Gå til innhold

Overklokking av Intel Penryn.. Hos Intel i Sverige.. Bilder og resultater


Anbefalte innlegg

Da er endelig embargoen borte, så nå er det mulig for meg å poste resultater og bilder fra min lille utflukt til Kista i Sverige, fra 5 - 7 oktober nå i år..

 

Jeg vil begynne med å takke mine sponsorer, Asus, XFX, OCZ og Intel, som gjør mine eskapader mulig..

Jeg, sammen med noen av de beste overklokkerne i Skandinavia invitert til Intel sin lab i Sverige, for å teste ut Intel sin kommende prosessor med kodenavn Penryn.

 

Tilstdede var:

Meg (stoolman) fra Norge

Crotale fra Sverige

Sampsa fra Finland

Nosfer@tu fra Danmark

Tom fra Danmark

En jeg ikke husker navnet på fra Sweclockers

Pekka, journalist fra et nettsted i Finland

Delph1 (Andreas) fra Nordic Hardware

 

 

VI hadde også med oss tilsammen ca 400 liter flytende Nitrogen, en cascade samt mye annet utstyr.

 

Sponsorer for eventet var selvsagt Intel, men også Asus, OCZ og XFX.

 

 

Videre lar jeg bildene stort sett tale for seg selv...

 

 

Min "arbeidsplass"

 

myworkspace.jpg

 

Hva kan dette være tro?

 

whatcouldthisbe.jpg

 

Asus Maximus Formula før preparering for kulde

 

IMG_7220.jpg

 

Nosfer@tu (Peter) klargjør utstyret..

 

nosferatuprepairing.jpg

 

Systemes klart for utfordringer

 

gettingreadyfor3D.jpg

 

 

Delph1, Crotale og Sampsa (fra venstre til høyre) ser ut til å kose seg..

 

sampsaandcrotale.jpg

 

Penryn, Maximus og Crossfire hos Sampsa og Crotale...

 

cftestingSandC.jpg

 

Noe av hardwaren overlevde... Disse kortene var ikke så heldige...

 

deadboards.jpg

 

Her er jeg klar til å benche singlecard, XFX 8800 ultra, klokket til 970 /1270 uten modifiserte shadere..

 

upandrunningtesting.jpg

 

 

 

 

Det ble jo noen resultater av dette også... Det skal sies at jeg brukte nesten to av tre hele dager på å finne ut av kombinasjonen QX 6950 og Asus Maximus formula... Fikk derfor ganske dårlig tid. Resultatene er derfor ikke optimaliserte i det hele tatt.. dette er ren CPU kraft i all hovedsak...

 

 

3D mark 2001 singlekort... XFX 8800 ultra 98K valideringslink

 

3D mark 05 singlekort XFX 8800Ultra 30k 05 validering

 

wro5single.jpg

 

Likte allikevel denne bedre... Førstemann i verden under 8 sekunder i SuperPi 1M.. over to uker før Hipro5

 

sp79.jpg

 

 

Aquamark 3 scoren på singlekort var heller ikke ueffen...

 

aquamark300k.jpg

 

 

 

 

Så kom jeg hjem.. Denne Superpi benchen ble gjort to dager etter at jeg kom hjem... altså 9 oktober...

 

SPWR3.jpg

 

 

 

 

 

Dessverre så døde min kjære QX 6950 rett etter denne superpi benchen... Kan nok ha noe med de 2,175V som gikk igjennom den... Uansett... RIP.

Ny er heldigvis ikke langt unna...

 

 

Fikk laget meg noen nye LN2 rør i forrige uke, og siden jeg nå venter på en ny Penryn, måtte jeg leke meg litt med min QX 6850... Dette resultatet er med alle fire kjerner aktivert.. med mitt nye kobber /alu rør.. Beste scoren noen gang i Norge, og muligens beste noen gang på en Quad...(har dog ikke sjekket... men vet at denne ligger som enten nr 1 eller 2 i verden...)

 

 

superpi9850rec.jpg

 

 

 

 

 

 

Vil avslutte med å rette en stor takk til Thomas Melzer hos Intel, som gjorde denne helgen mulig. Han er definitivt riktig mann på riktig plass.. En ekte entusiast!

 

Vil også takke alle de andre som deltok. og som var med på å gjøre denne helgen til det den var.... Perfekt!!

 

Nye resultater er under en uke unna...

Endret av stoolman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Morsomt! Imponerende! :thumbup:

 

Jepp. Det ser ut til at Intel har kvittet seg med "sidrævvene" og lar entusiaster ("teknikere"?) få litt mer innflytelse i organsisajonen.

