Gå til innhold

Fortsatt mye spam


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg må tipse om det jeg bruker (jeg får ikke noen provisjon el.l. av dette). I sommer skiftet jeg webhotell og de tilbød noe som heter Postini, som jeg har knyttet til mine e-postkonti. Det kostet meg $10 pr. år, pr. e-postkonto, men er verdt hver cent!

 

Postini virker som man forventer at et spamfilter skal fungere, med et par-tre viktige forskjeller. For det første blir spammen liggende i en karantenemappe på din Postini-konto - du får altså ikke spammen levert til innboksen merket som spam. Dette er en stor lettelse, synes jeg. Jeg orker ikke å se disse meldingene en gang! Dessuten blir evt. virus som ofte følger spammen som vedlegg liggende et annet sted og du risikerer dermed ikke å åpne noe du ikke skulle ha åpnet. For det andre får du én melding pr. dag med oversikt over hva som ligger i karantene og du kan der se om det er noen du vil ha levert (som ikke er spam allikevel). Denne ene meldingen er mye lettere å forholde seg til enn mange søppelmeldinger du må vade gjennom i en spamfolder. Du kan også velge å ignorere hele karantenemeldingen og dermed slippe enda enklere unna. For det tredje er Postini selvlærende, slik at det blir mindre og mindre i karantene også etter hvert. Postini har også virusscanning innebygget.

 

Postini er nå kjøpt opp av Google. Jeg håper denne løsningen snart kommer med oss som har Gmail-konto også.

 

P.S. Webhotellet jeg bruker med Postini heter forøvrig Bluehost. Der får du 300 GB diskplass, 3000 GB overføringsgrense pr. måned, du kan ha ubegrenset antall domener på samme konto, m.m.

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar
...

For det andre får du én melding pr. dag med oversikt over hva som ligger i karantene og du kan der se om det er noen du vil ha levert (som ikke er spam allikevel). Denne ene meldingen er mye lettere å forholde seg til enn mange søppelmeldinger du må vade gjennom i en spamfolder.

...

 

...

P.S. Webhotellet jeg bruker med Postini heter forøvrig Bluehost. Der får du 300 GB diskplass, 3000 GB overføringsgrense pr. måned, du kan ha ubegrenset antall domener på samme konto, m.m.

Den oversiktmeldingen var jo nesten genial. Lurer på om jeg kan få vår spam-løsning til å gjøre det samme? :hmm:

 

 

Så ikke noe pris på det webhotellet ditt, hvor mye betaler du?

Lenke til kommentar
Jeg må tipse om det jeg bruker (jeg får ikke noen provisjon el.l. av dette). I sommer skiftet jeg webhotell og de tilbød noe som heter Postini, som jeg har knyttet til mine e-postkonti. Det kostet meg $10 pr. år, pr. e-postkonto, men er verdt hver cent!

 

Postini er nå kjøpt opp av Google. Jeg håper denne løsningen snart kommer med oss som har Gmail-konto også.

Ser at Google kommer til å integrere Postini i november for dem som har Google Apps.

 

P.S. Webhotellet jeg bruker med Postini heter forøvrig Bluehost. Der får du 300 GB diskplass, 3000 GB overføringsgrense pr. måned, du kan ha ubegrenset antall domener på samme konto, m.m.

Er du fornøyd med webhotellet? Så vidt jeg ser ut i fra websiden deres, så koster det $6,95 per måned. Jeg har ofte vært skeptisk til webhoteller som tilbyr så mye plass/båndbredde for så lite penger, det høres litt for "billig" ut. Men, kanskje er det andre (Les: norske) webhotell som er overpriset?

 

Hvor lenge har du vært kunde hos dem?

Lenke til kommentar

I juni i år hadde vi rundt 1500 meldinger om dagen som ble stoppet av diverse filtere, svartelister og slikt. Nå er tallet rundt 10000 om dagen. Noe av dette kan selvfølgelig være at fordi filtrene blir mer effektive, men tror likevel det meste av økningen skyldes at det sendes mer spam til oss enn før.

 

MVH Audun

Lenke til kommentar
Med gmailkonto så kan man glemme spam.

Jeg ser du bommet litt da du skrev om setningen din, her, la meg hjelpe:

 

"Med gmailkonto så kan man glemme å bli kvitt spam."

