Jeg har selv dieselvarmer på min bil med fjernkontroll og det anbefales på det varmeste!
En dieselvarmer er mer effektiv enn en defavarmer. I tilleg gslipper du å være avhengig av å koble bilen til strømnettet.
Etter 20 min. i minus 5 grader holder motoren neesten 90 grader og kupeen har en temp på rundt 26 grader.
Min dieselvarmer bruker ca. 0.5 liter diesel i timen og derfor så kan man altså dele dette på to for å regne ut kostnadene ved bruk i mitt tillfelle.
Vi snakker altså om ca. 2 kr. hver gang jeg setter den på og lar den stå i 20 min. Til gjernngjeld så sparer du inn dette ved at motoren bruker mindre drivstoff siden den allerede er varm.
Jeg hadde Defa Warmup før på den gamle bilen, men synes ikke dette var like effektivt. Man trenger mye lenger tid en 20 min for å få samme resultat.
Min fjernkontroll er toveis, slik at jeg får beskjed om signalet rekker frem eller ikke.
Jeg kan også programmere varmeren til og slå seg på feks. kl. 06:00 hver morgen. Fjermnkontrollen bruker jeg kun når jeg er andre steder.
Uunværlig spør du meg.
Men det koster nok litt mer og installere enn en Defavarmer. Jeg bestillte dette med min bil fra fabrikk og betalte ett tillegg på 9.000 kr.
Skal dette ettermonteres bør du regne en pris noe over dette. Litt opp og ned.
Her har du link til en brosjyre:
http://www.in-house.dk/eberspaecher-norge/...b1/eb8605NO.pdf
Dette innlegget har blitt redigert av GigaFlow: 30. oktober 2007 - 12:30