Gå til innhold

UIQ tilkaller forsterkninger


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dette synes jeg bare viser ytterligere til hvilket makkvert symbian i bunn og grunn er, hvor langt det er gått fra de originale Epoch (Psion Series 3) grunnfilosofiene. De som er intressert i eller bare er for unge til å huske noe fra Psions gamle dager burde lese Psion: The last computer(theregister.com), ta det som en skikkelig start på uken.

 

Denne skjønte jeg ikke. Hvorfor er symbian makkverk fordi UIQ får flere partnere? Du vet vel at Symbian og UIQ ikke er det samme?

Dessuten er dette et kvalitetsstempel for UIQ da flere tunge aktører ønsker å samarbeide. Det vitner om at dette er fremtidens brukergrensesnitt.

Lenke til kommentar
Denne skjønte jeg ikke. Hvorfor er symbian makkverk fordi UIQ får flere partnere? Du vet vel at Symbian og UIQ ikke er det samme?

Dessuten er dette et kvalitetsstempel for UIQ da flere tunge aktører ønsker å samarbeide. Det vitner om at dette er fremtidens brukergrensesnitt.

 

Det ble nok som du sier litt feil å legge kritikk mot Symbian i en UIQ tråd, så jeg får ta det fra begynnelsen.

 

Jeg mener at det begynner å bli panikk i UIQ leiren nå, konkurransen hardner. UIQ har värt uheldige med mange av modellene som de kjörer på, Sony Ericsson P990 og M600 ble jo i det store hele flopper og hadde ikke sjangse på S60, Windows Mobile, Palm og Blackberry. Alt dette var för iPhone kom.

 

Sånn jeg ser det så blir Sony Ericssons UIQ telefoner av ingeiörer for ingeniörer (og selv med en bestått eksamen, er det mange som har problemer). De er rett og slett for vanskelige å bruke og for trege.

 

Nå begynner alle aktörene å pushe Smart Phones på average Joe / Ola Norman:

  • Palm Centro
  • Apple iPhone
  • S60 begynner å dukke opp i skikkelig billige telefoner.

Hvis UIQ skal väre med i denne runden så er det helt riktig at de må de hive mere penger på bålet, men holder det?

 

För du svarer så tenk på fölgende: Nokia, Motorola og Ericsson gikk inn med like mye i Symbian for ca ni år siden, og kun en, Nokia, har idag et större antall / stor omsetning på telefoner basert på Symbian.

 

Symbian er et makkverk fordi:

  • Det er veldig dårlig dokumentert (dokumentasjonen kommer fra så mange ulike kanter, Symbian, Nokia, Ericsson, Psion (Epoch 32 call som fortsatt er med)
  • Mange og kompliserte API'er
  • Forvirrende for brukeren, at man kjöper en Symbian telefon garanterer ikke att den i det heletatt er lik en annen symbian telefon (ta med seg gramle programmer man kjöpt etc.).

Dette er jo noe av grunne til att Nokia skilter med S60 sistedet for Symbian for at S60 skiller dem ut i forhold til de andre "partnerene".

 

Noe av grunnen til at Symbian markedet er en jungel er at det er total segmentering. På toppen har vi Symbian som kjörer på telefonene -> så har vi flere produsenter som implementerer sin egen "distribusjon" av symbian (S60 og UIQ, disse er ikke kompatible) -> så har vi ulike modeller med forskjellige opplösninger og nye versjoner av S60, UIQ etc.

 

Pga. dette blir det fort veldig mange versjoner av programmene for en utvikler å holde styr på. De fleste programmene er kjöpeprogrammer som man som regel kjöper og bruker. Noen ganger får man ikke tillgang til en ny version for en annen enhet uten må kjöpe på nytt.

 

Hvis det hadde värt enklere å utvikle for Symbian, ville det väre flere gratis programmer der de som har en telefon og kunnskapen selv kan kompilere og distribuere en binär versjon av programmet som er tilpasset et spesiellt håndsett. Det er ikke realistisk at en utvikler skal sitte med alle Symbian håndsett foran seg når han koder. Enten må man bli mer åpne og satse på at samfunnet gjör jobben (ala Linux) eller bli mye mer restriktive og enhetlige slik at et program kjörer bedre på flere enheter (ala Palm, Windows mobile, Ajax tingen til iPhone).

 

Jeg liker ikke symbian! Gi meg en Java telefon, gi meg en iPhone (dyr html browser). Gi meg hva som helst som er så åpent at vanlige dödlige kan skrive for enheten.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...