Gå til innhold

45 nm er her


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Etter å ha bladd gjennom testene har jeg to kjappe kommentarer:

 

1. Det er forbløffende liten ytelseforbedring på samme klokkefrekvens (QX6850 vs QX9650) til tross for mange ting som burde løftet ytelsen uten endring av klokkefrekvensen og uten endring av programmene: 50% mer L2 cache, Radix-16 divisor og "Super Shuffle-engine".

 

2. I testen til Legit Reviews yter AMDs A64 6400+ god konkurranse mot Intels E6750.

Lenke til kommentar

Dollaren står i 5,36 kroner nå så det er litt mer enn 5000 kr. I tillegg må man regne inn at dette er priser uten moms, miljøgebyr og uten fortjeneste til alle mellomleddene. (Vi som vanker her i forumet kjøper jo ikke i kvanta på 1000 direkte fra intel)

 

999 dollar er forresten også den samme veiledende prisen som QX6700, QX6800 og QX6850 har og de koster henholdsvis fra 7113 kr, 7344 kr og 6863 kr i prisguiden. Vi kan altså regne med at prisen stabiliserer seg på rundt 7000 kr når den blir tilgjengelig i mange norske nettbutikker.

Lenke til kommentar
Dollaren står i 5,36 kroner nå så det er litt mer enn 5000 kr. I tillegg må man regne inn at dette er priser uten moms, miljøgebyr og uten fortjeneste til alle mellomleddene. (Vi som vanker her i forumet kjøper jo ikke i kvanta på 1000 direkte fra intel)

Men vi kjøper fra ebay og får dem til å merke "gift". så 5360kr + frakt. frakta er vel ikke på mer enn 2-300kr tenker jeg. Er nok penger å spare likevel

Lenke til kommentar

Toms Hardware har også testet QX9650 - i en sedvanlig 40-siders rapport... De har riktignok testet mot en AMD 6400+, som jo selvsagt er helt underlegen i sammenligning, men det kan man se bort fra. De viser også ytelsen i spill bl.a.

 

De sier at prisen vil bli $1400 eller €1000, altså høyere enn det vanlige nivået på extreme-prosessorer. Hvis det er tilfelle, så viser vel det bare hvor lite konkurranse Intel har i dette markedssegmentet for tiden.

Lenke til kommentar
Etter å ha bladd gjennom testene har jeg to kjappe kommentarer:

 

1. Det er forbløffende liten ytelseforbedring på samme klokkefrekvens (QX6850 vs QX9650) til tross for mange ting som burde løftet ytelsen uten endring av klokkefrekvensen og uten endring av programmene: 50% mer L2 cache, Radix-16 divisor og "Super Shuffle-engine".

 

2. I testen til Legit Reviews yter AMDs A64 6400+ god konkurranse mot Intels E6750.

 

Og hva nøyaktig skulle du frem til med kommentarene? :)

 

1. Det er jo da også kun snakk om en krymping, et par ekstra fancy-named instruksjonssett, en enkelt forbedret algoritme for flyttall og mer L2 cache.

Synes 10-15% høyere ytelse på samme frekvens ser bra ut, jeg. Spesielt om eksemplarene vi vanlig dødelige får er like villige som ES som har vært til test. Noe jeg forsåvidt er optimistisk till mtp. hele Core 2 serien så langt. Spesielt når vi ser effektivt effektbruk og temperaturene det nye silisiumet tillater.

 

2. Det skulle vel nesten bare mangle, siden E6750 i skrivende stund kan plukkes opp billigere her til lands enn 6400+

Ihvertfall ifølge prisguiden. Og så kan vi begynne å klokke uten ekstremkjøling og igjen sette dem opp mot hverandre.

 

Synes dette ser bra ut, jeg :thumbup:

Endret av Daysleeper
Lenke til kommentar
Her er en annen oversikt som tar med et par modeller Tomshardware ikke nevner.

