Gå til innhold

IT-Norge trenger arbeidskraft


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis det ikke hadde vært så vanskelige opptakskrav til drifts- og utviklingsstudier i Norge (les: tunge krav til unødvendige realfag) kunne vi kanskje fylt flere av stillingene selv. Kan nevne som et eksempel at etter at kravet til å ta driftsrettet Informatikkstudie ble endret fra ingen realfag, til 2 år med matte, 1 år fysikk fra vg, ble årskullet for dette studiet ved HiST halvert.

 

Spriket mellom hva som kreves og hvilken faktisk nytte man oppnår med disse kravene er utrolig. Politikerne som bestemte dette kan umulig ha noen innsikt i IKT.

Endret av tommyms
Lenke til kommentar

Jeg har 3 års høyskole utdanning innen IT og 7 års arbeidserfaring etterpå , jeg ser nå at det er veldig vanskelig å få jobber innen bransjen. Arbeidsgiverne vil helst at du skal kunne alt , noe som innebærer at man må bruke mesteparten av fritiden på faglig oppdatering hvis du skal kunne ha en skikkelig jobb. Når du først får en jobb så blir du bare outsorcet og omstrukturert hit og dit til du ikke kan noen ting og er dritt lei. Min råd er finn dere et annet yrke folkens!

Lenke til kommentar
Jeg har 3 års høyskole utdanning innen IT og 7 års arbeidserfaring etterpå , jeg ser nå at det er veldig vanskelig å få jobber innen bransjen. Arbeidsgiverne vil helst at du skal kunne alt , noe som innebærer at man må bruke mesteparten av fritiden på faglig oppdatering hvis du skal kunne ha en skikkelig jobb. Når du først får en jobb så blir du bare outsorcet og omstrukturert hit og dit til du ikke kan noen ting og er dritt lei. Min råd er finn dere et annet yrke folkens!
Det kommer da helt ann på hvilken arbeidsplass du begynner på og hva som står i arbeidskontrakten din. Står det IT-ansvarlig så er det såpass bredt at da må du faktisk regne med at du må kunne litt om alt
Lenke til kommentar
Hvis det ikke hadde vært så vanskelige opptakskrav til drifts- og utviklingsstudier i Norge (les: tunge krav til unødvendige realfag) kunne vi kanskje fylt flere av stillingene selv. Kan nevne som et eksempel at etter at kravet til å ta driftsrettet Informatikkstudie ble endret fra ingen realfag, til 2 år med matte, 1 år fysikk fra vg, ble årskullet for dette studiet ved HiST halvert.

Spriket mellom hva som kreves og hvilken faktisk nytte man oppnår med disse kravene er utrolig. Politikerne som bestemte dette kan umulig ha noen innsikt i IKT.

Nå har jeg både Høyskoleingeniørtittel fra HiST og Cand.Scient fra Univertitetet i Oslo, og ser helt klart nødvendigheten av realfag for søkerene som skal utdanne seg. Eksemplene på det er mange, spesielt innen avansert algoritmedesign og teorien rundt databasenormalisering. Rapportering og statistikk går også hånd-i-hånd. De som mener at man ikke trenger et teoretisk fundament for å kunne utvikle avansert programvare med få bugs kan jo få en fot innenfor IT-bransjen via diverse private "høyskoler" / akademier uten formelle inntakskrav.

Lenke til kommentar
Det er MANGE jobber i "IT-bransjen" som ikke jobber med utvikling, men drift, test, support, installasjon, prosjektering, osv osv...

 

Og det er mangel på disse også, men det kommer ikke frem fordi pressen stort sett bare fokuserer på utvikling, det er det de skjønner hva er :-P

så sant så sant...

Er vell der det mangler flest også, men uten alle de du sa trenger man heller ikke utviklere...

Lenke til kommentar
Det er MANGE jobber i "IT-bransjen" som ikke jobber med utvikling, men drift, test, support, installasjon, prosjektering, osv osv...

