Gå til innhold

Microsoft kjøper Facebook-andel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vi har lagt merke til at "folk" begynner å bli skeptisk til Facebook, men dette skjer med så og si hver side som får en eksplosiv økning i popularitet. Facebook øker og øker fortsatt, og det er per i dag ingen indikasjoner på at dette vil stoppe med det første. På tross av at mange reagerer på EULA-en, er det langt flere som ikke engang vet hva en EULA er.

Lenke til kommentar

Jeg tror de aller fleste hiver seg på trenden, dropper å lese EULAen, og legger ut en masse personlig info uten å være særlig kritisk i starten. Deretter får de høre at andre er skeptiske og lurer på hvorfor. Innslag på dagsrevyen og aviser som advarer mot å ukritisk legge ut for mye info. Noen har sikkert også sett kritiske Youtubevideoer som dette:

 

FACEBOOK: Federal Human Data Mining Program

Se filmen hos Youtube

 

Jeg har i hvert fall ikke lagt så mye på på min facebook ennå og har ikke planer om å gjøre det. Jeg har ikke tenkt å avregistrere meg men har planer om å ikke legge så mye mer enn en link til en personlig hjemmeside der. På den måten så eier jeg selv det jeg legger ut på hjemmesiden og har full kontroll over materialet og kan slette det når jeg vil. Facebook-venner får tilgang til min hjemmeside og får infoen den veien. Altså uten at Facebook eier alt jeg legger ut til evig tid. Facebook har likevel mye info om meg og nettverket mitt men jeg har i det minste begrenset det litt og får mye av infoen ut av EULA-en.

Lenke til kommentar
Det er vel egentlig ganske utrolig at facebook har blitt så populær. Du kunne sikkert lagd det bedre sjøl AllFather. Men det var facebook som gjorde det...

Det er det samme som med iPod, det ser bra ut, er enkelt og det finnes ingen bra nok alternativer.

 

Helt utrolig at et makkverk som trynebok.com kan bli verdsatt til slike summer på papiret.

Liker når folk tar dette nesten personlig, hvorfor bryr du deg om at folk legger ut bilde av rompa si på tryneboka ? Hva er det som gjør det et makkverk, at _du_ ikke liker det eller at EULAen er slik som den er ? Jeg tipper det første.

Lenke til kommentar

Vel, i følge John C. Dvorak dot org slash blog er jo dette et at de sikre tegnene på ny boble. Personlig tror jeg ikke det blir så ille som for 6-8 år siden, men at Facebook skal være verdt så mye er ren bullshit.

 

Men nå er det jo ikke sånn at MS har dårlig råd heller, så... Good on ya, Facebook, got yourself a sugar daddy!

Lenke til kommentar
Det er vel egentlig ganske utrolig at facebook har blitt så populær. Du kunne sikkert lagd det bedre sjøl AllFather. Men det var facebook som gjorde det...

Det er det samme som med iPod, det ser bra ut, er enkelt og det finnes ingen bra nok alternativer.

 

Helt utrolig at et makkverk som trynebok.com kan bli verdsatt til slike summer på papiret.

Liker når folk tar dette nesten personlig, hvorfor bryr du deg om at folk legger ut bilde av rompa si på tryneboka ? Hva er det som gjør det et makkverk, at _du_ ikke liker det eller at EULAen er slik som den er ? Jeg tipper det første.

Må også tenke på at folk ikke bare legger ut bilder av seg selv.

Lenke til kommentar

Det er flere grunner til at folk burde være kritiske til facebook.

 

For det første, den absurde EULA'en

For det andre, den ufattelige mengden informasjon folk legger ut om seg gjør det til en gullgruve for datamining

For det tredje er det all application invites-spammen :p

 

Jeg har i alle fall blitt kritisk i det siste, og fjernet all info som folk ikke trenger vite om meg (jobb, utdanning, adresser) og fjerning av tagging av meg på bilder som jeg ikke vil at alle i hele verden skal se.

Endret av bepe86
Lenke til kommentar
Jeg har i alle fall blitt kritisk i det siste, og fjernet all info som folk ikke trenger vite om meg (jobb, utdanning, adresser) og fjerning av tagging av meg på bilder som jeg ikke vil at alle i hele verden skal se.

I følge EULAen kan Facebook ta vare på og bruke all informasjon du eller andre noen gang har lagt inn om deg der. Selv info du har slettet og selv om du sletter kontoen din. Nok en tankevekker.

Lenke til kommentar

Tror nok ikke dette er "starten på en ny .com æra", i såfall bare starten av starten. Jeg tror det dette egentlig handler om er at gutta i Microsoft er desperate, og ville hatet å se at Google fikk kloa i enda flere steder å legge ut reklame. Så prisen er nok en god del høyere enn det den hadde trengt å være (som forsåvidt er et tegn på en ".com æra"), men det er vel ikke første gang dette skjer de siste månedene, YouTube er vel et godt eksempel på hvor Microsofts konrurrent Google betalte latterlig mye for en side. Så lenge ikke mange flere hiver seg med på dette sirkuset vil de forhåpentlig vis roe seg ned etter noen nettsteder. Men facebook må vel sies å være en perfekt kanal for reklame, i og med at folk er sortert i utallige grupper etter alder, bosted, interresser, utdanning, osv. ettersom det er dette som gjør nettstedet så ufattelig genialt, samtidig som det gjør at målrettet markedsføring blir myyye lettere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...