Prisene i den oversikten er svært interessante. Dersom de stemmer, vil E8500 på 3,16 GHz få noenlunde samme pris som E6850 på 3,0 GHz har nå (drøye 2000 kroner), mens den nye Q9550 på 2,83 GHz vil ligge omtrent der Q6700 på 2,67 GHz prises nå (litt over 4100 kroner). Da må jo de to "gamle" modellene bli enda billigere... Jo, dette ser bra ut! Vi gleder oss til januar! :dribble:

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar

 

Etter å ha bladd gjennom testene har jeg to kjappe kommentarer:

 

1. Det er forbløffende liten ytelseforbedring på samme klokkefrekvens (QX6850 vs QX9650) til tross for mange ting som burde løftet ytelsen uten endring av klokkefrekvensen og uten endring av programmene: 50% mer L2 cache, Radix-16 divisor og "Super Shuffle-engine".

 

2. I testen til Legit Reviews yter AMDs A64 6400+ god konkurranse mot Intels E6750.

 

Og hva nøyaktig skulle du frem til med kommentarene? :)

 

1. Det er jo da også kun snakk om en krymping, et par ekstra fancy-named instruksjonssett, en enkelt forbedret algoritme for flyttall og mer L2 cache.

Synes 10-15% høyere ytelse på samme frekvens ser bra ut, jeg. Spesielt om eksemplarene vi vanlig dødelige får er like villige som ES som har vært til test. Noe jeg forsåvidt er optimistisk till mtp. hele Core 2 serien så langt. Spesielt når vi ser effektivt effektbruk og temperaturene det nye silisiumet tillater.

10-15% og oppover er noen få unntak. Gjennomsnittet ligger mye lavere. Anslagsvis i området 1-3% uten at jeg har regnet på det. Det jeg skal frem til er at den ekstra L2-cachen, radix-16 divisoren, og "super shuffle engine" har hatt forbløffende lite effekt i forhold til hva det markedsføres for. SSE4 har ikke noen effekt på nåværende programvare, men får sikkert litt betydning på enkelte områder i framtida. Særlig DivX-koding. Krymping har null ytelsemessig effekt så lenge vi snakker om den samme klokkefrekvensen. Krymping gjøres for helt andre grunner: Økonomi, varmeutvikling og høyere klokkefrekvenser.

 

Da må jo de to "gamle" modellene bli enda billigere... Jo, dette ser bra ut! Vi gleder oss til januar! :dribble:

Det er langt i fra sikkert. Intel faser jo normalt ut gamle modeller ved å "glemme" å justere ned prisen på de. Dermed faller etterspørselen jevnt og trutt ned mot null og de er faset ut av seg selv, uten noen sure miner fra folk som har bestilt men ikke får prosessorer.

Lenke til kommentar

Simen1:

 

Takker for utdypende svar :)

 

Poenget mitt var at jeg personlig ikke hadde regnet med noen vesentlig ytelsesøkning ved samme frekvens siden det tross alt ikke er noen arkitekturendring i bildet. Derfor ser jeg all økning som positiv.

 

Etter å ha lest igjennom noen flere tester litt grundigere blir jeg også litt mindre entusiastisk enn jeg først var. Som du sier, man forventer mer en et par-tre stusselige prosent. Hadde det ligget jevnt på 10-15% over hele lista slik jeg først fikk inntrykk av, hadde det dog vært meget bra.

 

Edit: Leif haunts me

Endret av Daysleeper
Lenke til kommentar
De sier at prisen vil bli $1400 eller €1000, altså høyere enn det vanlige nivået på extreme-prosessorer. Hvis det er tilfelle, så viser vel det bare hvor lite konkurranse Intel har i dette markedssegmentet for tiden.

Det er da ikke første gang Intel har skapt et prisnivå høyere enn 999$. QX6800 kostet 1299$, eller noe sånt.

Lenke til kommentar

jeg er egentlig mest spent på hvor varme disse er. ser fra klokkinga på tomsHW at de drar 3350mhz @ 1,2V

 

resten av klokk vs vcore tallene er jeg litt usikre på cpuz melder annen volt enn de, så mulig de opplever volt drop. men hvis de klarer 3,8@ 1,28V er dette faktisk ganske enkelt og kjøle løydlst så det er jo en stor fremgang

 

Using a core voltage that is the default for the 65 nm generation of Core 2 processors, the new 45 nm version operates at 27% over its stock clock speed. Here we see that the thermal dissipation loss does not increase too much as a result of overclocking.

 

 

er dette som gjør de nye prosessorene spennende,

 

http://www.tomshardware.com/2007/10/29/int...ling/page8.html

Endret av leifeinar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...