Gå til innhold

Norsk nettradio sliter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har vært borti tono selv, og makan til tungrodd byråkrati og kundefiendtlig instans skal du lete lenge etter! Man skulle nesten tro det hadde spanske gener.

 

Var teknisk tilrettelegger for et prosjekt der noen elever på skolen lagde reklamedvd for statens vegvesen, og da hadde jeg bl.a. som oppgave å klarere rettigheter med tono. Brukte vel 3 uker, og da måtte jeg gjøre alt selv (tono giddet ikke å løfte en finger for å hjelpe). Ble så lei at jeg rett og slett gav faen til slutt. Ble bare sendt fra plateselskap til plateselskap i en evig runddans, og ingen ville ta noen avgjørelse på hvor mye vi skulle betale eller til hvem. Er ikke enkelt det å PRØVE å være lovlydig.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar
Har vært borti tono selv, og makan til tungrodd byråkrati og kundefiendtlig instans skal du lete lenge etter! Man skulle nesten tro det hadde spanske gener.

 

Var teknisk tilrettelegger for et prosjekt der noen elever på skolen lagde reklamedvd for statens vegvesen, og da hadde jeg bl.a. som oppgave å klarere rettigheter med tono. Brukte vel 3 uker, og da måtte jeg gjøre alt selv (tono giddet ikke å løfte en finger for å hjelpe). Ble så lei at jeg rett og slett gav faen til slutt. Er ikke enkelt det å PRØVE å være lovlydig.

 

Det morsomme er jo at bransjen ikke skjønner hvorfor folk blir pirater....

Lenke til kommentar
Men hvorfor skylder de på TONO?

TONO krever dem sikkert for en haug med "beskyttelsepenger" mot saksøking.

 

Ut i fra tallene i artikkelen krever de tydeligvis bortimot en halv million kroner. (Tidligere ble Norsk tuner drevet som en gratis radiostasjon)

Tono skall ha betalt for at den musikken som sendes på lufta skall være lovelig.

Jeg har selv spilt musikk for RadioNorway, og der måtte vi betale inn til Tono.

Lenke til kommentar

I Norge skal du ikke kunne tjene penger på andres verk. Fyfy det.

 

Har vært borti tono selv, og makan til tungrodd byråkrati og kundefiendtlig instans skal du lete lenge etter! Man skulle nesten tro det hadde spanske gener.

 

Var teknisk tilrettelegger for et prosjekt der noen elever på skolen lagde reklamedvd for statens vegvesen, og da hadde jeg bl.a. som oppgave å klarere rettigheter med tono. Brukte vel 3 uker, og da måtte jeg gjøre alt selv (tono giddet ikke å løfte en finger for å hjelpe). Ble så lei at jeg rett og slett gav faen til slutt. Ble bare sendt fra plateselskap til plateselskap i en evig runddans, og ingen ville ta noen avgjørelse på hvor mye vi skulle betale eller til hvem. Er ikke enkelt det å PRØVE å være lovlydig.

 

Ikke akkurat som å kaste penger etter sigøynere nei... :p

Lenke til kommentar

Snåle greier. De gnåler om penger og royalities hele tiden. Når de først blir tilbytt, så gjør de alt i sin makt for at det skal være mest mulig tunvindt å være lovlydig. Det er akurat som at hele KONSEPTET musikk er tabubelakt og for all del aldri må spilles! (Minner meg litt om en Donalt pocket historie).

Lenke til kommentar

Tja, man ser jo tydelig at Tono er en snylteorganisasjon som skal prøve å få mest mulig ut av ethver makkverk som sendes på radiostasjonene, hvor mye som blir sendt tilbake til artisten er nok minimalt om der er noe penger i det hele tatt.

 

Man kan jo sammenligne Tono med parasitter som vokser seg sterkere jo flere som bidrar.

Lenke til kommentar
Tja, man ser jo tydelig at Tono er en snylteorganisasjon som skal prøve å få mest mulig ut av ethver makkverk som sendes på radiostasjonene, hvor mye som blir sendt tilbake til artisten er nok minimalt om der er noe penger i det hele tatt.

 

Man kan jo sammenligne Tono med parasitter som vokser seg sterkere jo flere som bidrar.

 

Som TONO medlem kan jeg vel egentlig bare riste på hodet av det du skriver.

Du er jo fullstendig blank på området.

 

1. Det du omtaler som "makkverk på radioen er faktisk det som generer MINST.

2. TONO tjener ikke penger på dette. Det gjør derimot artister og låtskrivere.

3. Man må jo være hjerneskada dersom man går rundt og tror at musikk skal være gratis og til fri bruk.

 

Det vill kanskje være en ide å sette seg litt in i fakta fyr man fyrer løs med idiot ammunisjon.

Lenke til kommentar

Minner meg litt om nettradio "krigen" i USA, en sak som skaper stor strid blant medlemmene i Kongressen. Der er det litt andre grunner for og imot gratis nettradio, men uansett så er det irriterende for de som hører på radio stasjonene (Digitally Imported, f.eks.) som spiller musikk hvor artisten vet selv at de er avhengig av at stasjonen spiller låtene deres, og tenker ikke så mye på penger men mere på promotering. Enkelte musikk miljøer er nesten totalt avhengig av slikt.

Lenke til kommentar

Har heller ikke noe særlig sansen for TONO. Mora mi driver en liten privat fysioterapi og TONO ringte henne og forlangte at hun skulle betale TONO avgift siden hun hadde en radio der som pasientene kunne høre på. Hvorfor i f* skal man betale avgift til TONO når alle allerede har betalt lisens til NRK!?!

