Gå til innhold

IQ og forskjell


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det finnes faktisk flere skalaer. Den amerikanerne bruker mest er den med 15 poeng standardavvik. I Europa brukes ofte en annen skala med litt høyere standardavvik. Jeg husker ikke hvor mye men det er vel snakk om at 2% ligger over 148, kravet for å bli medlem i Mensa. Her er noen kurver som gjelder for den amerikanske skalaen:

 

NB. Store bilder

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

iq.jpg

iqchildren-graph.gif

IQ.gif

Lenke til kommentar

IQ-tallet måles i forhold til gjennomsnittet i den aldergruppen man tilhører. En 12-åring som skårer 160 i IQ-test er altså 1,6 ganger mere intelligent enn gjennomsnittet blant 12-åringer.

 

Men intelligenstester er ikke spesielt pålitelige, for de forutsetter ofte grunnleggende kunnskaper, f.eks evnen til å lese, eller evnen til å regne. Naturmennesker som ikke har hatt sjangsen til å lære å lese er ikke nødvendigvis dummere enn andre som har lært å lese. En test i Australia tok utgangspunkt i de innfødtes verden og viste bildet av et flatt landskap med visse kjennetegn i et kort øyeblikk. De innfødte klarte fint å huske alle detaljer (for dette var den type kunnskaper/intelligens de trengte for å overleve i sin hverdag), mens bymennesker som fikk den samme testen fikk svært lave IQ-tall.

 

I nyere tid har psykologene sett at mennesker som skårer høyt på tradisjonelle intellektuelle IQ-tester, ikke nødvendigvis skårer høyt på andre av livets områder. Man har derfor opprettet flere nye typer tester for andre områder, f.eks det som kaller sosial IQ, altså evnen til å samhandle med andre mennesker. Mange tradisjonelle genier var ofte enstøinger som var nærmest dysfunksjonelle sosialt. I vår tid legges det stadig mer vekt på sosial IQ og mindre på intellekt-IQ enn tidligere, spesielt ved ansettelser av nye medarbeidere i bedrifter.

 

For alle typer IQ-tester gjelder også at man selv kan øve seg på forhånd til å få høyere poeng på testene. Dess flere slike tester man tar, dess mere øver man hjernen til å løse de typene problemer man møter i slike tester.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar
I nyere tid har psykologene sett at mennesker som skårer høyt på tradisjonelle intellektuelle IQ-tester, ikke nødvendigvis skårer høyt på andre av livets områder.

Man vil alltid ha varians, men det er - etter det jeg har lest - sterk positiv korrelasjon mellom IQ og generell vellykkethet. (På Wikipedia står det en del tall, blant annet.)

 

Videre er det nærmest umulig å estimere sosiale ferdigheter når man skal ansette folk. Så når du skriver at man har gått fra intelligens til sosiale ferdigheter i ansettelsesprosesser, har man antagelig gått fra intelligens til førsteinntrykk. (Eller fra intelligens til ingenting, om man vil...)

Lenke til kommentar
Bare av ren og skjær interesse: Er det noen som vet hva som er den høyeste IQ som er registrert?

Jeg vet ikke om Marilyn vos Savant har den høyeste IQ-en gjennom historien - det er vel uansett forholdsvis problematisk å måle IQ-en til avdøde personer - men blant nålevende personer topper hun listen, tror jeg.

Har ikke Savant 180 eller noe slikt, da? Vi har jo faktisk diverse autoriteter på norsk usenet som påstås å ha markant høyere iq enn det, faktisk.

 

Men den som antas å ha hatt høyeste iq noen gang er William James Sidis. De har ikke målt iqen hans direkte men den antas å lett ha vært mellom 250 - 300. Dette er noe jeg ikke tviler på etter å ha lest listen over hans oppnåelser i lav alder (som finnes på google - og er anbefalt lesning). Blant annet så leste han aristelisk logikk og hadde skrevet 2-3 bøker rundt 6-7 års alderen, og underviste i "firdimensjonale legmer" på universitetet når han var tenåring, hvis jeg husker rett. Søk det opp!

Lenke til kommentar

Vanskelig å måle intelligens. De figurene som endrer seg litt og så skal du si hva neste blir er nok lettere for en som har sett det før.

 

Men det er nok ikke lett å merke 120 eller 130, hva det nå er man måler.

 

Tror selv jeg ligger rimelig høyt. I tillegg er jeg veldig ydmyk............. Altså høy EQ............. :D

 

Nei, seriøst... kanskje rundt 110 - 120. Utifra militærtest og utdanningsprestasjoner. Men jeg merker de som mest sannsynlig har 80-90.

 

En kamerat på vgs. fikk 4 av 9 på sesjonstesten, og han blei frelst ett år senere....... :cool: Han sleit med tysk og matte i hvertfall. Mange 2ere og 3ere.

Lenke til kommentar
Vanskelig å måle intelligens. De figurene som endrer seg litt og så skal du si hva neste blir er nok lettere for en som har sett det før.

Tror nok du har rett. Man kan bli flinkere til å ta IQ-test, rett og slett, så da kan man jo spørre seg hvor bra en slik test indikerer om du har høy intelligens eller ei.

Lenke til kommentar

Det eneste man strengt tatt finner ut av ved å løse en IQ-test er hvor flink du er til nettopp å løse IQ-tester eller rettere sagt finne logiske løsninger. Selv har jeg store problemer med å engasjere meg i en IQ-test, mister fort lysten til å telle/ vri på figurer etc. i 30 minutter.

 

10 poeng forskjell på en test betyr ingenting, tenk f.eks at den ene har dysleksi, dårlig syn eller kosthold etc.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...