Gå til innhold

Andre generasjon kombispiller


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synd vi får kombi spillere som dette. Det legger opp til et lengre kappløp mellom de to formatene.

 

Hadde jo håpet at HD DVD skulle vinne, men dessverre selger Blu-Ray rompa av konkurenten sin. Så skal HD DVD ha en sjanse burde de definitivt:

 

1) Sette ned prisene og gå betraktelig med tap de neste tre årene

2) Få ut langt flere filmer, samt gjerne lanser filmer på HD DVD en par tre uker før det kommer på DVD

 

Sony hadde rett i sin spådom at de som kjøper filmer er også de som spiller, les PS3.

Lenke til kommentar
Blu ray har større lagringskapasitet og raskere lesehastigheter, derfor synes jeg de burde vinne.... Noe som de også gjør.

Ja, samme sier jeg!

 

50gb høres kanskje mye ut nå, men man må tenke at dagens konsoller, samt filmformat nok skal bruks minst 5 år, før det kommer noe nytt igjen.

 

Om 5 år, er ikke 50gb mye :p

Lenke til kommentar

Jeg synes det er dumt å lansere et format som HD-DVD/Blu-ray, jeg. DVD er veldig innarbeidet, og overgangen til HD er ikke så ekstrem som produsentene vil ha det til.

 

50GB er heller ikke veldig mye...

 

Har mer tro på Movies-on-demand o.l for en billig penge, der man beholder kopien på media-PC-en sin :D

 

Edit: 2000 poster, jo :p

Endret av Osse-Mon
Lenke til kommentar

Hehe... Word @Windsor!Syns det er bra at de kommer med kombi spillere. Men når kommer den første REGIONFRIE kombispilleren? Alle de gode HD-filmene er jo region 1 i to år før de kommer på region 2...Akkurat nå er antageligvis HD-DVD litt bedre på kvalitet jevnt over pga MPEG-4 H.264 encoding, mens Sony's blu-ray filmer kommer i MPEG-2, og disse platene bruker ca 25 gig på begge formatene. Men med støtte for VC-1 og MPEG-4 H.264 og dobbelt så stor lagringskapasitet som HD-DVD, har Blu-Ray størst potensiale for fremtiden, så jeg tror at pga dagens situasjon hvor begge formatene er nesten like gode, vil vi ikke se noen definitiv formatvinner. Det blir nok mer som DVD-R og DVD+R.

 

Jeg synes det er dumt å lansere et format som HD-DVD/Blu-ray, jeg. DVD er veldig innarbeidet, og overgangen til HD er ikke så ekstrem som produsentene vil ha det til.50GB er heller ikke veldig mye...Har mer tro på Movies-on-demand o.l for en billig penge, der man beholder kopien på media-PC-en sin :D

 

Dumt å lansere HD-formater? Kvaliteten på DVD er jo helt i gamperæva forjævlig i forhold til 720p. 50gb er "bare" ti ganger så mye plass som DVD, og med støtte for H.264 som kan komprimere til ca 50% av størrelsen ved tilsvarende kvalitet på MPEG-2 , blir det i praksis som å kunne lage DVD-er på 100gb.

Endret av tommyms
Lenke til kommentar
Jeg synes det er dumt å lansere et format som HD-DVD/Blu-ray, jeg. DVD er veldig innarbeidet, og overgangen til HD er ikke så ekstrem som produsentene vil ha det til.

 

50GB er heller ikke veldig mye...

 

Har mer tro på Movies-on-demand o.l for en billig penge, der man beholder kopien på media-PC-en sin :D

 

Edit: 2000 poster, jo :p

De har jo laget blu-ray disker med 200gb også.

Lenke til kommentar

Litt lei av alle som negativt konstanterer at tiden har løpt fra de faste mediene. Vell sliter ikke jeg med å laste ned en film rimelig raskt fra nettet, men duverden hvor ofte sider som apple, youtube etc. er så overbelastet at man ikke engang kan streame veldig lav kvalitetsvideo uten å stoppe flere ganger... Nei jeg tror stadig ikke nettutbyggingen i norge er modent for å ta seg av all underholdningslevering i en stabil form på mange mange år. Men klart at det er det som er fremtiden er det vell liten tvil om.

 

Hva kvaliteten anngår er jeg derimot lite i tvil. De som tror de har hatt "Hjemmekino" med en DVD-spiller koblet til videokanonen og ikke ser forskjellen mot de nye formatene kan igrunn bare sitte og kose seg med det, men for oss andre som nekter å se filmverden gjennom et filter av ufokusert digital grøt (som ja også DVD ser ut som blåst opp stort på en HD-projektor) og heller vil ha noe som minner om klarheten i en kinosal er de nye formatene redningen fra oven. Selv rippede Blu-ray filmer på 4GB har en klarhet og skarphet som ikke kan sammenlignes med noe som har vært tidligere.

Så først nå kan man virkelig ha KINO i sin egen stue, selv ser jeg veldig frem til å anskaffe meg en 1080-projektor da det jo vil bli et stort hopp oppover igjen. .

Endret av Gordon
Lenke til kommentar
Det var før avgifter, skatt, moms, særavgifter og go' gammeldags grådighet som sier at 1 dollar er 10 kroner. Så si en utsalgs pris på over 10k :p

999$ * 5,4177 + moms + miljøavgift 90kr = 6855 kr. Du mener altså at norske kjøpmenn legger på 3145 kr i "god gammeldags grådighet"? I så fall så er det jo god grunn til å styre unna disse kjøpmennene og heller handle på kjente nettbutikker med marginer på 5-10% eller å kjøpe en når man først er i et utland med lavere moms og avgifter enn norge: Les: utenfor Norden.

