Gå til innhold

Foto

DEFA eller Webasto (dieselvarmer) i ny bil - LØST


13 svar i denne tråden

#1 frank_jarle

frank_jarle

    Bruker

  • Medlemmer
  • 1 906 innlegg
  •   4. desember 2001

Skrevet 29. oktober 2007 - 19:17

Venter på ny bil og er litt i tvil for om jeg skal gå for DEFA sin Warmup pakke eller om jeg skal gå for Toyota sin diesel varmer pakke? Dette gjelder en Toyota Avensis D-4D 2.0.

fikk høre fra forhandleren at man kan oppgradere eksisterende "diesel varmer" og få med fjernkontroll, denne kan man bruke uavhengi av strømnettet og kan brukes hvor som helst (helst ikke inne i garasje selvfølgelig.

Jeg vil tippe at det er noe Webasto konsept, men jeg er usikker på hvordan dette er mot DEFA og om Webasto kan komme med coupe varmer slik DEFA gjør.

Frank

Dette innlegget har blitt redigert av frank_jarle: 9. november 2007 - 23:28

  • 0

#2 mortenej

mortenej

    Bruker

  • Medlemmer
  • 17 innlegg
  •   7. april 2007

Skrevet 29. oktober 2007 - 22:23

Hei

Har selv en Avensis med Defa varmup og en Ford med diesel varmer.
Fordelen med en Defa varmup pakke er at denne gir bedre varme enn en Diesel varmer, samt at med denne kan en få vedlikeholdladning på batteriet. Med diesel varmeren er det kun kjøleveska på bilen som blir varmet opp, for å varme opp kupeen brukes varmeapparetet til bilen, dette er langt fra like effektivt som egen Defa vifte. Fordelen med dieselvarmer er at denne kan benyttes uavhening av tilgangen på strøm, men batteriet blir tappet og det anbefales fra Toyota at en kjører minst like lenge som en har benyttet diselvarmeren. Diesel varmeren i Ford virker heller ikke om det er for varmt ute (husker ikke helt ant grader her). Jeg vet ikke hvordan dette er på Toyota.

Tenk derfor om du har behov for å varme opp bilen på steder uten tilgang på strøm, og om du kjører langt nok etter en oppvarming til å lade opp batteriet.
  • 0

#3 Autofil

Autofil

    Bruker

  • Medlemmer
  • 1 932 innlegg
  •   1. februar 2006

Skrevet 30. oktober 2007 - 11:26

Jeg har to dieselbiler med dieselvarmer, og kan ikke forstå at dieselvarmer IKKE skal gi nok varme i kupèen.

En dieselvarmer (med dashbordviften på lav hastighet) bruker ikke nok strøm til å skape problemer for start, om batteriet ikke er deffekt.

Tidsurene er nok sat til å begrense tiden på bruk for å unngå flatt batteri.

Selv har jeg montert inn ekstra batterier i bilen, for å kunne bruke dieselvarmeren så lenge jeg ønsker, og koblet en egen bryter parallelt med tidsuret.

Jeg er ikke i tvil; gå for dieselvarmer...
  • 0
“Det er behov for å sørge for at vi ikke overinvesterer i veistandard”. (Solveig Torsvik, Ap)

#4 frank_jarle

frank_jarle

    Bruker

  • Medlemmer
  • 1 906 innlegg
  •   4. desember 2001

Skrevet 30. oktober 2007 - 11:54

Jeg har kort vei til jobben, ikke mer enn maks 5Km, bilen står ute uten garasje. når jeg kommer på jobb så er det en gigantisk garasje under byggningen.

Jeg tenker også på dette med fleksibilitet når vi skal plasser hvor det ikke er tilgang til strømnettet f.eks en kald vintersdag nede i Kristiansand. kunne jo være greit å komme tilbake til en god og varm bil.

Jeg tviler på at jeg kommer til å gå til det skrittet å installere ekstra batteri i bilen, men heller gå for en standard installasjon fra forhandler.

Jeg har ikke hørt om Webasto intill et par dager siden og derfor jeg vil ha litt tilbakemeldinger på hvordan dette systemet fungerer og om det gir en god lunk-varme inne i bilen til at jeg kan nyte de 4-5Km jeg har til jobben?

*Noen som kan si om denne fjernkontrollen som kommer med Webasto er en to-veis fjernkontroll slik den til DEFA er?*

Frank
  • 0

#5 Bjerknez

Bjerknez

    Bruker

  • Medlemmer
  • 6 640 innlegg
  •   25. juli 2003

Skrevet 30. oktober 2007 - 12:14

Jeg har selv dieselvarmer på min bil med fjernkontroll og det anbefales på det varmeste!

En dieselvarmer er mer effektiv enn en defavarmer. I tilleg gslipper du å være avhengig av å koble bilen til strømnettet.