 

Og det er mangel på disse også, men det kommer ikke frem fordi pressen stort sett bare fokuserer på utvikling, det er det de skjønner hva er :-P

 

 

Jeg er ikke enig i den påstanden. Det var mye enklere i perioden 1996-2001 å få it jobber, en det er i dag. Da tok bedriftene og organisasjonene inn ferske folk med litt erfaring og noe utdanning. Jobbene ble nærmest kastet etter folk! I dag legger bedriftene ut jobb annonser ofte bare for å sjekke markedet og ansetter kun hvis noen overkvalifiserte søker.

Lenke til kommentar
Problemet med mangel er vell også pågrunn av at det gikk andre veien for rundt 5-10år siden. Da fikk en del it ansatte, utviklere etc sparken, og dermed går det som ild i trørt gress at man ikke tar den utdanningen fordi du aldri får jobb etterpå...

 

Dette foregår også i min Bransje , nemelig skipsfarten. Her trengs det nærmere 1500 ny personer hvert år for å KUN dekke de som pensjonerer seg, og vesentlig fler hvis vi skal regne med at denne veksten fortsetter i mer eller mindre grad. Hvor mange kan vi utdanne? Svaret ligger nok på godt under 1000, med et fåtall i høyere stillinger (Sertifikatpliktig personell) som igjen er hvor skoen trykker.. Det er dog en lang utdannelse i forhold til lønn (Fra du er ferdig VK2 almenn tar det 5år før du har fått sertifikatet ditt og kan tjene penger. Ellers kan du ta det den yrkesfaglige veien som gjør at du er ferdig 7år etter ungdomsskolen.). Sjøfolk (i høyere stillinger) tjener idag alt for lite med tanke på hvilket ansvar som ligger i jobben, skulle ikke forundre meg om lønnsveksten kommer til å fortsette de neste årene. En fersk 3.styrmann ligger på rundt 30-40k i mnd avhengi av rederi og kapteinene/maskinsjefene ligger på 50-70k mnd. Noe som etter min mening ikke er nok mtp på at du har ansvar for en båt til en verdi av opptill flerr mrd kroner. Ansvaret i en slik stilling er enorm

 

En av grunnene til at det har blitt lite atraktivt å jobbe på sjøen er det at det har vært stor fokus på utflagging, noe som gå flere år med manglende rekrutering, og nå ser man følgene av det. Skrikende mangel på nytt personell og lønningene øker. (fikk selv 8% lønnsøkning i 2007 hvis jeg regnet rett på det).

 

Så her blir det enda mer import av utenlandsk arbeidskraft. Men man må jo forstå at media fokuserer på utflagging. På 1960 og 1970 tallet så mistet 70.000(!!) Norske sjøfolk jobben..

 

Jeg prøvde meg som IT-mann ,men trivdes ikke noe særlig med det.

Endret av CFD
Lenke til kommentar

Det er også en del stillinger som en helt vanlig fagbrev utdannet person kunne ha greid som arbeidsgiver krever 3 år med høyere utdanning...

Da får du enn jobb med 300-400 tusen.

Er du ferdig som inginør på it siden, kan du med litt leting fort skaffe deg en mye bedre betalt jobb enn det der...

 

*så en stilingsanonse som var noe i den duren*

Drifte og vedlikeholde serverpark

Brukerstøtte

(tror faktisk ikke det var noe mer)

Den krevde 3 års studie på høyskole/universitet

 

Jeg gjør det der daglig og er fortsjatt lærling :p

Endret av VikinGz
Lenke til kommentar

Fokuset på lønn har tatt helt overhånd. Jeg har jobbet i et firma med dårlig lønn ,men har ingen som helst grunn til å flytte selvom jeg taper over 100% og trolig jobber MER i den gamle jobben. Men man trives veldig godt.

 

VikinGz.. Har du i det hele tatt lest det jeg skrev? Som lærling er du ikke ansvarlig for noe som helst ,men hvis du er ansatt med høyere utdanning har du nok en god del ansvar. Og Ansvar gir penger

Lenke til kommentar
Det er også en del stillinger som en helt vanlig fagbrev utdannet person kunne ha greid som arbeidsgiver krever 3 år med høyere utdanning...