 

Hadde jo håpet at HD DVD skulle vinne, men dessverre selger Blu-Ray rompa av konkurenten sin.

Håpet mitt er at en av de mindre kjente konkurrentene uten soner og DRM skal vinne. Ellers så ble det for et par måneder siden sagt at kun rundt 1 promille av amerikanere har kjøpt enten Blyray eller HD-DVD, så det er langt igjen ennå før kampen er avgjort.

 

Er det noen som vet hvor mange bluray-spillere og HD DVD-spillere det er solgt i Norge til nå?

Hvor mange GB tar en gjennomsnittlig Bluray-film og HD-DVD-film?

Lenke til kommentar

Problemet i salgpris på visse varer i Norge har ikke med avgifter til staten å gjøre (moms m.m.)

 

Vi har jo gode priser på elektronikk, problemet er importøren, når en importør er alene /får enerett på import av nye produkter så blir enkelte svært grådig i sin fortjenesteiver som importør og legger på en solid "importpris" til egen lomme.

Lenke til kommentar
Hehe, jeg er spent på hvordan den marvell-delen gjør jobben, tatt i betraktning hvor hardt de suger på kontrollere til PC.

 

AtW

 

Haha, ja, nesten rart at de våger å nevne navnet i en skrytetekst. Det hadde ikke jeg gjort, for å si det slik.

 

Nå har sikkert ikke Marvell noe navn utover nerdene, men likevel. Er ikke noe jeg forbinder med kvalitet.

Endret av CAT-scan
Lenke til kommentar
Hadde jo håpet at HD DVD skulle vinne, men dessverre selger Blu-Ray rompa av konkurenten sin.

Håpet mitt er at en av de mindre kjente konkurrentene uten soner og DRM skal vinne. Ellers så ble det for et par måneder siden sagt at kun rundt 1 promille av amerikanere har kjøpt enten Blyray eller HD-DVD, så det er langt igjen ennå før kampen er avgjort.

 

 

Jeg håper på et anet format, som var skalert til å takle 1080p.

 

Tror konkuransen blir avgjort av Kina i dette tilfellet. DVD tok ikke helt av blant hjemmepublikummet før det kom billige Kina-spillere til under 1000. Husker folk gikk mann av huse for å handle da elkjøp og Rimi hadde tilbud til 999,- :thumbup:

 

Kjøpte selv min DVD-spiller for en god del år siden, kostet over 8000 kroner den gangen. Tror ikke at "folk flest" gidder å kjøpe en spiller til så mange penger for noe som ikke er konkuransedyktig for almuen. Finnes nok av folk som har hylla full av billig-DVD-er til 49 kroner, som ikke gidder bruke 300 kroner pr. nye film på en spiller til 6-10k, dessverre.

 

Stikkord: Billigere spillere, billigere filmer. Fler kjøper når prisen er lav ;)

Lenke til kommentar

Et spørsmål litt på siden:

Når ble Blu-ray og HD-DVD først kjent for verden? (årstall)

Når kom de aller første Blu-ray og HD-DVD-spillerne i salg? (årstall)

 

Jeg har inntrykk av at tida flyr uten at det store gjennomslaget ser ut til å nærme seg noe særlig. Hvor mange år tror folket det vil ta før det blir vanligere å kjøpe HD-DVD film og Blyray-film enn DVD-filmer?

Lenke til kommentar

Entusiastene er i full gang allerede, men for at den grå massen skal fatte interesse for dette må det først og fremst komme hd filmer i utleiehyllene slik at folk får se at de eksisterer, deretter må spillerne komme ned i pris. Hvor lang tid det tar tør jeg ikke tippe. Men det er lite sannsynlig at Ola Nordmann kjøper en hd-spiller selv til overkommelig pris så lenge hyllene domineres av dvd til spottpris.

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar
Hehe... Word @Windsor!Syns det er bra at de kommer med kombi spillere. Men når kommer den første REGIONFRIE kombispilleren? Alle de gode HD-filmene er jo region 1 i to år før de kommer på region 2...Akkurat nå er antageligvis HD-DVD litt bedre på kvalitet jevnt over pga MPEG-4 H.264 encoding, mens Sony's blu-ray filmer kommer i MPEG-2, og disse platene bruker ca 25 gig på begge formatene. Men med støtte for VC-1 og MPEG-4 H.264 og dobbelt så stor lagringskapasitet som HD-DVD, har Blu-Ray størst potensiale for fremtiden, så jeg tror at pga dagens situasjon hvor begge formatene er nesten like gode, vil vi ikke se noen definitiv formatvinner. Det blir nok mer som DVD-R og DVD+R.

 

Dumt å lansere HD-formater? Kvaliteten på DVD er jo helt i gamperæva forjævlig i forhold til 720p. 50gb er "bare" ti ganger så mye plass som DVD, og med støtte for H.264 som kan komprimere til ca 50% av størrelsen ved tilsvarende kvalitet på MPEG-2 , blir det i praksis som å kunne lage DVD-er på 100gb.

Bare for å rette på noen ting. HD DVD bruker hovedsakelig VC-1, mens BD bruker H.264. Etter det jeg har forstått så var det bare i begynnelsen av filmer ble sluppet i MPEG2 på BD. Dette var på grunn av at Sony ikke hadde satt jeg godt nok inn i MPEG4 teknologien. Nå bruker begge MPEG4, men BD utnytter sjeldent hele kapasiteten på BD disken så BD og HD DVD har så og si like god kvalitet. Uansett så skal det mye til for at man skal klare å se forskjell om begge bruker max kvalitet. Og til slutt siden du nevner 720p i sammenheng med HD DVD/BD... Begge HD formatene bruker utelukkende i 1080p.

 

:)

Endret av Howard B
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...