Etter 20 min. i minus 5 grader holder motoren neesten 90 grader og kupeen har en temp på rundt 26 grader.

Min dieselvarmer bruker ca. 0.5 liter diesel i timen og derfor så kan man altså dele dette på to for å regne ut kostnadene ved bruk i mitt tillfelle.
Vi snakker altså om ca. 2 kr. hver gang jeg setter den på og lar den stå i 20 min. Til gjernngjeld så sparer du inn dette ved at motoren bruker mindre drivstoff siden den allerede er varm.

Jeg hadde Defa Warmup før på den gamle bilen, men synes ikke dette var like effektivt. Man trenger mye lenger tid en 20 min for å få samme resultat.

Min fjernkontroll er toveis, slik at jeg får beskjed om signalet rekker frem eller ikke.
Jeg kan også programmere varmeren til og slå seg på feks. kl. 06:00 hver morgen. Fjermnkontrollen bruker jeg kun når jeg er andre steder.

Uunværlig spør du meg.

Men det koster nok litt mer og installere enn en Defavarmer. Jeg bestillte dette med min bil fra fabrikk og betalte ett tillegg på 9.000 kr.
Skal dette ettermonteres bør du regne en pris noe over dette. Litt opp og ned.

Her har du link til en brosjyre:
http://www.in-house....b1/eb8605NO.pdf

Dette innlegget har blitt redigert av GigaFlow: 30. oktober 2007 - 12:30

  • 0
MC: BMW S1000R

#6 Swe

Swe

    Bruker

  • Medlemmer
  • 733 innlegg
  •   14. november 2006

Skrevet 30. oktober 2007 - 12:31

Jeg har ikke hørt om Webasto intill et par dager siden og derfor jeg vil ha litt tilbakemeldinger på hvordan dette systemet fungerer og om det gir en god lunk-varme inne i bilen til at jeg kan nyte de 4-5Km jeg har til jobben?


Det er nok her problemet med Webasto kommer inn i bildet. Med så utrolig kort vei til jobben kommer du rett og slett til å lade ut batteriet ved hyppig bruk av denne løsningen. På min gamle bil hadde jeg Webasto (bensin), og jeg hadde 10-12 km til jobben. En kald vinterkveld da jeg skulle hjem fra jobb var batteriet fullstendig flatt. Ikke spesielt moro. Men bevares, selve oppvarmingen fungerer glimernde. Isfrie ruter, lett lunken bil, og et varmeapparat som faktisk gir varme fra start.
  • 0

#7 Bjerknez

Bjerknez

    Bruker

  • Medlemmer
  • 6 640 innlegg
  •   25. juli 2003

Skrevet 30. oktober 2007 - 12:35

Jeg har ikke hørt om Webasto intill et par dager siden og derfor jeg vil ha litt tilbakemeldinger på hvordan dette systemet fungerer og om det gir en god lunk-varme inne i bilen til at jeg kan nyte de 4-5Km jeg har til jobben?


Det er nok her problemet med Webasto kommer inn i bildet. Med så utrolig kort vei til jobben kommer du rett og slett til å lade ut batteriet ved hyppig bruk av denne løsningen. På min gamle bil hadde jeg Webasto (bensin), og jeg hadde 10-12 km til jobben. En kald vinterkveld da jeg skulle hjem fra jobb var batteriet fullstendig flatt. Ikke spesielt moro. Men bevares, selve oppvarmingen fungerer glimernde. Isfrie ruter, lett lunken bil, og et varmeapparat som faktisk gir varme fra start.

Jeg har ca. 10 min. kjøring til jobb hver dag, og har ennå ikke opplevd dårlig batteri.

Kan nok hende dette har med at jeg har en helt ny bil og at min vei til jobb er akkurat lang nok til å lade opp batteriet igjen... men uansett, så har jeg enda ikke hørt om noen som har fått flatt batteri grunnet dette. (bortsett fra nå)
Jeg kjenner 3 stk. som har dette montert i langt eldre dieselpurker enn min, og det funker utmerket.
  • 0
MC: BMW S1000R

#8 Swe

Swe

    Bruker

  • Medlemmer
  • 733 innlegg
  •   14. november 2006

Skrevet 30. oktober 2007 - 14:01

Jeg har ca. 10 min. kjøring til jobb hver dag, og har ennå ikke opplevd dårlig batteri.

Kan nok hende dette har med at jeg har en helt ny bil og at min vei til jobb er akkurat lang nok til å lade opp batteriet igjen... men uansett, så har jeg enda ikke hørt om noen som har fått flatt batteri grunnet dette. (bortsett fra nå)
Jeg kjenner 3 stk. som har dette montert i langt eldre dieselpurker enn min, og det funker utmerket.


