Gå til innhold

Fargekalibrering i ny utgave


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tenkt tanken selv, da jeg redigerer endel bilder, og sett hvor stor forskjell det kan være fra skjerm til skjerm.

Prisen er vel det eneste negative jeg kan se ut ifra informasjonen, å betale 2k+ for en dings du stiller på skjermen med er for meg overkill, men kunne heller tenkt meg å betale 200 spenn hos en forhandler for å leie den en dag/natt.

 

Ikke godt å si om markedet for utleie er der, må kanskje kreve mer i depositum, og sikkert en klausul i software osv om at det ikke er lov.

 

Kanskje en ide å gå sammen 4-5 stk og kjøpe, regner med at den kan brukes på tv osv også.

Lenke til kommentar

Det er ikke lett å vite hva som er riktige farger på bildet når man sitter der med en monitor og ikke noe annet å sammenligne med.

 

Kunne tenkt meg å låne en slik for noen få kroner.

Holder ikke på med bilder i det daglige, men det er synd å justere bildene feil med tanke på farger fordi skjermen gjengir farger og kontrast for lavt eller høyt..

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Man bør ha regelmessig tilgang til en slik dings om man driver med bilder seriøst, fordi en skjerms fargegjengivelse endrer seg over tid, men så gradvis at man ofte ikke merker det. Hvis korrekte farger er kritisk bør man faktisk rekalibrere skjermen sånn ca hver fjortende dag.

 

Jeg har en Spyder2 og kalibrerte her om dagen stort sett det som var av skjermer i heimen, inkludert TVen, og forbedringen var enorm!

 

Driver du med bilder noenlunde seriøst synes jeg ikke to ekornskinn eller så for en kalibrator for skjermen din er mye penger.

Lenke til kommentar

Å bruke 10-tusenvis av kroner på kamera og PC-utstyr og ikke ha en kalibrert skjerm er etter min mening nærmest meningsløst.

 

Om "folk flest" bruker det dobbelte på Spyder3 kontra express spiller nok mindre rolle bare skjermen blir kalibrert.

 

Når det skiller bare noen få hundrelapper opp til Studio med printerkalibrering også blir kanskje Studio en bestselger?

Lenke til kommentar

Jeg har lyst til å gjenta spørsmålet mitt fra høyere opp: "Det står også spesifisert i artikkelen at den støtter LED-skjermer, er det noe åtenke på? Jeg trodde slike kalibratorer støttet alle typer skjermer, uavhengig av teknologi?". Da jeg er litt nysgjerrig på dette, kjedelig å brennne av et par tusen på en sak som ikke holder til framtidige skjermer.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det stod spesifisert i pressematerialet vi fikk at versjon 3 støtter LED-skjermer. Det tolker jeg dithen at versjon 2 ikke gjør det, uten at jeg har prøvd.

 

Vi er blitt lovet et eksemplar til test om en stund, og får forhåpentligvis sett nærmere på dette da.

 

Det er ganske naturlig at kalibrasjonsverktøy forbedres og utvikles i noenlunde samme takt som skjermteknologien, så jeg ser ikke på dette som noe stort problem.

Endret av Aetius
Lenke til kommentar
Det stod spesifisert i pressematerialet vi fikk at versjon 3 støtter LED-skjermer. Det tolker jeg dithen at versjon 2 ikke gjør det, uten at jeg har prøvd.

 

Vi er blitt lovet et eksemplar til test om en stund, og får forhåpentligvis sett nærmere på dette da.

 

Det er ganske naturlig at kalibrasjonsverktøy forbedres og utvikles i noenlunde samme takt som skjermteknologien, så jeg ser ikke på dette som noe stort problem.

 

For meg er det et problem, hva med framtiden? Jeg har ikke så lyst til å kjøpe en kalibrator hver gang jeg kjøper en skjerm, og jeg ser ikke helt hva de store forbedringene skal være heller, kaliberer den noenlunde riktig i dag bør den kalibrere riktig i morgen. Alt er jo uansett fotoner av en viss bølgelengde, og jeg regner med det er det den baserer seg på, så jeg skjønner ikke helt hvorfor man ikek skal kunne lage en sak som kan brukes til alle typer display.

 

AtW

Lenke til kommentar

Fargerom og evne til å gjengi et stort spenn av fargetoner (dynamisk omfang, om du vil) spiller jo inn her. Jeg vet ikke så mye om de tekniske detaljene her, men en betydelig forbedring er jo bl.a. at Spyder3 støtter AdobeRGB, noe Spyder2 ikke gjør.

Endret av Aetius
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...