 

Ja, jeg bruker Gmail daglig, og ja, jeg ser spam. Jeg må også være nøye på å gå gjennom ALL spam for falske positiver (legitim epost identifisert som spam), slik at jeg ikke mister noe.

 

Det er ikke mye som slipper gjennom hos Gmail, det skal de ha, men det hadde vært bedre uten de falske positivene.

 

Dette problemet ser jeg i hver eneste aggressive antispam-løsning jeg har vært borte i; man får slike falske positiver. Hvis man i tillegg synes det er greit at epost blir borte på tilfeldig basis, så kan man også bruke Hotmail.

 

TANSTAFL.

Lenke til kommentar
Så ikke noe pris på det webhotellet ditt, hvor mye betaler du?

Jeg betaler $6.95 per måned, forhåndsbetalt for ett år. I tillegg har jeg som sagt kjøpt et par Postini-abonnementer til $10 pr. år. Da har jeg ikke regnet med domenene mine. Du får ett domene gratis. Jeg har en del og da kostet det meg $10 pr. fornyelse. D.v.s. at når du flytter domenet ditt, betaler du samtidig for å fornye det i ett ekstra år etter at det går ut.

 

Ser at Google kommer til å integrere Postini i november for dem som har Google Apps.

Ja, jeg ser det... håper det kommer som betalingsopsjon til vanlige Gmail-konti også etter hvert.

 

Er du fornøyd med webhotellet? Så vidt jeg ser ut i fra websiden deres, så koster det $6,95 per måned. Jeg har ofte vært skeptisk til webhoteller som tilbyr så mye plass/båndbredde for så lite penger, det høres litt for "billig" ut. Men, kanskje er det andre (Les: norske) webhotell som er overpriset?

Foreløpig er jeg fornøyd. De har mange ekstra applikasjoner som følger med, som man kan sette opp via kontrollpanelet. F.eks. satt jeg opp en Wordpress-blog på noen minutter (se siste lenke i min signatur). Jeg får fin oversikt over domenene mine og de har et bra kontrollpanel (CP) med utmerket oversikt. Jeg har også testet supporten og første gang fikk jeg svar innen 20 minutter! Senere har det vært litt varierende svartider, men alltid gode svar når de først kommer.

 

Men man skal være litt skeptisk, ja. Disse virker seriøse på meg. Jeg sjekket rundt en god stund på forhånd. Samme eier driver forresten hostmonster.com og de tilbyr omtrent den samme pakken til enda billigere pris.

 

Ingen tvil i min sjel i hvertfall at norske webhoteller er overpriset. Vi er jo et lite land med et lite marked og de fleste nordmenn holder seg til norske webhoteller. Rart med vaner. Noen ganger er det et no-domene som gjør at man holder seg til Norge også. Men så fort man går utenlands ser man at det er mye billigere p.g.a. større konkurranse. Jeg flyttet alle mine domener over til Bluehost og lot no-domenet mitt bli liggende i Norge bare med DNS til Bluehosts servere og forward på mail og slikt. Det var enkelt å sette opp hos den norske tilbyderen.

 

Hvor lenge har du vært kunde hos dem?

Ikke så veldig lenge. Siden i sommer en gang. Kan sjekke det helt nøyaktig... (logger på Bluehost og kikker i CP, der det står "Account expires in 253 days") Da har jeg vært kunde i 112 dager nå.

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar
Ingen tvil i min sjel i hvertfall at norske webhoteller er overpriset. Vi er jo et lite land med et lite marked og de fleste nordmenn holder seg til norske webhoteller. Rart med vaner. Noen ganger er det et no-domene som gjør at man holder seg til Norge også. Men så fort man går utenlands ser man at det er mye billigere p.g.a. større konkurranse.

Tja, det er ikke bare konkurransen som gjør utslaget der.

 

Linjeleie i USA er vesentlig billigere i Norge; der gidder man ikke bekymre seg for å leie utenlandslinjer, men her må man punge ut med en del penger for det.

 

Prisforskjellen er nok til å gi et prismessig konkurransefortrinn til amerikanske operatører.

Lenke til kommentar
Med gmailkonto så kan man glemme spam.

