Gå til innhold

TEST: Ubuntu 7.10


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er ntfs-3g stabilt nok slik at man ikke risikerer feil på filsystemet ved bruk av dette?

 

Jeg har aldri opplevd problemer med det, og at Ubuntu nå benytter det som standard burde indikere at det er trygt nok ja... Men du bør kanskje vente på noen flere svar så du er sikker på at få er opplevd problemer...

Lenke til kommentar
Det er egentlig ganske svakt at en så populær Linux-distribusjon har såpass svak språkstøtte.
Det er ikke ganske svakt, det er elendig! Problemet er Launchpad og dets oversettelsesverktøy Rosetta. Om det er Canonicals stormannsgalskap eller rett og slett lite gjennomtenkt løsning vites ikke, men jeg er ganske sikker på at dette verktøyet medfører dårligere oversettelser (alle kan oversette / ikkeeksisterende QA / dårlig verktøy for å oppnå konsekvent og god oversettelse osv) og manglende oversettelser.

 

En glimrende artikkel om problemet:

http://charismacode.blogspot.com/

Lenke til kommentar
Finner det litt merkelig at artikkelen klager over "tyveri" fra andre distribusjoner. Er artikkelforfatter sikker på at han har forstått konseptet "open source"?

 

Jeg klager da ikke over det, sier tilogmed lenger ned at jeg hadde håpet på at Canonical stjal litt flere konfigurasjonsverktøy fra Fedora. Om det er en god eller dårlig ting er opp til dere å bedømme...

Lenke til kommentar

"Det er også verdt å nevne at Ubuntu fortsatt er den eneste Linux-distribusjonen - av de vi har testet hittil - som benytter seg av sudo framfor su for å tilby administrator rettigheter til systemet."

 

Om det er en god løsning eller ikke kan vel diskuteres, men det kan uansett gjøres om på 2 sekunder - hvilket er det første jeg endrer i ubuntu. :)

 

At det skulle være likheter mellom distroene er vel ingen overraskelse.. det er jo i bunn og grunn samme greia alle sammen.

Lenke til kommentar

Sjølv bruker eg Kubuntu på ei av maskinene mine, det fungerer stort sett greitt. Restricted drivers manager har blitt inkludert i 7.10 versjonen så nå er det lika enkelt å installera ufrie drivarar her som i Ubuntu.

 

Det einaste problemet eg har hatt er at det ikkje er mogleg å få høg oppløysing på tty[1-6]. Problemet er markert som ein kritisk bug i launchpad, men det ser ikkje ut som om det er nokon som jobber med å fiksa den.

 

Det er egentlig ganske svakt at en så populær Linux-distribusjon har såpass svak språkstøtte.

Det er ikke ganske svakt, det er elendig! Problemet er Launchpad og dets oversettelsesverktøy Rosetta. Om det er Canonicals stormannsgalskap eller rett og slett lite gjennomtenkt løsning vites ikke, men jeg er ganske sikker på at dette verktøyet medfører dårligere oversettelser (alle kan oversette / ikkeeksisterende QA / dårlig verktøy for å oppnå konsekvent og god oversettelse osv) og manglende oversettelser.

 

En glimrende artikkel om problemet:

http://charismacode.blogspot.com/

Eg såg i Ubuntu at Volum hadde blitt oversatt med lydstyrke i den Nynorske oversettelsen.

Dermed stod det: "Lydstyrke: /dev/hda".

Lenke til kommentar

Jeg har en ny kontorpc i deler til nettbank osv hos mine besteforeldre på vei i posten. En enkel og billig stasjonær. Og på denne maskinen tenkte jeg rett og slett at jeg skal legge inn Ubuntu 7.10. Gidder ikke å stresse med noe XP herk, når ubuntu vil gjøre samme nytten. Open office vil også bli brukt om jeg hadde valgt XP.

 

Utrolig fint ubuntu har blitt, uten at det koster ei krone. Helt supert!

Endret av sesteen
Lenke til kommentar
Eg såg i Ubuntu at Volum hadde blitt oversatt med lydstyrke i den Nynorske oversettelsen.

Dermed stod det: "Lydstyrke: /dev/hda".

Nå fikk jeg meg en god latter :mrgreen:.

En annen ting, i installasjonsveiviseren til Kubuntu 7.10 står det "installér" selv om man ikke skal bruke aksent [språkrådet.no] i imperativ.

 

Når jeg velger å bruke bokmål og går til egenskaper for skjermkort får jeg alt servert på japansk (? likner på Hiragana eller Katakana) :thumbup:

Endret av mandela
Lenke til kommentar
Veldig bra at det begynner å komme en del Linux-stoff på Hardware :)

 

Har du muligheten til å teste Ubuntu Studio? Link

 

For øyeblikket er jeg svært opptatt med LinuxMCE og AMD driver test. 8. November kommer også Fedora 8 og etter det er jeg nødt til å ta en ny runde med Wines Spillgalleri og Spill dine spill i Linux... muligens etter det kan jeg ta en nærmere titt på Ubuntu studio og eventuelt Kubuntu...

Lenke til kommentar
Og hvis mulig hadde vi elsket en form for DVD-støtte.

 

Det ville vere på sin plass å føye til i artikkelen at manglande DVD-støtte ut av boksen ikkje er utviklarane si skuld, men lovverk. I Noreg er det lovleg å bruke libdvdcss (biblioteket frie mediaspelarar brukar for å dekryptere og vise kryptert DVD-innhald), men ikkje i alle land. Dette er grunnen til at mange distribusjonar ikkje tilbyr dette offisielt. Brukaren må sjølv ta ansvar, og finne ut om det er lovleg eller ei.

 

Ein kan alltid klage på mangel på støtte for ting, men ikkje utan å sjekke fakta. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...