Gå til innhold

RivaTuner i ny utgave


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kom ut i går, endelig. Sitter på Vista 64 og med de nyeste driverne fra Nvidia gikk overklokkingsfunksjonen til Rivatuner 2.05 i stykker. Vet ikke helt hvorfor, men det var sabla irriterende att driverne som skulle være optimalisert for Crysisdemoen ødela overklokkingsmulighetene. Så hurra for ny versjon av Rivatuner, nå får jeg i både pose og sekk :)

 

En ting jeg la merke til i 2.06 er att man kan klokke shaders og core uavhengig av hverandre, er vel egentlig mest nyttig for hardcore overklokkere som vil ha ut absolutt maksimalt av maskinvaren sin, men kjekt uansett.

Endret av MrBone
Lenke til kommentar
Kom ut i går, endelig. Sitter på Vista 64 og med de nyeste driverne fra Nvidia gikk overklokkingsfunksjonen til Rivatuner 2.05 i stykker. Vet ikke helt hvorfor, men det var sabla irriterende att driverne som skulle være optimalisert for Crysisdemoen ødela overklokkingsmulighetene. Så hurra for ny versjon av Rivatuner, nå får jeg i både pose og sekk :)

 

En ting jeg la merke til i 2.06 er att man kan klokke shaders og core uavhengig av hverandre, er vel egentlig mest nyttig for hardcore overklokkere som vil ha ut absolutt maksimalt av maskinvaren sin, men kjekt uansett.

 

Hei eg satt på 2.05 og det sluttet å fungere pga at driveren støttes ikke :) Fant ut at ntune fungere like fint til å klokk med, kjekt å ha i bakhodet når rivatuner blir utadert pga driver oppdatering i fra nvidia.

Endret av Unreal_
Lenke til kommentar

Hvor langt er det egentlig "trygt" å klokke et skjermkort uten å bytte kjøling?

Har ikke satt meg så mye inn i klokking av skjermkort :p

 

Men min Intel Core 2 Duo E6600 prosessor f.eks kjører jeg dønn stabilt på 3.0GHz med standard kjøler.

Originalt er den jo bare 2.4GHz. Kan sikkert klokke den til 3.2-3.4GHz også uten at det blir særlig ustabilt.

Og dette er altså med standard kjøler. Så hvorfor i allverden den ikke bare kjører på 3.0GHz "out-of-the-box" fatter ikke jeg. Eneste grunnen for at jeg ikke klokker den lengre, er fordi det er noe rart med temp måleren min, så prosessoren vises som mye varmere enn den faktisk er, og uten å vite den faktiske temperaturen på den, tør jeg ikke å tøye den for mye. Står nå at den kjører på 70-80grader, men det er nok ikke mer enn 60grader toppen. Hvor varm kan en Core 2 Duo prosessor bli før det er "farlig" høyt?

 

Når det gjelder skjermkort, har jeg et MSI GeForce 8800GTS OC.

MSI har klokket kortet til 575/1700, standard er jo 500/1600.

Kunne jeg ha klokket det litt opp (eventuelt hvor langt) uten at det er noe spesielt risikabelt?

Lenke til kommentar

Installerte nettopp Riva tuner.

Men det virker som enten Riva tuner roter, eller at det er noen merkelige hastigheter på skjermkortet mitt.

Det skal være 575 / 1700

 

Men Riva Tuner viser noe annet.

 

Core clock / ROP domain = 513MHz

Core clock / shader domain = 1188MHz

Memory clock = 792MHz

 

Egentlig skal GPU være 575 MHz og Memory være 1700MHz.

 

Jeg får ikke dette til å stemme :hmm:

 

Eller er det bare jeg som ikke forstår meg på disse tallene?

 

Burde det ikke ha vært:

 

Core clock / ROP domain = 575MHz

Core clock / shader domain = 1188MHz

Memory clock = 1700MHz

 

Eller er jeg helt på gjorde nå?

Og hva er forskjell på ROP og Shader hastigheten?

Begge går jo under core clock, så jeg vet ikke hva som forbindes med "GPU Clock"

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

Memory Clock som du får i RivaTuner må gongast med to (dual channel) for å få det talet du tenkjer på.

 

Kvifor han viser feil på Core Clock veit eg ikkje... Men viss kortet er fabrikkoverklokka så viser RivaTuner kanskje standardklokken? Dette kunne og forklåre at Memory Clock x 2 gjev eit mindre tal enn dei 1700 MHz kortet er klokka til. Men her tippar eg berre.

Endret av Garegaupa
Lenke til kommentar
Memory Clock som du får i RivaTuner må gongast med to (dual channel) for å få det talet du tenkjer på.

 

Kvifor han viser feil på Core Clock veit eg ikkje... Men viss kortet er fabrikkoverklokka så viser RivaTuner kanskje standardklokken? Dette kunne og forklåre at Memory Clock x 2 gjev eit mindre tal enn dei 1700 MHz kortet er klokka til. Men her tippar eg berre.

 

Skal ikke Riva Tuner vise hva skjermkortet faktisk kjører på?

Eller må jeg ta med i beregningen at når jeg overklokker så er faktisk hastigheten på skjermkortet høyere enn det Riva Tuner viser, så hvis jeg ønsker å kjøre 600 / 1800, så må jeg da tenke at når Riva Tuner vise xxx / yyyy så er det egentlig aaa / bbbb. Det er hvert fall utrolig tungvindt.

 

Dessuten er vell standard hastighetene egentlig 500 / 1600 eller noe. Så tallene stemmer jo ikke da heller

Lenke til kommentar

Tja, det er dei eksakt same tala som eg får på mitt uoverklokka 8800 GTS, så eg tenkte det skulle stemme...

 

Elles så ser eg poenget ditt, med at programmet burde vise den hastigheita kortet faktisk går på. Som sagt så har eg ikkje så god greie på dette her. Einaste mogelegheitene eg kjem på er at enten så klokkar RivaTuner kortet ned til standardklokk når du trykkjer på "Detect Clock Freqencies" (eller kva det no heiter), eller så har nokon bløffa deg og solgt deg eit uklokka kort... ;)

 

Redigert: Aha, eg ser Unreal_ har eit godt poeng rett ovanfor her! :)

Endret av Garegaupa
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Et lite spørsmål til Rivatuner:

 

 

Jeg har et Geforce 7600 Go, men når jeg prøver å sette opp Core/Memory Clocken så vil den ikke :shrug: Når jeg prøver å ta i bruk de nye instillingene så forandres den automatisk til standard instillingene. Samme hva jeg prøver justere Mhz på :hm:

 

Driveren jeg bruker er 101.08.

Endret av vivastar
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...