle familiemedlemmene, og fellesmapper for bilder, musikk og video.

 

Kjører det forøvrig knirkefritt på en gammel P3, 800MHz med 512MB minne. Investert i ny harddisk da, 320GB + gigabit nettverkskort. Har aktivert Wake On LAN, så jeg kan skru på PC-en fra annet sted. Alle funksjoner fjernstyres via WHS's eget web-grensesnitt + jeg har selv aktivert Remote Desktop for å fjernstyre hoved-desktop i tillegg. Dermed er alt til rette for å gjemme den bort i et eller annet kott, kjeller e.l. Planen er at den skal stå på hele tiden, slik at medialinken i stua henter filer fra WHS.

 

Fordelen med en gammel P3 istendenfor en nyere P4 f.eks, er at PC-en utvikler mye mindre varme (lettere plassering) og dermed mye mindre strømforbruk. Antar hele PC-en ikke bruker mer enn ei 60W lyspære slik den går i dag. Det tilsvarer nesten 400kr året i strømkostnad. En P4 ville vel dratt det dobbelte.

 

Forresten, operativsystemet bruker bare noen få GB på harddisken.

 

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar
Diskplass: Når man installerer WHS lages det en partisjon på 20GB til OS, resten blir brukt til lagring av data. Selve installasjonen tar ca. 7-8GB (er ikke sikker på dette - min bruker 9 nå, men da kjører den også en del annen stor software som Matlab o.l. Sjekka aldri hva WHS brukte alene)

Hvordan kan Microsoft vite/bestemme at alle folk minimum skal bruke 50GB til lagring. Hva om noen bare trenger maks 10GB eller trenger minimum 500GB? Kunne de ikke bare sagt minimum 20GB til OS-partisjonen pluss kundens lagringsbehov for annet?

Lenke til kommentar
Er det noen som vet hva som skjer når man reinstallerer WHS? jeg kjører release Candidate nå og skal ha full versjon, men under install av Whs så formaterer den jo alle harddiskene, noen som vet om jeg kan reinstallere uten å wipe storage?

 

Det går helt fint ja - du får valgmuligheten "server reinstallation" når du installerer. Hvis dette ikke dukker opp - ikke installer, fordi den da formaterer lagringsdiskene.

Lenke til kommentar
Fordelen med en gammel P3 istendenfor en nyere P4 f.eks, er at PC-en utvikler mye mindre varme (lettere plassering) og dermed mye mindre strømforbruk. Antar hele PC-en ikke bruker mer enn ei 60W lyspære slik den går i dag. Det tilsvarer nesten 400kr året i strømkostnad. En P4 ville vel dratt det dobbelte.

Vel, bare fordi prosessorer basert på Netburst-arkitekturen (P4) bruker perverst mye varme, betyr det ikke at prosessorer nyere en P3 bruker mye mer effekt. AMDs K7- og K8-arkitektur samt Intels Core-arkitektur er ganske energieffektive.

Lenke til kommentar
Hvordan kan Microsoft vite/bestemme at alle folk minimum skal bruke 50GB til lagring. Hva om noen bare trenger maks 10GB eller trenger minimum 500GB? Kunne de ikke bare sagt minimum 20GB til OS-partisjonen pluss kundens lagringsbehov for annet?

Hvorfor skal man henge seg opp i minimumskrav på diskene? Hvis man ikke har behov for mer enn 10Gb på en filserver/backupsystem så er man sansynligvis ikke i WHS' kundegruppe..

Lagringspartisjonen på hoveddisken blir også brukt som buffer før data spres ut på andre disker i poolen, dersom man velger å utvide den.

Lenke til kommentar

Ser ikke helt problemet. Harddisker på over 70 GB har vært ute lenge. Trenger jo ikke akkurat en ny maskin for å kjøre Home Server.

 

Som regel klager folk over at programvare-produsentene estimerer maskinkravene for lavt, og at man bare får problemer med å kjøre programvaren hvis man har minimums-kravet. Nå har MS øket kravet litt, og dere blir sure da også.

 

Edit: Forøvrig enig med Mozze

Endret av Darth Kjell
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...