Gå til innhold

Programtips: GParted


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Fintfint program dette. Har aldri hatt noe problem med det :).

 

Har du prøvd det på partisjoner med Vista som operativsystem? Konkret spørsmål: Har en disk med 3 partisjoner: C (OS), D (recovery-partisjon fra leverandør) og E (logisk partisjon). Ønsker å redusere C og øke størrelsen på E, noe diksbehandlingen i Vista ikke tillater. Kan programmet klare dette?

 

JILDG

Lenke til kommentar
Ønsker å redusere C og øke størrelsen på E, noe diksbehandlingen i Vista ikke tillater. Kan programmet klare dette?

Ja.

 

hva er fordelen med det i forhold til computer management som kommer med windows?(i allefall i xp). det ser ut som et veldig enkelt og oversiktlig program, men likevell unødvendig.

Fordelen med å bruke gparted framfor windows sitt, er at windows lar deg kunn slette og lage partisjoner, og da kun i ntfs og fat, og ikke den partisjonen som windows sitter på såklart. Med gparted kan du forstørre og forminske alle partisjoner (og det uten å ødelegge data på partisjonene), samt en rekke filsystem foruten ntfs og fat.

Endret av Vin_Kaleu
Lenke til kommentar
Ønsker å redusere C og øke størrelsen på E, noe diksbehandlingen i Vista ikke tillater. Kan programmet klare dette?

Ja.

 

hva er fordelen med det i forhold til computer management som kommer med windows?(i allefall i xp). det ser ut som et veldig enkelt og oversiktlig program, men likevell unødvendig.

Fordelen med å bruke gparted framfor windows sitt, er at windows lar deg kunn slette og lage partisjoner, og da kun i ntfs og fat, og ikke den partisjonen som windows sitter på såklart. Med gparted kan du forstørre og forminske alle partisjoner (og det uten å ødelegge data på partisjonene), samt en rekke filsystem foruten ntfs og fat.

 

Resize har du vel fått i Vista nå?

 

Anyways er Gparted fantastisk på ting det kan dvs, filsystemer og volumer under 2TB. Kommer man over dette, så sliter gparted ganske kraftig.

Lenke til kommentar

En liten tilleggsopplysning: For de som har en CD med Ubuntu allerede så ligger også programmet der. Det ligger under System->Administration->Partition Editor. Programmet ligger i de fleste moderne Linux-baserte OS med Gnome grensesnitt. (Fedora, Debian, OpenSuse, osv). Driverstøtten er svært god og man trenger ikke noen oppstartsdiskett for å bruke det på Raid-systemer på eksterne kontrollere eller noe sånt. Det bare fungerer.

 

Har du prøvd det på partisjoner med Vista som operativsystem? Konkret spørsmål: Har en disk med 3 partisjoner: C (OS), D (recovery-partisjon fra leverandør) og E (logisk partisjon). Ønsker å redusere C og øke størrelsen på E, noe diksbehandlingen i Vista ikke tillater. Kan programmet klare dette?

Jepp, det kan Geparted gjøre. Det er veldig enkelt også. Gparted støtter blant annet FAT32 og NTFS5 (som XP og Vista bruker).

 

hva er fordelen med det i forhold til computer management som kommer med windows?(i allefall i xp). det ser ut som et veldig enkelt og oversiktlig program, men likevell unødvendig.

Disk management i Windows XP kan ikke endre partisjonsstørrelser, det takler bare et fåtall partisjonstyper og det kan ikke kjøres når man har harddisktrøbbel på OS-disken og trenger det mest. Det kan heller ikke endre systempartisjonen og heller ikke kjøres fra CD. Alt dette kan Gparted. Genialt til å sette opp partisjoner før man installerer OS på PCen. :thumbup:

Lenke til kommentar
En liten tilleggsopplysning: For de som har en CD med Ubuntu allerede så ligger også programmet der. Det ligger under System->Administration->Partition Editor. Programmet ligger i de fleste moderne Linux-baserte OS med Gnome grensesnitt. (Fedora, Debian, OpenSuse, osv). Driverstøtten er svært god og man trenger ikke noen oppstartsdiskett for å bruke det på Raid-systemer på eksterne kontrollere eller noe sånt. Det bare fungerer.

 

Ulempen med å bruke Gparted direkte i Ubuntu, er at harddiskene må unmountes først. Du kan dermed ikke endre størrelsen til partisjonen som Ubuntu ligger på.