Da får du enn jobb med 300-400 tusen.

Er du ferdig som inginør på it siden, kan du med litt leting fort skaffe deg en mye bedre betalt jobb enn det der...

 

*så en stilingsanonse som var noe i den duren*

Drifte og vedlikeholde serverpark

Brukerstøtte

(tror faktisk ikke det var noe mer)

Den krevde 3 års studie på høyskole/universitet

 

Jeg gjør det der daglig og er fortsjatt lærling :p

 

Kommer ann på hvilken type serverpark og hvor stort ansvar det er. Det er forskjell på å drifte en vgs og norges bank. :b

Lenke til kommentar
Det er også en del stillinger som en helt vanlig fagbrev utdannet person kunne ha greid som arbeidsgiver krever 3 år med høyere utdanning...

Da får du enn jobb med 300-400 tusen.

Er du ferdig som inginør på it siden, kan du med litt leting fort skaffe deg en mye bedre betalt jobb enn det der...

 

*så en stilingsanonse som var noe i den duren*

Drifte og vedlikeholde serverpark

Brukerstøtte

(tror faktisk ikke det var noe mer)

Den krevde 3 års studie på høyskole/universitet

 

Jeg gjør det der daglig og er fortsjatt lærling :p

 

Kommer ann på hvilken type serverpark og hvor stort ansvar det er. Det er forskjell på å drifte en vgs og norges bank. :b

selfølgelig, dette var i Vegvesenet, og jeg har samme jobben for 50kr timen ;P

Lenke til kommentar
Jeg er ikke enig i den påstanden. Det var mye enklere i perioden 1996-2001 å få it jobber, en det er i dag.

Jeg har ikke sagt noe om at det er enkelt å få jobb idag. Jeg konstanterte at det er mangle på folk i andre deler av bransjen enn utvikling. Det er sett fra arbeidsgivers side.

 

Sett fra arbeidstakers side, så stiller nok arbeidsgiverne mye strengere krav til jobbkandidatene nå enn før, derfor er det ikke så lett å få jobb som i .dom tiden.

 

Arbeidsgiverne har kanskje litt for store krav, man vil ha den perfekte kandidat som ikke trenger noen innkjøringstid, og er lønnsom fra dag 1. De kandidatene finnes, men de er sjeldne og koster flesk... og hvis arbeidsgiver har tid og mulighet til å vente på den kandidaten, så gjør de det, ergo; det blir vanskeligere for de som ikke har 100% match med arbeidsgivers drømmekandidat.

Lenke til kommentar

Dette har vi mangel på i Norge

 

Lastebilsjåfører (spesielt posten norge sliter)

Inginører (på alle sider, spesielt bygg og anlegg, der jeg jobber mangler vi 18stk)

Tømmrere, elektrikere, røleggere, murere etc (vertfall stor mangel i store deler av Norge)

IT (da spesielt i utvikler miljøer, også en del skoler etc har begynt med mer it og det trenger flere som drifter og hjelper brukere)

Politi (dette kommer, i Norge er det planer om å øke bemanningen med 3000 før utgangen av 2010)

Vi trenger Lokkførere og annet tog personell (NSB sliter kraftig, det gjør jernbaneverket også)

Vi trenger mer vektere, det er snart ingen vektere å få, og utrykningstiden daler drastisk

Vi trenger leger, sykepleiere etc

Vi trenger lærere og spieslt førskole lærere og kvalifisert barhage arbiedere

Vi trenger flere piloter, flyvertinner/vert, bagasje hånterere +++++

Vi trenger folk i butikker, det er sant, det er en av grunnene til at flere steder er gjenomsnitte på en butikkarbeider under 20år (mye ekstrahjelpere)

 

Og flere vill komme...

Norge er ett spesielt land... ca 80tusen ledige og 100-200 tusen ledige arbeidsstillinger (bare ett fåtall blir etterspurt), samt at flere og flere blir trygdet :S

Endret av VikinGz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...