Likevel har vel "marked" en finger med i spillet med å få til slike evenementer.

 

Det er jo ikke lite imponerende å få til slike arrangementer som her (Nordic Hardware/Sverige) med nordiske klokkere i verdensklassen.

På samme måte som Hipro, Kingpin, Shamino m.fl. fikk til i Athens.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Nice resultatar!

 

Tenk å drepe stakkarane :D

 

ha-ha :D

 

Du er en verdig (ung) etterfølger til Stoolman mtp å "fore volt" og generelt sett ikke ta mye hensyn til hardware'n i jakten på rekorder/perser. :)

Lenke til kommentar
Nice resultatar!

 

Tenk å drepe stakkarane :D

 

ha-ha :D

 

Du er en verdig (ung) etterfølger til Stoolman mtp å "fore volt" og generelt sett ikke ta mye hensyn til hardware'n i jakten på rekorder/perser. :)

Det er når man nærmer seg 3v det blir for mye, eller hva tharsan?:D

 

Gratulerer stolmann!

 

:yes:

 

Nå må ikkje vi øydelegge tråden til Sturla heller :p

 

Berre vent til eg får tak i eit hk, så skal D 925 min under tørris og i alle fall 1,95V, og eg skal ta 5. plassen min tilbake igjen :p

Lenke til kommentar
Pent :D Spesielt den SuperPI-tiden var utrolig imponerende. Men 2,175v på 45nm er jo helt sykt, nesten rart at chippen ikke døde før :p. Hadde dere problemer med coldboot?

 

 

Joda, problemene med coldboot var så absolutt tilstede..Hvis systemet krasjet, måtte vi ned på -50 for å få liv i systemet igjen... Når dette er sagt, få funket det jo bra bare man fant de rette instillingene... Da var systemet med på leken helt ned til

-150 grader..

 

 

Når man føst snakker om tørris /LN2 rør, så har jeg utviklet et nytt rør som definitivt er det beste jeg noen gang har testet.. Kjørte min 6850 prosessor (qx) på dette røret i går, og benchet jo på 5460MHz med alle fire kjerner aktivert..

 

Jeg legger ut bilder av røret på torsdag.. måtte gjøre noen små enringer..

Legger da ut bilder av ikke mindre enn tre rør..., hvorav kun det ene bil produseres grunnet kostnader... men dette ser også så langt ut til å være det suverent beste røret..

 

Så det er bare å sende meg en PM hvis noen skulle være interessert...

Lenke til kommentar

Imponerende arbeid og det ligger jo milevis unna det jeg kaller overklokking :D

 

Men hva bruker du/dere maskinene til? Går vel greit å kjøre Flight Simulator X på full grafikk med de oppsettene der? ;) *det var en spøk ja*

 

Eller er det bare resultatene og det å tyne det siste lille utav komponentene som driver dere?

Lenke til kommentar

Er spent på hvordan røret ditt kommer til å se ut. Snakket litt med KP, og han hadde funnet ut at det var best med veldig tynn kobberbunn, og tynne vegger(evnt. veldig stort rør i diameter), og en gjerne en kobberstang i midten, samt nedrissing nesten helt i kanten. Grunnen er, å få ln2'en mest mulig nærmed de 4 kjernene. Altså, å ikke waste kulde på midten av prosessoren, der kjernene ikke er.

Kan være jeg har misforstått, men det høres logisk bra ut.

 

EDIT: Dette røret lagt for ln2 og 4kjerner.. Kan dog ikke tenke meg det blir noe annet for 2 kjernerene, med mindre det er en "ekte" 4 kjerner det er snakk om.

 

Hvordan har du designet ditt rør?

Får forresten ditt gamle rør. Funker det bra? Det så nokså høyt ut, det er jo en stor fordel nok man klokker alene, med tørris og er første gang man leker under -5C.

 

EDIT2: Har forresten en teori for hvordan kortene døde.

 

post-85477-1193687287_thumb.jpg

Endret av todda7
Lenke til kommentar

Flotte resultater. Så noen teasere av denne lille eventen ble postet på OCX, men sa ikke like mye som dine flotte resultater ;)

 

Har lest om denne irriterende coldbooten på -50, det må være litt tungvint :p

 

Men hvilket GPU-rør bruker du Stoolman? Eller er det ren cpu det går på? ;)

Har btw lest mange lovord om MM sitt nye Rev.5 design ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...