Nytt og sprekt batteri har nok en del å si ja. Viking-fyren som kom og fikk liv i bilen min hadde i hvert fall opplevd dette før. Likeså en del medlemmer på et bilforum jeg var aktiv i på den tiden. Så helt enestående er jeg nok ikke :D

Men bevares, Webasto er helt genialt det altså. Savner det på min nye bil, og skal definitivt ha det på min neste!
  • 0

#9 Autofil

Autofil

    Bruker

  • Medlemmer
  • 1 932 innlegg
  •   1. februar 2006

Skrevet 30. oktober 2007 - 14:38

Jeg tviler på at jeg kommer til å gå til det skrittet å installere ekstra batteri i bilen, men heller gå for en standard installasjon fra forhandler.



Frank


Grunnen til at jeg har ekstra batterier i bilen, er at jeg overnatter endel i bilen - også når det er 25 kalde ute.

Da er det deilig å kunne sove uten motoren i gang.
  • 0
“Det er behov for å sørge for at vi ikke overinvesterer i veistandard”. (Solveig Torsvik, Ap)

#10 frank_jarle

frank_jarle

    Bruker

  • Medlemmer
  • 1 906 innlegg
  •   4. desember 2001

Skrevet 30. oktober 2007 - 20:44

Tusen takk til dere alle sammen for all input og informasjon. Jeg tror jeg kommer til å gå for dieselvarmeren da den er mer fleksibel en DEFA sin løsning.

Skulle det vise seg at batterie blir det svake link så får jeg bare oppgradere til et 800amps gele batteri ;)

Frank

Dette innlegget har blitt redigert av frank_jarle: 30. oktober 2007 - 21:32

  • 0

#11 frank_jarle

frank_jarle

    Bruker

  • Medlemmer
  • 1 906 innlegg
  •   4. desember 2001

Skrevet 9. november 2007 - 23:31

Da ble det en genial løsning på dette, Toyota leverer sine dieselbiler med mulighet for å oppgradere med fjernkontroll (med display) som er levert fra Eberspaecher, fantastisk genial og jeg angrer ikke på den invisteringen. Koster? jepp, men verdt det.

Kan sitte inne i godstolen min med fjernkontrollen og den klarer fint å kommunisere med bilen som står utenfor, kan sjekke hvor mange grader som er i bilen nå osv osv.

Frank
  • 0

#12 Swe

Swe

    Bruker

  • Medlemmer
  • 733 innlegg
  •   14. november 2006

Skrevet 12. november 2007 - 08:18

Da ble det en genial løsning på dette, Toyota leverer sine dieselbiler med mulighet for å oppgradere med fjernkontroll (med display) som er levert fra Eberspaecher, fantastisk genial og jeg angrer ikke på den invisteringen. Koster? jepp, men verdt det.


Er jo mange dieselbiler som leveres med en slik mulighet. Har du en pekepinn på hva en slik oppgradering koster? Kan være interessant i forhold til mitt neste bilkjøp.
  • 0

#13 bar1

bar1

    Bruker

  • EKSTRA
  • Medlemmer
  • 271 innlegg
  •   26. april 2004

Skrevet 14. november 2007 - 07:07

Da ble det en genial løsning på dette, Toyota leverer sine dieselbiler med mulighet for å oppgradere med fjernkontroll (med display) som er levert fra Eberspaecher, fantastisk genial og jeg angrer ikke på den invisteringen. Koster? jepp, men verdt det.


Er jo mange dieselbiler som leveres med en slik mulighet. Har du en pekepinn på hva en slik oppgradering koster? Kan være interessant i forhold til mitt neste bilkjøp.

Stort sett alt av dielsel fra VW/Audi (levert i Skandinavia) har jo hatt dette i årevis... Toyota dilter etter som vanlig :)

Dette innlegget har blitt redigert av bar1: 14. november 2007 - 07:07

  • 0

#14 frank_jarle

frank_jarle

    Bruker

  • Medlemmer
  • 1 906 innlegg
  •   4. desember 2001

Skrevet 17. november 2007 - 02:12

Da ble det en genial løsning på dette, Toyota leverer sine dieselbiler med mulighet for å oppgradere med fjernkontroll (med display) som er levert fra Eberspaecher, fantastisk genial og jeg angrer ikke på den invisteringen. Koster? jepp, men verdt det.


Er jo mange dieselbiler som leveres med en slik mulighet. Har du en pekepinn på hva en slik oppgradering koster? Kan være interessant i forhold til mitt neste bilkjøp.



Sånn ca 7500kr, da får du med en fjernkontroll som har en rekkevidde opp til 1000m (ikke gjennom tykk betong), kan programeres, sjekke nåværende temp i bilen.

Frank
  • 0


1 bruker(e) leser denne tråden

0 medlemmer, 1 gjester, 0 skjulte brukere