Gå til innhold

Slik lages en mobiltelefon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Denne prosessen gjentas to ganger - en for hver side av hovedkortet.
Om noe gjentas to ganger, blir ikke da handlingen utført tre ganger?

 

Jeg tenker konsentrasjonsleir/sweat shop når jeg leser om arbeidsforholdene (nederste avsnitt).

 

Når har Samsung tenkt å produsere blyfrie hovedkort? (og hvordan forholder de seg til RoHS?)

Ser at de ligger "litt dårlig" an på Greenpeace måleren, Nokia og SE på første og andre plass. http://www.greenpeace.org/international/ca...mpanies-line-up

Endret av mandela
Lenke til kommentar
Denne prosessen gjentas to ganger - en for hver side av hovedkortet.
Om noe gjentas to ganger, blir ikke da handlingen utført tre ganger?

 

Jo, det blir den forsåvidt :)

Rettet dette.

 

Jeg tenker konsentrasjonsleir/sweat shop når jeg leser om arbeidsforholdene (nederste avsnitt).

 

Jo, det kan nok oppfattes sånn. Det var imidlertid ikke det inntrykket jeg fikk der borte. Det er nok en veldig ensformig jobb for mange, men det virket ikke så mye verre enn f.eks å jobbe i kassa på en matbutikk - som etter min erfaring også kan være en ensformig jobb.

 

Når har Samsung tenkt å produsere blyfrie hovedkort? (og hvordan forholder de seg til RoHS?)

Ser at de ligger dårlig an på Greenpeace måleren, Nokia og SE på første og andre plass. http://www.greenpeace.org/international/ca...mpanies-line-up

 

Det må man nesten spørre Samsung om. Jeg stusset også på dette, men Samsung kalte det vitterlig "lead cream".

 

Takk for tilbakemelding!

Lenke til kommentar
Jo, det kan nok oppfattes sånn. Det var imidlertid ikke det inntrykket jeg fikk der borte. Det er nok en veldig ensformig jobb for mange, men det virket ikke så mye verre enn f.eks å jobbe i kassa på en matbutikk
dette blir delvis OT og jeg får bare beklage, men jeg har et oppfølgingsspørsmål: hadde de pauser med fysiske øvelser? jeg har nemlig jobbet ved samlebåndet i en "høyteknologisk bedrift" i Norge (før den flagget ut til Asia) og da hadde vi strekk & tøy-pauser et par ganger om dagen.

Mer OT: dersom dere har mulighet til å påvirke, hadde det vært fint om dere kunne ha gjort Samsung oppmerksomme på deres elendige oversettelser i norske menyer (noe som amobil allerede har gjort i sine tester av Samsung telefoner, men kanskje ikke direkte ovenfor produsenten)

Endret av mandela
Lenke til kommentar

Det jeg fikk med meg var at arbeidsdagen var delt inn i tre økter. De hadde også et eget pauseområde i produksjonshallen. Jeg er ikke så vanvittig god i koreansk, men det hang også noen plakater med tøy og bøy-øvelser der mener jeg å huske.

 

Når det gjelder oversettelsesfeil, så formidles synspunkter i testene oppover i systemet ganske automatisk så vidt jeg forstår. Vi har blant annet fått tilbakemeldinger fra LG om at kritikk i testene blir tatt til etteretning når nye produkter lages.

 

Hvorfor Samsung er spesielt plaget med skrivefeil og merkelige formuleringer vet jeg ikke. De er forresten ikke alene, da Motorola også har "utfordringer" når det kommer til norsk språk.

Lenke til kommentar

Vel, en del uttrykk i denne artikkelen er jo rett og slett helt feil.

 

Kortene sprayes ikke med blykrem. Ikke med krem med blyfritt loddetinn engang.

I stedet legges det en stensil over kortet med hull der det skal være loddetinn, og så smøres en blyfri loddetinnpasta (tinnpartikler og flussmiddel) over det hele, så fjernes stensilen.

 

Tviler på at kortet "stekes" to ganger - blir nok påført komponenter og pasta på begge sidene først, da mange komponenter mistrives med hele ovnsprosessen.

 

 

 

Test-prosessen begynner nok med flere helt automatiserte tester rett etter flashingen av minnet også. Samtale-tester foregår nok helt til slutt, hvis de blir testet på den måten i det hele tatt. Er neppe noen SIM-kort som går inn og ut heller, pga. slitasje.

 

 

Så det var vel nok flisespikkeri.

Lenke til kommentar
Vel, en del uttrykk i denne artikkelen er jo rett og slett helt feil.

 

Kortene sprayes ikke med blykrem. Ikke med krem med blyfritt loddetinn engang.

I stedet legges det en stensil over kortet med hull der det skal være loddetinn, og så smøres en blyfri loddetinnpasta (tinnpartikler og flussmiddel) over det hele, så fjernes stensilen.

Ja, det tviler jeg ikke på. De brukte imidlertid konsekvent ordet "lead cream".

