Det som Afseth skriver (jeg nekter å skrive Super 8, du filmer jo bare med videokamera så vidt jeg vet), sier egentlig alt som er verdt å nevne om temaet. Det er jo egentlig ikke så veldig viktig hva man kaller det, så lenge alle vet hva vi snakker om. Det kan jo kalles en utglidning av språket, men begrepet linse har vært i bruk i dagligtale så lenge jeg kan huske.
Dvs, jeg har ikke hørt begrepet så lenge jeg kan huske. Jeg bare antar det. Jeg husker fremdeles da jeg og flere venner dro til Bergen for å studere for tyve år siden. Vi var alle aktive fotografer, og undret oss veldig da alle som jobbet i fotobutikk omtalte objektivene som linser. Vi hadde faktisk aldri hørt det før, selv om vi allerede hadde fotografert i flere år hjemme på Karmøy. Det var med andre ord et dialektisk uttrykk. Som så mye annet med den flotte skarrende dialekten mellom de syv fjell så har det spredd seg til resten av landet, men denne gang er det ikke så positivt som at skarringen begynner å ta over for rullingen. Det finnes to alvorlige talefeil i bergensdialekten. Det er heldigvis ikke alle som har de feilene, men de er likevel relativt utbredt. På andreplass kommer begrepet linse, men øverst troner tendensen til at kj- blir uttalt sj-.
Fysj og fykj. Ellers er det jo en flott dialekt fra byen med den beste musikken, det beste fotballaget, den mest ekte bykulturen og de absolutt kjekkeste menneskene i kongeriket. At de i tillegg har PMnormal og Antonio Stasi er jo bare prikken over i'en for norges naturlige hovedstad
Dette innlegget har blitt redigert av PMnormal: 17. november 2007 - 19:10
Decline of a Culture/Webalbums Canonfotograf Eos 20D - EF 28mm f/2,8 - Nikkor 50 f/2,0 - Nikkor 105 f/2,5
Sigma 18-50 f/3,5 - 5,6 DC - Blits: Canon 550 EX - Rolleiflex + Nikon FM m. MD12 - Olympus XA
I am a voice of reason