Gå til innhold

Firefox i flere varianter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Litt skuffa over at det er dit ressursene går.

 

Får bare krysse fingrene for at det sitter et stort team og ser på minnelekkasje-buggen, og kanskje et annet like stort som har som mål å forbedre støtten for webstandardene.

 

Dette er vel typisk er oppslag som mer omhandler en kuriositetsfunksjon enn hva utviklingsressursene reelt brukes til. Firefox har jo i mange år kunnet skifte utesende omtrent som man ønsker selv, så dette er nok primært at valg av skin skjer automatisk på bakgrunn av OS. For uvante/ferske brukere kan dette ha betydning for å skifte fra f.eks. IE til noe annet.

 

Arbeidet hittil med 3.0 har jo primært rettet seg i forhold til den nye Gecko versjonen (som skal ha særdeles få feilimplementeringer knyttet til webstandarder), og minnelekkasjebuggen, samt en god del sikkerhetsrelaterte funksjoner.

Lenke til kommentar
Det er godt noen holder seg oppdatert på Firefox og framgang, det har ikke jeg tid til. Da kan jeg kanskje sove litt bedre i natt. :)

 

Så veldig grundig holder jeg meg heller ikke oppdatert, men jeg sjekker status en gang i blant. Ellers er artikkelen her i hw.no syltynn i forhold til kilda/kildene (noe som begynner å bli typisk for hw.no). For å korrigere til hva som er korrekt.

 

I dag leveres FF med et standard skin. Målet er at FF3 skal leveres med flere standard skin tilpasset, XP, Vista, Leopard og noen større Linux-distroer, og at den velger automatisk skin tilpasset plattform. Men dette kan nok overstyres av bruker.

 

Det er heller ikke fattet en helt endelig beslutning hos Mozilla, men det er startet en diskusjon knyttet til dette initiert av hovedansvarlig for "interface design" hos Mozilla. Bakgrunnen var at noen "skisser" av hvordan man tenkte deler av grensesnittet eksemplifisert med "Vista look", og da kom jo noen reaksjoner. Derfor sees det som hensiktsmessig å få til noe a la dette.

 

Når det gjelder utvikling så utvikles "rendering-engine", dvs Gecko 1.9 som et prosjekt, og FF3 (applikasjonen rundt), som et annet prosjekt. Utviklingen av de nye "interfacene", skjer faktisk av personer som særlig er interessert i og vektlegger dette. Ellers er Alex Faaborg sin blogartikkel verdt å lese (også kommentarene). Link

Lenke til kommentar

Venter i spenning på FF3. Noen som vet om den får en lignende funksjon som Opera9.5, søking i teksten på sider som ligger i History? Eller om 2.0 kanskje har plugins som kan dette allerede? Bruker både FF og Oprah, så det er ikke forsøk på misjonærvirksomhet. At utviklerne stjeler ideer fra hverandre ser jeg bare på som evolusjon. :)

Lenke til kommentar

Oi, jeg startet en off-topic-diskusjon. Ikke meningen.

 

Poenget er bare at Fx er det offisielle, og det som foretrekkes av Mozilla selv. Videre er det en forkortelse, og Firefox heter ikke 'FireFox', så to F-er gir ikke nødvendigvis så mye mening...

Så får dere velge om dere vil rette dere etter det offisielle eller det som muligens er mest vanlig.

 

--------------

 

Robbie: Jeg vet ikke helt hvordan Camino lages i forhold til Fx, men om det er samme folk som står bak kan det jo kanskje være noe å hente ved at man får flere ressurser til å jobbe med de viktige tingene, siden man slipper å jobbe på to nettlesere på én gang. Men slik er det sikkert ikke..?

Endret av Haraldson
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...