Gå til innhold

Fungerer episodebaserte spill?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg synes f.eks så priviligerte utviklere som Valve kan lage episoder samtidig som de utvikler neste fullpris-spill. Regner med de jobber med HL3 nå, og gjør ikke meg noe om det kommer litt senere om jeg får noen episoder 'her og der'.

 

...spillet blir sikkert utsatt uansett :)

Lenke til kommentar

Man får da 5-for-prisen-av-1 med "The Orange Box", ikke bare 3 (HL2 og HL2:ep1 følger også med). Dette er ett genialt trekk fra Valve, mtp det å få med seg spillere som ikke tidligere har vært borti serien. Bare litt synd for de som har fulgt serien at EA satte en stopper for retailversjonen av "Black Box".

 

Og regner med at det er CryEngine2 skribenten mener, altså den som brukes i bl.a. Crysis og ikke den forrige spillmotoren fra Crytek.

Lenke til kommentar
Jeg har ikke kjøpt ett eneste "episode" spill, og grunnen til det er at jeg driter langt i småeventyr som tillegg.

Half Life 2 var greit nok, men jeg vil ha et skikkelig spill når jeg betaler for det.

Alle gode spill tar flere år og utvikle, noe som EA stadig beviser med de årlige drittspillene sine.

 

Javel, men du betaler jo ikke for et "skikkelig" spill, du betaler for en episode. Man må jo ta en episode for hva det er, nemlig en episode og ikke et spill på størrelsen med HL2. Om du antyder at episodebaserte spill ikke duger fordi man ikke bruker flere år på dem, så prøvd Episode One & Two. Spesielt toern er etter min mening spill fra øverste hylle.

 

Når det er sagt så tror jeg nesten jeg foretrekker å vente 2-4 år på HL3, framfor å dele det opp i nye episoder. Rett og slett fordi episodene blir litt for korte. Men om Valve kan lage HL3 mens de i tillegg lager en episode i året så ville jo det vært midt i blinken, så lenge kvaliteten på den ene ikke synker pga det andre.

Lenke til kommentar

Veldig enig i det som blir skrevet i artikkelen.

 

Runnet nettopp HL:EP2, og det var et sinnsykt bra spill synes jeg, nesten perfekt. MEN selv om spillet var veldig bra, er jeg ikke sikker på at episode-basert utgivelser er det beste for HL-serien. Som nevnt er det alt for lang tid mellom episodene, det er et problem. Problemet som derimot er størst, er at du bør spille HL2 og EP1 først. Dette blir omtrent som f.eks Prison Break, Lost eller Heroes (TV-serier). Det er veldig kult for de som følger med, men det blir nesten umulig for nye seere/spillere å komme inn i historien.

 

Grunnen til at Sam & Max er så genialt, er at du godt kan kjøpe episode 5 først, og fremdeles ha det veldig morro.

 

Valve skal ha ros for at du fikk en liten recap fra Episode 1 helt i starten av EP2. En annen ting jeg likte var at en stund før EP2 kom ut, satte Valve ned prisen på EP1. Og de som eide HL2 og EP1 før de kjøpte Orange Box, fikk "gavekort" slik at man kan gi bort HL2 og EP1 til en venn.

Lenke til kommentar

Etter Ep3, som er avsluttingen for EP serien til Half-Life 2, har Gabe sagt at han vil gå ut og snakke med "folket" for å høre hvordan de er innstilt med videre innhold til Half-life. Half-Life 3 skal vistnok ha vært under utvikling siden Ep1 var ferdig, men det har jeg ingen andre sikre kilder annet enn en mail jeg har fått fra noen.

 

Når det gjelder episode baserte spill er jeg egentlig ikke noe for det om det innebærer at det koster mer for 3 episoder enn det gjør for 1 spill. Da takler jeg heller ventetiden. Men om man kan få episoder med godt innhold til en brukbar pris (ikke over 100 lappen) så er jeg ikke noe imot det slik sett.

