Gå til innhold

Mandriva Linux i 2008-utgave


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Flott at dere skriver om linux!

 

Denne måneden har vi allerede sett utgivelsen av openSUSE 10.3 og om en ukes tid skal også Ubuntu 7.10 være klar. Nå har også Mandriva kastet seg på bølgen og lansert Mandriva Linux 2008.

 

Men kan noen fortelle meg hvilken distro som bør prøves, gitt at jeg aldri har prøvd linux før? Er det helt vilkårlig hvilken distro jeg velger? Eller er noen distroer mer tilrettelagt for nybegynnere?

Lenke til kommentar

Var i samme situasjon for noen måneder siden, hadde aldri tatt i Linux før. Jeg har prøvd Ubuntu, Kubuntu, LinuxMCE, osv osv, men den distro'en som var enklest å få til å virke uten å google meg ihjel etter drivere (har ATI skjermkort) osv var Fedora, superenkel å installere og fungerte umiddelbart. Anbefales for ny'bynere!

Lenke til kommentar
Var i samme situasjon for noen måneder siden, hadde aldri tatt i Linux før. Jeg har prøvd Ubuntu, Kubuntu, LinuxMCE, osv osv, men den distro'en som var enklest å få til å virke uten å google meg ihjel etter drivere (har ATI skjermkort) osv var Fedora, superenkel å installere og fungerte umiddelbart. Anbefales for ny'bynere!

Kjører ikke Fedora ganske strict på å ikke laste inn properitære drivere/firmware? I så fall kan Fedora bli pain in the ass for nybegynnere om man har "feil" hardware".

Lenke til kommentar
Flott at dere skriver om linux!

Men kan noen fortelle meg hvilken distro som bør prøves, gitt at jeg aldri har prøvd linux før? Er det helt vilkårlig hvilken distro jeg velger? Eller er noen distroer mer tilrettelagt for nybegynnere?

PCLinuxOS, Ubuntu og openSUSE er de 3 som ligger øverst på lista til distrowatch.com. Jeg vil tro at alle disse er gode valg. Lurt å velge noe som mange andre bruker, da er det større muligheter for å få hjelp til evt. problemer man måtte støte på...

Lenke til kommentar
PCLinuxOS, Ubuntu og openSUSE er de 3 som ligger øverst på lista til distrowatch.com. Jeg vil tro at alle disse er gode valg. Lurt å velge noe som mange andre bruker, da er det større muligheter for å få hjelp til evt. problemer man måtte støte på...

Er klart flest brukere av ubuntu med gnome. Mye på grunn av synaptics pakkebehandler.

 

Alle mine driver spratt rett inn med det. Da med Ati Mobile 9700 GPU

Endret av PepsiCo
Lenke til kommentar

Klar for (folke)massene. Hva er galt med det?

 

"OK, Jeg catcha akkurat en smal message service og skal bare power opp computeren ASAP så jeg kan instant messenge eller emaile den lame duden om hvordan han fixer firmwaren på digital versatile disk read only memoryen på den fucka webservern-slash-firewallen hans. Nooben kan jo ikke benchmarke geforce-GPUer selv om han er wannebe-Leet."

Lenke til kommentar

Linux-kjerne 2.6.22 med CFQ (Completely Fair Queing) og CFS (Completely Fair Scheduler) for økt ytelse.

 

Det høre logisk ut at dette vil være bedre enn den forrige versjonen som kanskje het Uncomplete eller Unfair sådan. Dette skjønner jo selv jeg... ja data er lett.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Linux-kjerne 2.6.22 med CFQ (Completely Fair Queing) og CFS (Completely Fair Scheduler) for økt ytelse.

 

Det høre logisk ut at dette vil være bedre enn den forrige versjonen som kanskje het Uncomplete eller Unfair sådan. Dette skjønner jo selv jeg... ja data er lett.

 

Egentlig tatt med for de litt større Linux-nerdene der ute, men en god forklaring står i lenken rett under lista...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...