Gå til innhold

AMD-trippelkjerne i mars


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
AMDs bakgrunn for å introdusere en prosessorer med tre kjerner er da også trolig å demonstrere flerkjerneteknikken sin, som altså går ut på å sette sammen helt seperate kjerner, i motsetning til Intel som bruker to dobbelkjerner for å lage en firekjerne.

 

Hvem er det som har skrevet dette? AMD har alle kjernene i en silisiumbrikke, slik dette er skrevet så bruker de 4 brikker montert på en sokkel. Det blir helt feil :thumbdown:

Lenke til kommentar
Nei og nei. Ikke lanser nye 65nm prosessorer. Nå er det 45nm som gjelder, hallo?

 

AMD ligger et skritt etter når det gjelder krympingen. Men har Intels krymping fra 65 til 45 nm gjort noen stor forskjell?

 

Seph: Mest sannsynlig billigere pris og lavere effektforbruk per MHz.

 

Og du sier du er AMD-fan? Men likevel er du såpass kritisk til AMD, og vil heller kjøpe en Itel uannsett?

 

Forøvrig er det idiotisk å være "fan" av et merke.

Endret av Pusur1993
Lenke til kommentar
Phenom er da 45nm, og dette kommer snart. At AMD kommer til å bruke en firekjerne og deaktivere en kjerne er tull, da de er like langt. Ideèn med trekjerne er at de slipper et ledd, som man må ha med 4 kjerne. Skyt meg om jeg tar feil.

 

Slik jeg har forstått det deaktiverer de en kjerne på de quad-prosessorene der en kjerne ikke virker (eller ikke klokker like høyt som de andre, si vi har et tilfelle der de fire kjernene klokker til henholdsvis 2,5, 2,6, 2,4 og 1,7).

Lenke til kommentar

Ideen bak 3 kjerner er pga produksjonen av kjerner, har du sett bilder av de sirkulære silisium wafferne?

 

Jeg regner med at AMD's produksjon av kjerner foregår i parrvis, så derfor så er det billigere og bruke disse prosessorene som bare har en funksjonabel kjerne og lage en 3 kjernet CPU.

 

 

Intel's produksjon av Core2 er annerledes, der er kjernene mere intergrert, så de har ikke mulighet for og lage en 3 kjernet prosessor.

 

 

Største fordelen med 45nm over 65nm er varmeutviklingen som er mindre, og høyere hastigheter er teoretiskt mulig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

3, 4 eller flere "ekte/uekte" kjerner.

90, 65, 45nm er heller ikke kritiske suksess-faktorer.

Pris, ytelse, produksjonskapasitet + høy inntjening er det AMD skal fokusere på.

Ikke en gjeng nerder som krangler om hvilken arkitektur som er "best" (eller hvilken produsjonsteknikk som "gjelder").

 

Jeg ønsker AMD lykke på ferden i å ta igjen alt det de har tapt mtp ytelse og salg (i forhold til Intel).

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Ideen bak 3 kjerner er pga produksjonen av kjerner, har du sett bilder av de sirkulære silisium wafferne?

 

Jeg regner med at AMD's produksjon av kjerner foregår i parrvis, så derfor så er det billigere og bruke disse prosessorene som bare har en funksjonabel kjerne og lage en 3 kjernet CPU.

Dette mener jeg er helt feil, kjernene er omkranset av cashe og minnekontrollere blant annet. Det umuliggjør utnyttelsen av waferen slik du viser til (om jeg forstår innlegget ditt riktig)

 

Jeg tror Simen1 må inn og oppklare litt om forskjellen på 2, 3 og 4 kjerners CPU'er. Føler det er litt mye synsing her nå. Har plukket opp litt fra forskjelige tråder, men ikke nok til å oppklare noe som helst. Jeg tror ikke det er snakk om å deaktivere en kjerne som enkelte her hevder.

Kan nok være på sin plass ja

 

Har ikkje amd bekrefta at det blir ein native 3 kjerne og ikkje 4 kjerne med ein kjerne avslått?

Det mener jeg også å ha lest.

 

 

fordelen blir vel at en slipper et "ledd" som andre i tråden hr foreslått, slik at men effektiviserer kommunikasjonen mellom kjernene. Mener å huske at AMD mente mindre forsinkelser i kommunikasjonen mellom kjernene veide opp for en kjerne mindre kontra firkjerners cpu'er. (ihvertfall i visse applikasjoner/settings)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...