Gå til innhold

TEST: Sunbeam Minibaybus


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
man må ikke glemme at man for gudsskyld ikke drive og koble til disker, skjermkort etc ved bruk av en slik en :p

Da kan det bli dårlig med strøm...

 

uansett har jeg som regel problem med ekstrem mange kabler som blir i veien :p

Ikke drive og ikke skjermkort... Hva KAN man koble til da? Trodde den ville være kjekk om du hadde mange disker du skulle koble til liksom. Men jeg har hørt andre si at man ikke skal koble skjermkort og disker på samme kabel tidligere.

Lenke til kommentar
man må ikke glemme at man for gudsskyld ikke drive og koble til disker, skjermkort etc ved bruk av en slik en :p

Da kan det bli dårlig med strøm...

 

uansett har jeg som regel problem med ekstrem mange kabler som blir i veien :p

Ikke drive og ikke skjermkort... Hva KAN man koble til da? Trodde den ville være kjekk om du hadde mange disker du skulle koble til liksom. Men jeg har hørt andre si at man ikke skal koble skjermkort og disker på samme kabel tidligere.

I quick installation guide som fulgte med mitt nvidia 7800 gs for en stund siden, så sto det at man faktisk helst skulle det. Var tydelig tegnet at kabelen skulle gå fra strømforsyningen, innom hdd så til skjermkort.

Lenke til kommentar
- Unødvendig stor og klumpete enhet

- Hadde gjort mer nytte for seg på 90 tallet og ikke i dag som PSU'er er godt bestykket.

- Ga meg følelsen av "Oslo i dag for 25 år siden" type nyhet

 

Akkurat det varier litt, har langtifra nok nok kontakter på foskyninga i filserveren min (og ikke har jeg sett forskyninger som har nok til det heller). Ellers skulle jeg gjerne sett at det ble testet med litt mer heftig load, 2 vifter er ikke all verden, selv om de bruker 25 watt. Og jeg liker også ordet spenning litt bedre enn "voltstyrke", ellers en grei test, ingen vits å dra ting unødvendig ut med et produkt som dette.

 

AtW

Lenke til kommentar
- Unødvendig stor og klumpete enhet

- Hadde gjort mer nytte for seg på 90 tallet og ikke i dag som PSU'er er godt bestykket.

- Ga meg følelsen av "Oslo i dag for 25 år siden" type nyhet

 

Akkurat det varier litt, har langtifra nok nok kontakter på foskyninga i filserveren min (og ikke har jeg sett forskyninger som har nok til det heller). Ellers skulle jeg gjerne sett at det ble testet med litt mer heftig load, 2 vifter er ikke all verden, selv om de bruker 25 watt. Og jeg liker også ordet spenning litt bedre enn "voltstyrke", ellers en grei test, ingen vits å dra ting unødvendig ut med et produkt som dette.

 

AtW

 

Jeg har 12 disker og en haug av 120mm vifter, brenner++ i min filserver. Min Tagan 480w har nok tilkoblinger.

Lenke til kommentar
+ Ingen endring i strømstyrke

Det var vel kanskje spenningsfall dere mente?

 

Det kunne dessuten vært interesant og se en skikkelig belastningstest av denne. Altså, at dere belastet den aktuelle railen i PSUen over baybusen (eventuelt belastet baybusen opp til maks merke effekt, hvis den har noen). Slik det kommer fram i testen så belastet dere den med 4A (48W) på det meste. Noe som sikkert er en del mindre enn hva man kunne oppnådd hvis man bruker splitt-kabler i baybusen osv.

 

Dette virker jo som en helt grei liten sak hvis man mangler molex-tilkoblinger. Men de kunne spart seg for "horelysene". Det er ingen ting jeg hater mer enn masse skarpe lys i alle mulige farger. En grønn LED for "spenning OK" og en rød LED for "feil" hadde holdt i massevis for min del. Faktisk så kunne jeg klart meg fint uten noe som helst lys. Er det feil på den er det ikke værre enn at enhetene som er koblet til den ikke virker, altså samme greia som det er med en helt standard kabel.

 

Men som mange påpeker er det en sånn typisk "dette skjedde for 2 år siden nyhet".

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar
- Unødvendig stor og klumpete enhet

- Hadde gjort mer nytte for seg på 90 tallet og ikke i dag som PSU'er er godt bestykket.

- Ga meg følelsen av "Oslo i dag for 25 år siden" type nyhet

 

Akkurat det varier litt, har langtifra nok nok kontakter på foskyninga i filserveren min (og ikke har jeg sett forskyninger som har nok til det heller). Ellers skulle jeg gjerne sett at det ble testet med litt mer heftig load, 2 vifter er ikke all verden, selv om de bruker 25 watt. Og jeg liker også ordet spenning litt bedre enn "voltstyrke", ellers en grei test, ingen vits å dra ting unødvendig ut med et produkt som dette.

 

AtW

 

Jeg har 12 disker og en haug av 120mm vifter, brenner++ i min filserver. Min Tagan 480w har nok tilkoblinger.

 

Ikke uten forgrenere, tagan 480 har 8 molex og 4 sata-plugger. jeg klarer såklart å forgrene ut så jeg får nok, men det kan du gjøre uansett.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg valgte å ikke gjøre for mye ut av denne testen, blant annet fordi vi har testet den før. De to delta-viftene koblet jeg til lengst fra "inntaket" ettersom den utgangen er den beste kandidaten for å skape spenningsfall. Jeg kunne ikke måle noen forskjeller (jeg benyttet et Fluke 179 multimeter). Det er derfor nærliggende å tro at minibaybus'en ikke har noen innvirkning i normale oppsett.

For min egen del foretrekker jeg alltid å koble harddisker og skjermkort rett til PSU, men viftekontrollere og annet som ikke er kritisk / trekker mye strøm er ideelle kandidater å koble til minibaybus'en.

 

Man kan teste ting ihjel, og dette produktet mener i alle fall jeg at vi ikke trenger bruke mer tid på. :)

Og det skal vel også kunne nevnes at det kan være store forskjeller fra PSU til PSU med tanke på antall tilkoblinger. Selv har jeg testet diverse PSU opp gjennom årene, og det har variert fra 5 standard Molex-kontakter til en forferdelig kabelklyse. :)

 

Jeg skulle gjerne belastet denne til den tok fyr, men jeg har dessverre ikke utstyr til slikt liggende lengre.

Lenke til kommentar
Jeg skulle gjerne belastet denne til den tok fyr, men jeg har dessverre ikke utstyr til slikt liggende lengre.

 

Det hadde vært intresant å se hva de klarer. Men som du skriver, det er vel strengt tatt ikke vits i å bruke masse timer på å teste noe som er testet fra før. Den er jo heller ikke så dyr at man ikke kan teste den selv til den tar fyr. :roll:

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar

Dette virker som noe jeg trenger.

 

Jeg har en 350W PSU. Det er ikke flere kontakter igjen. Om jeg bruker denne dingsen for å koble til firewirekort(PCI), lydkort(PCI), vifter, HD osv - kan det hende at PSU begynner å streike/systemet blir ustablit? Hvordan vet jeg hvor grensen går?

 

System ellers:

MSI k8n

radeon x1950pro agp

athlon 3500+

2G ram (2X1G)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...