 

Tviler på at kortet "stekes" to ganger - blir nok påført komponenter og pasta på begge sidene først, da mange komponenter mistrives med hele ovnsprosessen.

 

Tvil i vei. Fakta er at det er to roboter som legger komponenter på kortene forskjellige steder i prosessen. Første halvdel er for den ene siden av kortet, mens andre halvdel er for andre siden. Kortene varmes etter hver gang det er lagt på komponenter.

 

Test-prosessen begynner nok med flere helt automatiserte tester rett etter flashingen av minnet også. Samtale-tester foregår nok helt til slutt, hvis de blir testet på den måten i det hele tatt. Er neppe noen SIM-kort som går inn og ut heller, pga. slitasje.

 

Det er mange flere tester enn det som er beskrevet i teksten. Generelt kan man si at det er en test etter hver eneste prosess. PCB-ene kontrolleres først etter at de har har blitt utstyrt med alle kompontenter. Denne kontrollen er visuell. Deretter gjøres selvsagt elektroniske tester.

Nå har jo jeg faktisk vært tilstede observert prosessen, og den er som beskrevet. Det settes maskinelt simkort inn i telefonene. Samtaletester gjøres ikke til slutt. Den siste testen er ladesjekk, og det siste som skjer før de pakkes er at det settes nameplate på dem.

Lenke til kommentar
Tviler på at kortet "stekes" to ganger - blir nok påført komponenter og pasta på begge sidene først, da mange komponenter mistrives med hele ovnsprosessen.

 

 

Kort blir kjørt 1 side om gangen, dvs pasta, komponenter blir plassert, og ovn.

 

Kappilaer kreftene i pastaen vil holde komponentene "fast" til kretskortet

 

 

Sier ikke at jeg har sett alt som er av pick and place maskiner, men har mine tvil paa at de legger pasta, og monterer paa begge sidene før ovn :)

Lenke til kommentar

Skal vel ikke se bort ifra at personen som hadde omvisningen ikke var helt oppdatert på terminologien til denne loddepasten, eller så er bare 'lead cream' et uttrykk som bare generelt henger igjen. Tviler på at det faktisk inneholder bly lengre.

 

Edit: Interessant og god artikkel forresten :thumbup:

Endret av Deimos_Anomaly
Lenke til kommentar

Sorry, var kanskje litt for optimistisk. Leste faktisk en rapport på maskiner som populerer begge sidene på kort samtidig. Finner dessverre ikke linken.

 

Konseptet var at du monterte ett kort oppned og ett rette veien på en holder, så brukte du en stensil med begge sidene side-ved-side, kjørte pick&place, roterte holderen 180*, repeter.

 

De fleste mobiler av nyere dato som jeg har sett har også mesteparten av komponenter på kun en side, nettopp pga. sjansen for problemer med dobbeltsidig montering av SMD-komponenter.

 

Når det gjelder SIM-kort... vel, det virket bare så usannsynlig upraktisk å montere SIM-kort i hver mobil, da du allerede har en full link til telefonen under flashing av firmware. Apple bruker visst en spesial-firmware for testing, for så å re-flashe med vanlig FW - var en eller annen person som fikk telefon med test-FW. Men men.

 

Grei artikkel, uansett.

Lenke til kommentar
Når det gjelder SIM-kort... vel, det virket bare så usannsynlig upraktisk å montere SIM-kort i hver mobil, da du allerede har en full link til telefonen under flashing av firmware. Apple bruker visst en spesial-firmware for testing, for så å re-flashe med vanlig FW - var en eller annen person som fikk telefon med test-FW. Men men.

 

Ja, nå ser jeg jo selvsagt at følgende setning mangler et viktig moment:

 

"En av de første testene utføres ved at et simkort settes i telefonen, og at en person tar en en testsamtale. Dersom noe ikke fungerer legges telefonen til sides og undersøkes."

 

Det er ikke helt riktig. Det som faktisk skjer er at simkort plasseres i telefonen med en maskin som har et SIM-kort på en, eh, "arm". Når dette gjennomføres er ikke simkortholderen montert ferdig. Dermed kan kortet plasseres over sim-kontaktene. Telefonen testes automatisk, og om noe ikke stemmer, sjekkes den manuelt.

 

Det som skulle stått er selvsagt følgende:

 

"En av de første testene utføres ved at et simkort settes i telefonen. Dersom noe ikke stemmer går telefonen ut av produksjonslinjen for en manuell sjekk ved at en person foretar en en testsamtale."

 

Har rettet opp artikkelen.

 

Takk for tilbakemelding.

Lenke til kommentar

Må bare spørre: Sa de lead cream eller lead cream ;)

 

Altså, uttalen er forskjellig, men ordet skrives likt: [leed] eller [led]. Den ene betyr bly, den andre betyr lede.

 

Lead cream = blykrem

Lead cream = lederkrem

 

Jeg vil fint kunne tro at man sier lead [leed] cream om en krem som brukes for å, ja nettopp lage ledere på et kretskort ;)

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...