Lenke til kommentar
Dette programmet er kjempefint. Partition Magic ødelegger alltid partisjonene, MBR, dataene OSV, men etter jeg fant dette programmet ble det slutt.

 

Eg har brukt Partition Magic i mange år, og aldri hatt eit einaste problem. Meinar eg får endra størrelsen på disken som OS ligg på og. Tar backup av dei viktigaste filene og lar det stå til. Aldri fått eit einaste problem etterpå.

Lenke til kommentar
Et par ting å huske på før du foretar deg noe med partisjoner ettersom feil bruk kan forårsake tap av data:
  1. Ta ALLTID backup før du endrer partisjoner.
  2. Dersom du skal krympe en (Vista/XP) partisjon foreta alltid en integritetssjekk av harddisken (chkdsk /f).
  3. Defragmenter og RYDD før du endrer partisjoner, og sjekk integriteten igjen.
  4. Dersom du har bestemt deg for å installere f.eks Ubuntu i "Dualboot" med andre OS som XP/Vista, rydd harddisken først, deretter foreta partisjoneringen før man tilslutt installerer det andre OS'et.
  5. Dersom du skal bruke flere OS idualboot, lag en egen partisjon til data (musikk,dokumenter og filer) MELLOM OSpartisjonene fordi det da er mye enklere å endre størrelse på partisjonene etter behov senere.
  6. Ta ALLTID backup før du endrer partisjoner.

Velg PartedMagic istedet (bruker Gparted og har grafisk filverktøy)

 

http://partedmagic.com/screenshots.html

 

Dersom du har en datamaskin (Max/Linux/MS osv):

  • Ha alltid en kopi av Gparted/PartedMagic liggende
  • Ta ALLTID backup før du endrer partisjoner.

 

 

Gode råd.

Elles en god del feilinformasjon av andre brukere.

Lenke til kommentar
Dette programmet er kjempefint. Partition Magic ødelegger alltid partisjonene, MBR, dataene OSV, men etter jeg fant dette programmet ble det slutt.

Min erfaring er faktisk omvendt. Jeg har blitt skeptisk til Gparted etter at det ødela et par partisjoner for meg, mens jeg brukte Partition Manager i mange år uten problemer. Nå har jeg gått over til å bruke Acronis Disk Editor istedet for PM, men ikke fordi jeg ikke stoler på den. Acronis er bare mye bedre. Istedet for å bruke GParted anbefaler jeg QTParted eller å boote fra Acronis CDen og partisjonere med den før man installerer Linux.

Lenke til kommentar
Dette programmet er kjempefint. Partition Magic ødelegger alltid partisjonene, MBR, dataene OSV, men etter jeg fant dette programmet ble det slutt.

Min erfaring er faktisk omvendt. Jeg har blitt skeptisk til Gparted etter at det ødela et par partisjoner for meg, mens jeg brukte Partition Manager i mange år uten problemer. Nå har jeg gått over til å bruke Acronis Disk Editor istedet for PM, men ikke fordi jeg ikke stoler på den. Acronis er bare mye bedre. Istedet for å bruke GParted anbefaler jeg QTParted eller å boote fra Acronis CDen og partisjonere med den før man installerer Linux.

Det programmet jeg har hatt aller mest suksee med, er Paragon Partition Manager. Problemene jeg har hatt med Partition Magic kan være at jeg fikk "linken" fra de som nå eier ifpi.com...

Hyysj...

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke kjøpe BING (BootIt Next Generation) fra Terabyte Unlimited?

 

http://www.bootitng.com/oehelp.html

 

Billig og bra. Er både multiboot-verktøy, partisjonering og disk-image verktøy som fungerer perfekt. Jeg kjører kun XP, men bruker BING til å lage image av C-partisjonen. I tillegg har jeg brukt det mye til partisjonering - opprette nye, slette, endre, flytte.....

 

BING har mange fordeler. En av dem er at du kan installere det i en liten partisjon på slutten av harddisken (8 mb) så du slipper å fikle med CD. (Anbefaler likevel å brenne CD og ha liggende).

 

Terabyte sine verktøy er kjent for å være pålitelige. Leste mye om mange andre image-verktøy (Norton Ghost, Acronis True Image, Paragon etc) før jeg landet på BING. BING jobber helt utenfor operativsystemet som ikke engang er oppe og kjører når du bruker BING. Med andre ord - en ting mindre som kan gå galt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...