Lenke til kommentar
OT: hvis du arrangere en offentlig fest skal det også betales inn TONO-avgift, selv om du leier inn et band som kun spiller selvkomponert musikk og som heller ikke er medlemmer i TONO. Slå den!!

 

Da kunne bandet inngått en forvaltningsavtale med TONO og fått pengene sine(penger som arrangøren betaler allikevel)

Lenke til kommentar
OT: hvis du arrangere en offentlig fest skal det også betales inn TONO-avgift, selv om du leier inn et band som kun spiller selvkomponert musikk og som heller ikke er medlemmer i TONO. Slå den!!

 

Da kunne bandet inngått en forvaltningsavtale med TONO og fått pengene sine(penger som arrangøren betaler allikevel)

Joda, greit nok! Men dette minner stadig mer om ufrivillig tvang, for å si det med smør på flesk!

Hva om jeg spiller på fest og ikke vil ha noe med TONO å gjøre, burde da ikke TONO komme til

meg å spørre om det er greit at de tar en avgift på bekostning av min «kunst»??

Urettferdig!

Lenke til kommentar
Tja, man ser jo tydelig at Tono er en snylteorganisasjon som skal prøve å få mest mulig ut av ethver makkverk som sendes på radiostasjonene, hvor mye som blir sendt tilbake til artisten er nok minimalt om der er noe penger i det hele tatt.

 

Man kan jo sammenligne Tono med parasitter som vokser seg sterkere jo flere som bidrar.

 

Som TONO medlem kan jeg vel egentlig bare riste på hodet av det du skriver.

Du er jo fullstendig blank på området.

 

1. Det du omtaler som "makkverk på radioen er faktisk det som generer MINST.

2. TONO tjener ikke penger på dette. Det gjør derimot artister og låtskrivere.

3. Man må jo være hjerneskada dersom man går rundt og tror at musikk skal være gratis og til fri bruk.

 

Det vill kanskje være en ide å sette seg litt in i fakta fyr man fyrer løs med idiot ammunisjon.

 

Tja, da burde du kanskje greie å forklare et par ting for oss siden du er medlem av Tono :

 

*Tono sitt krav til alle bedrifter for at de skulle betale avgift pga deres ansatte hørte på nettradio. Det ble gjort en spørreundersøkelse av / I regi av tono her med nettop den hensikt å kreve inn disse pengene, eksempel :

http://propaganda-as.no/php/art.php?id=282827

http://blogg.sol.no/oltorvun/?anchor=musikk...s_vederlagskrav

http://www.dinside.no/php/art.php?id=99061

 

Dette er jo egentlig et godt eksempel på at Tono vet hvordan de tar seg betalt og man kan dermed neppe kalle noe musikk i det hele tatt gratis da vi har allerede betalt for den ørten ganger. Det er jo neppe alle som er enige med at top 10 På Vg lista med Christina Aguilera og Britney spears siste låt er akkurat en slager...

 

Siden du sier at Tono ikke tjener penger på dette så antar jeg at selskapet består av frivilige som jobber gratis med hovedmål å tjene musikkindustrien? Du sier blandt annet at at det er låtskrivere og artister som får disse pengene, men jeg spør deg hvordan fordeles disse pengene? Tviler på at dere neppe gir pengene i lomma til låtskriveren men at disse distribueres til plateselskapet han jobber for. I alle fall sånn fikk jeg forestilt det av en kjent låtskriver og synger som jeg kjenner men du har vel mer rett en ham, eller kanskje han var for lite på radioen for at han skulle få noe?

 

Du kommer også med antydninger til at jeg mangler visse cerebrale funksjoner, dog jeg kan ikke se noe annet en at du har rimelig problemer med å lese innlegg uten å trekke konklusjoner, jeg har ikke sagt noen plass at jeg mener at musikk skal være gratis, dog synnes jeg at den ikke skal betales dobbelt / trippelt som Tono faktisk greier å få til.

 

 

Edit : Flyndrefjes kommer med enda et utrolig godt eksempel på hva tono gjør, så hva skjer med disse pengene som tono har krevd inn pga et ukjent band som ikke er medlem I tono? Havner neppe i deres lommer med det første.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

En jeg kjenner produserte et lite opplag på et album, og før han hadde solgt et eneste eksemplar, fikk han en gigant-regning fra TONO, som langt oversteg det han kunne håpe å tjene på bedriften sin.

 

Er absolutt ikke overrasket over å høre om mafiametoder fra den kanten. Men men, nå er den slags selskaper snart en utdøende rase uansett.

 

-Visjoner-

Lenke til kommentar
OT: hvis du arrangere en offentlig fest skal det også betales inn TONO-avgift, selv om du leier inn et band som kun spiller selvkomponert musikk og som heller ikke er medlemmer i TONO. Slå den!!

 

Og slike ting i tillegg til mine egne tidlige erfaringer gjør at jeg HATER tono og alt annet som minner om det! Som jeg sier... det er akurat som de ønsker å gravlegge ALT som har med musikk å gjøre! Hva faen blir det neste? At en sliten gatemusikant med gitar som spiller for småpenger må betale tono avgift?

 

Og hvor går grensen for offentlig arragement? Hvis du har radioen på med vinduet åpent slik at folk som går forbi på gata hører det, hva da??! Det er helt HINSIDES.

 

Snart så blir alle som plystrer på tur til jobb lagt i jærn og bøtelagt pga. plystring av copyrightet låt på gata.

TONO er ikke noe annet enn en bølleinstans. Når man prøver å være lovlydig, så får du finger'n. Prøver du å unngå reglementet (til og med på lovlig vis) risikerer du bøteleggelse! Skal jaggu sjekke skattelisteoppføringene til han jæveln jeg hadde kontakt med i TONO, da skal dere få se hvor pengene havner.

 

DREP SVINA!

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...