Jeg ser du bommet litt da du skrev om setningen din, her, la meg hjelpe:

 

"Med gmailkonto så kan man glemme å bli kvitt spam."

 

Ja, jeg bruker Gmail daglig, og ja, jeg ser spam. Jeg må også være nøye på å gå gjennom ALL spam for falske positiver (legitim epost identifisert som spam), slik at jeg ikke mister noe.

 

Ja du har rett i at man vil få noen mail i spamboksen. Jeg går derfor på nett og sjekker spamboksen ca 1 gang pr dag. Deretter sletter jeg alle spammailene som ligger der.

 

De falske positive er som regel dyslektiske mail som blir tatt av spamfilteret.

 

Jeg ser dette som en helt grei måte å gjøre det på og det tar ca ett minutt å sjekke spamboksen. Da er det verre å få masse spam i innboksen for der leser man mye nøyere på hver avsender/melding.

 

De få spammailene som slipper gjennom filteret er som regel på spansk hos meg, men det utgjør færre enn ett pr uke. De positive falske er også sjeldne, kanskje 1-2 pr mnd.

 

Så for min del mister jeg ikke mail og da er løsningen god nok for min del.

Lenke til kommentar
Med gmailkonto så kan man glemme spam.

 

 

Dette problemet ser jeg i hver eneste aggressive antispam-løsning jeg har vært borte i; man får slike falske positiver. Hvis man i tillegg synes det er greit at epost blir borte på tilfeldig basis, så kan man også bruke Hotmail.

 

TANSTAFL.

 

 

epost borte i hotmail , jeg kan ikke si at jeg har merktet noe til det , kan du utdype mere hva du mener med dette ?

Lenke til kommentar
epost borte i hotmail , jeg kan ikke si at jeg har merktet noe til det , kan du utdype mere hva du mener med dette ?

Hotmail har flere nivåer av "spam"-filtrering.

 

1) Epost avvises (avsender får feilmelding).

2) Epost tas imot, men kommer ikke fram til mottaker (ingen feilmelding).

3) Epost tas imot, og kommer fram til mottakers spam-boks.

 

Det er tilfelle 2 som er litt plagsomt; eposten blir bare borte uten at noen får vite hvorfor.

 

Dette ser ut til å hende oftest når man har en automatisk videresending av epost til Hotmail, slik at "til"-adressen ikke er lik Hotmail-adressen.

 

Det har også vært uregelmessigheter i de tilfellene hvor avsenders domene ikke bruker SPF.

Lenke til kommentar
Er du fornøyd med webhotellet? Så vidt jeg ser ut i fra websiden deres, så koster det $6,95 per måned. Jeg har ofte vært skeptisk til webhoteller som tilbyr så mye plass/båndbredde for så lite penger, det høres litt for "billig" ut. Men, kanskje er det andre (Les: norske) webhotell som er overpriset?

Hvor lenge har du vært kunde hos dem?

 

Jeg skal ikke kuppe forslaget til Prognatus, men hvis du tar en titt på Servage som riktignok er litt dyrere (6.35 EURO/mnd), så er det en del forskjell fra de norske.

Jeg brukte det i ett års tid og hadde aldri noe problemer. Supporten var også helt super med kjappe og utfyllende svar.

Båndbredden fikk jeg aldri testa siden det var en mer privat side med paragliderfilmer osv. Ikke til almenn beskuelse m.a.o :D

 

Ang trådens egentlige tema så er jeg fornøyd med Windows Live mail faktisk. Etter en del merking av spam-post til å begynne med, så går nå 99% rett i søpla. Gidder ikke sjekke de lengre heller :p Er det noe viktig så får jeg vel et brev :innocent:

Lenke til kommentar

Har nå aldri fått spam gjennom webhotellet mitt jeg. Det ser ut til at de har et ganske avansert spamfilter. Treffer de på én av disse, blir den slettet.

 

spamsolution.jpg

 

Men en av de er ganske irriterende. Den venter på at e-postserveren skal gjøre et nytt forsøk på å sende e-posten, noe alle e-postservere (utenom spam) gjør. Resultatet blir at jeg gjerne må vente et par minutter på e-post, så jeg slo det av.

Endret av Fruktkake
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...