Gå til innhold

Fildelere hjelper foredreløse barn


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Selv har jeg et ambivalent forhold til fildeling, dvs. jeg støtter noe av det men liker ikke alt som foregår. Og dette kan lukte litt av å forsøke å legitimere alt som foregår.

 

Det blir noe i stil med at "Den Serbiske slakteren" deler ut sukkertøy til barna på tv.

 

Kriminalitet blir ikke mer akseptert bare fordi man lar litt av pengene komme dårlig stilte til gode. Slike ting ser man i hele østblokk regionen hvor mafia drysser penger på turist business som til slutt også kommer de lokale tilgode.

 

Godt tiltak, men det gir litt bismak av motivasjonen som ligger bak.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Rumenske lommetyver donerer 500 kr. til TV-aksjonene og oppfordrer alle andre tyver til å gjøre det samme :D

Ja, jeg ser jo helt klart likheten mellom bander som stjeler lommebøkene til vanlige folk, og en gruppe mennesker som kopierer åndsverk fra multimillionær-selskaper. Det ene er tyveri, det andre er kopiering. Pengene som doneres kommer ikke fra kriminell virksomhet.

Lenke til kommentar

Man samler her inn penger for å gi til et godt formål for å legitimere kriminell virksomhet ved å profilere seg bak barn i nød. Det blir mye av det samme.

 

Bak hvert selskap en fildeler "stjeler penger" fra, sitter det ansatte som du og meg som rammes økonomisk av det som skjer.

En annen ting er at man bør sette seg inn i hvorfor du har det så godt som du har det, det er nettopp fordi disse "stygge selskapene" skaper økonomisk vekst.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Man samler her inn penger for å gi til et godt formål for å legitimere kriminell virksomhet ved å profilere seg bak barn i nød. Det blir mye av det samme.

 

Bak hvert selskap en fildeler "stjeler penger" fra, sitter det ansatte som du og meg som rammes økonomisk av det som skjer.

En annen ting er at man bør sette seg inn i hvorfor du har det så godt som du har det, det er nettopp fordi disse "stygge selskapene" skaper økonomisk vekst.

 

Sant nok!

Lenke til kommentar

Husk at det er og ein god del som ikkje ser på fildeling som kriminalitet, men heller som ein friheit med rett til å gjøre kva ein vil med noko utan at andre trenger å vite. Å bli stempla som kriminell for å laste ned filmer og musikk er heilt latterleg. Det er like gale som å måtte gå i fengsel for å kopiere frisyrene til David Beckham.

 

Eg veit det er eindel penger ute å går i piratmiljøet, men at noko går til eit godt formål er jo bare kjempebra.

Lenke til kommentar

siDDIs:

Du vrir det slik du velger å se det. Realiteten er at det finnes 2 typer piratvirksomhet. Plagiater hvor man kopierer et produkt, lager og distribuerer det selv og den typen hvor man videreformidler duplikater av orginalen. Den førstnevnte er den mer "aksepterte", den sistnevnte er kun tyveri.

 

Å sammenligne dette med å etterligne en hårfrisyre er og blir bare dumt.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

qaul:

De som lager plagiater står for mye arbeid på egenhånd, de gjør i det minste noe for penga og lager sitt eget produkt.

 

I mange land i midt-østen har man ikke råd til Levis eller andre fine Jeans merker, så de har noe som heter Lewis. Men de designer selv, lager produktene, kjøper råvarene osv. Ja de tjener penger, men de gjør alt selv.

 

 

De som dupliserer en orginal vare og distribuerer den gratis gjør det kun for å slippe å betale for en vare som andre har laget.

 

Den tredje tingen du nevner er de som i tillegg tar betalt for å distribuere ulovlig dupliserte varer andre har laget. Begge disse 2 siste er de minst aksepterte formene for piratkopiering.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
siDDIs:

Du vrir det slik du velger å se det. Realiteten er at det finnes 2 typer piratvirksomhet. Plagiater hvor man kopierer et produkt, lager og distribuerer det selv og den typen hvor man videreformidler duplikater av orginalen. Den førstnevnte er den mer "aksepterte", den sistnevnte er kun tyveri.

 

Å sammenligne dette med å etterligne en hårfrisyre er og blir bare dumt.

Kan du forklare meg hvordan det å duplikere elektroniske produkter er tyveri? La meg ta et eksempel. Om jeg laster ned Sims 2 har ikke EA Games tapt noe som helst. De har ikke noe svinn i regnskapet sitt. De mangler ikke noe på lageret. De har rett og slett ikke tapt noe som helst. Fordrer ikke tyveri at man stjeler noe? At man tar noe fysisk? At eieren av det eventuelle produktet faktisk taper penger?

 

Nå kan man jo kalle det tyveri av åndsverk, eller såkalt intelektuell eiendom. Men fortsatt har ikke eieren tapt noe som helst. Så å kalle det tyveri blir litt for dumt.

 

Når det gjelder det artikkelen handler om, å gi penger til disse nepalske barna synes jeg det er en god gjerning. Hvorfor prøver så mange av dere brukere her å gjøre det til en negativ ting at fildelere donerer litt penger til de som ikke har det så godt? USA bryter opptil flere menneskerettigheter, men det er ingen som klager når de gir til de trengende. Ingen som påstår at det er for å "dekke over" over for deres kriminelle aktiviteter.

 

Jeg tror ikke akkurat fildelere prøver å skape noe bedre image av seg selv med denne aksjonen. Alle vet at fildeling av kopibeskyttet materiale per definisjon er ulovlig. Uansett hvor urettferdig/rettferdig det måtte være. Så er jo ikke akkurat som om folk kommer til å se på fildelere som helgener etter dette uansett.

Endret av Snorre
Lenke til kommentar

Du kan jo kverulere så mye du vil for at samvittigheten din skal si at du ikke stjeler en vare som du faktisk gjør.

 

Jeg tror at du også forstår at når en vare er designet og produsert av en haug mennesker som får lønn for arbeidet med å lage varen og denne varen selges, så er det tyveri at du tar en kopi uten å betale.

 

Alt annet blir bare for dumt. Skal du piratkopiere så får du være mann nok til å inrømme at du faktisk stjeler.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Hehe dette er enkel logikk.

 

Du har tatt en vare som koster penger. Man forstår vel dette?

Tar man en vare, påfører man den opprinnelige eieren av varen et tap. Når man laster ned priatkopiert materiale stjeler man ingenting, for eieren har ikke noe tap. Hadde vi derimot gått til butikken og stjålet en DVD, hadde vi påført eieren et tap.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...