Gå til innhold

Alt du trenger å vite om super-3G


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"super-3g" er naturligvis et genialt konsept, raskere surfing på farten.

Men, problemet ligger naturligvis som nevnt i kapasiteten til sentralen.

Scenario: en middels norsk småby har en mast som serverer mobildekning til 1 000 brukere. Av disse finner 1 %, altså 10 brukere, ut at de skal surfe på nettet samtidig.

Operatøren har kun utstyrt sentralen med en internettilkobling på 4 Mbit, og så har plutselig hver bruker kun 0,4 mbit til rådighet.

 

Ikke særlig supert lengre... :)

 

I store byer, hvor det finnes hurtig kablet internett som kan forsynes sentralene vil det naturligvis ikke bli et problem, men hvor mange byer i norge det er snakk om, det aner ikke jeg. Kan ikke være særlig mange... Og spørsmålet blir om operatørene ønsker å ta seg betalt for å utstyre sentralene med raskere nett?

Lenke til kommentar
I store byer, hvor det finnes hurtig kablet internett som kan forsynes sentralene vil det naturligvis ikke bli et problem, men hvor mange byer i norge det er snakk om, det aner ikke jeg. Kan ikke være særlig mange... Og spørsmålet blir om operatørene ønsker å ta seg betalt for å utstyre sentralene med raskere nett?
Tror ikke du finner så mange byer som kun er utstyrt med max 4Mbit totalt. Da hadde man knapt kunnet benyttet ISDN for å si det slik... Nei, det er ikke så vanskelig å få ADSL-hastigheter > 1MB pr husstand i dag, så derfor burde det ikke være så mye vanskeligere å få til hdspa som kan tilby det samme. Trikset blir flere sendere, som mia_tuk skrev.
Lenke til kommentar

Samme faen. Har just kjøpt K850i med HSDPA, og har just prøvd videosamtale for første gang. Gøy det, faktisk, kunne tenkt meg å brukt det både jevnt og trutt. Men ikke når det koster 2,50kr minuttet! (Tele2 Champion) Helt hinsides! Da ender man opp med den gamle sveivemetoden uansett (vanlig ringing).

 

Det burde kostet under 1kr minuttet....

Endret av JKJK
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...