Lenke til kommentar

Godt skrevet. Ønsker flere Gamer-artikler framover.

 

Veldig godt poeng angående GTA IV. Det går raskt for Rockstar å lage nye oppdrag, gameplay-modes etc. når man allerede har et ferdiglaget univers og stort sett slipper å modellere nye ting.

 

Ellers er jeg noe tvilsom til episodebaserte spill. Da tenker jeg spesielt på å holde kvaliteten oppe i hver episode og få en skikkelig avslutning på det hele (kjedelig hvis det blir kansellert midtveis pga. dårlig salg). Episoder bør også komme ut fast månedsvis eller i det minste ha være faste datoer på når de kommer. Men med alle utsettelsene i spillbransjen er nok det heller vanskelig. Løsningen kan være å lage ferdig minst 4-5 episoder før man lanserer første episode (som med TV-serier).

 

En idé kan være å gjøre første episode gratis eller ha en veldig lav pris (type 50 kroner), så kan folk bestemme om dette er noe de vil satse pengene sine på videre.

Endret av kilik
Lenke til kommentar

Jeg er litt usikker på mitt ståsted, muligens noe skeptisk, når det kommer til episodebaserte spill. Vi har jo som artikkelen nevner, sett både hvordan det skal, og ikke skal gjøres. Nylig lanserte "Orange Box" var jo intet annet enn en juvel, og prisen var det heller ikke noe å utsette på.

 

Det som gjør meg litt skeptisk til episodebaserte spill er utviklingstid versus spillelengde. Selv om Valve virkelig leverer når de først slipper spillene sine, er det ikke til å gjemme bort at de bruker fryktelig lang tid. Både Ep1 og Ep2 brukte lang tid fra det originale Hl2 kom, og om vi sammenligner faktisk "spilletid" i forhold til utviklingstid er min konklusjon at det blir mindre "bang for buck" (på godt norsk). Det holder ikke at episodene er billigere, (for eksempel 1/3 av prisen til et fult spill) når spilletiden er 1/6, og at vi attpåtil må vente omtrent like lenge som på et fult spill. Eller?

Endret av Stikko
Lenke til kommentar

Hl2 sine episoder syns jeg ikke fungerte, jeg gadd ikke å spille episode 1 før jeg kjøpte orange box ved en impuls forrige uke, rett og slett fordi jeg hadde glemt HL2 litt, huska ikke mye av storyen heller. Selv om jeg fikk ett nytt sug etter å ha spilt igjennom episode 2, håper de rasker seg med nr 3, slik at jeg ikke mister motivasjonen igjen.

 

Sam&Max derimot funker utmerket, passe korte episoder, til en respektabel pris, og alle kan spilles hver for seg, raske til å gi ut episodene var de også.

 

Det som hadde vært litt morsomt var om det kom serie med episoder, ala prison break, lost etc, la oss si det kom en episode annenhver uke, med så spennende handling ,som fikk deg til å krysse av på kalendern når neste episode ble utgitt. Men da måtte de vel ha utviklet hele sesongen ferdig før de begynte å gi det ut.

Endret av MaxXRebo
Lenke til kommentar

Og artikkel, selv om den ikke sier mye nytt. Jeg er enig med at Sam and max fungerte perfekt, synes at dette passet bedre som episoder enn spill faktisk.

 

Når det gjelder drømmefall og half life, er jeg ikke så sikker, men siden enginen som half life 2 kjører på begynner å dra på åra, er det vel snart på tide å starte på nytt som ved etter half life 1.

Lenke til kommentar
Jeg synes episode opplegget ødela totalt for min interesse for å spille Sam & Max ihvertfall. Til tross for at jeg er stor tilhenger av det første spillet.

 

Hehe.... la først nå merke til at andre ikke delte min mening på det området :whistle:

Men mener fortsatt at spillet ikke burde vært i episoder. Fant det utrolig upraktisk å liksom måtte kjøpe en nye episode hver måned eller hva det var. :thumbdown:

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...