Gå til innhold

Home Server leveringsklar


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

sikkert linux. Uansett tror jeg ikke ett slikt serverprogram er särlig til nytte for hjemmebruker med 3-5 pc-er.

Hovedsaken for meg ialefall er at serveren er rask og stabil.

 

Bruker tredjepartsprogrammer for server oppgavene. som MP server, orb, homseer, azureus, ftp og andre jeg kke kommer på i farten.

Lenke til kommentar
Ser ikke behovet for dette produktet. Det finnes så mye annet allerede som gjør jobben like bra, gratis og stabilt.

Jeg kunne tenkt meg noe slikt, hvis det ikke hadde vært Windows i bunn, men Linux. Tror behovet for en slik ferdig hjemmeserver er tilstede hos mange der ute. Ikke alle har kunnskaper til å sette opp en slik selv, eller tid til å sette seg inn i hvordan det gjøres. Så jeg håper det snart kommer en Linux Home Server.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke prøvd Home Server, så er det sagt. Og jeg kommer aldri til å prøve den heller, til det er funksjonaliteten for dårlig i forhold til det jeg har behov for.

 

Men jeg synes prisen er for høy i forhold til alternativene, og det er andre alternativer enn Linux for nesten all den funksjonaliteten Home Server har. Det virker som maskinvarekravene er godt over middels, noe som heller ikke gjør dette til billig løsning. Jeg vil nok heller ikke anbefale dette til noen av mine venner, er det "delt" lagring som er viktig vil jeg anbefale andre løsninger. Ønsker man nettsidefunksjonalitet, dele bilder på nettet, vil jeg uansett ikke anbefale å kjøre dette hjemmefra, selv ikke på Linux uten at man vet noenlunde hva man driver på med. Man skal henge med i svingene for å holde sikkerhet på en slik løsning, og med MS sin historikk på dette området er jeg meget skeptisk. Skal se at dette blir det neste yndlingsområdet for bootnet.

 

Edit: Og jeg mener faktisk at Linux for denne brukergruppen trolig er for vanskelig å konfigurere som en sikker server, selv om f.eks Ubuntu sitt out-of-box oppsett er svært sikkert.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Home Server er og blir et topp produkt. Så dere Linux fan. som ikke har prøvd WHS kan bare holde kjeft om alle usaklige argumenter mot dette produktet. Dette er en server for hvermans, ingen spesielle server eller data kunskaper trengs for å håndtere denne - rett opp fra kassen, koble til strøm og nettverkskabel og du er så og si oppe og går. Helt perfekt for meg!

Lenke til kommentar
Jeg har ikke prøvd Home Server, så er det sagt. Og jeg kommer aldri til å prøve den heller, til det er funksjonaliteten for dårlig i forhold til det jeg har behov for.

 

Mye av funksjonaliteten er tilgjengelig gjennom annen programvare / OS - sentral lagring, ekstern tilgang ovs. Personlig synes jeg backup-funksjonen i WHS er meget godt implementert. La PC-en stå på på natta - full backup. Ekstra funksjonalitet kan legges til vha add-ins.

 

Det er vel en linux home server under utvikling (ubuntu). Håper den legger seg tett inntil whs når det gjelder funksjonalitet.

 

IP

Lenke til kommentar
Home Server er og blir et topp produkt. Så dere Linux fan. som ikke har prøvd WHS kan bare holde kjeft om alle usaklige argumenter mot dette produktet. Dette er en server for hvermans, ingen spesielle server eller data kunskaper trengs for å håndtere denne - rett opp fra kassen, koble til strøm og nettverkskabel og du er så og si oppe og går. Helt perfekt for meg!

 

Uten en viss grad av "kunnskap" bør man ikke ha en server, spesielt om man har tilgang til den eksternt eller den er satt opp med Webserver. Dessverre er fakta at ingen har klart å lage 100 % sikre produkter, og derfor er slike produkter en betydelig risiko. Nå har jeg ikke analysert sikkerhetsoppbyggingen på WHS, men jeg tviler på at de har klart å gjøre den sikrere enn noen av de andre serverproduktene sine. Enkelhet betyr også svært ofte at standard konfigurasjon vil inneholde en god del sikkerhetshull, det gjelder nesten uansett OS.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579
Home Server er og blir et topp produkt. Så dere Linux fan. som ikke har prøvd WHS kan bare holde kjeft om alle usaklige argumenter mot dette produktet. Dette er en server for hvermans, ingen spesielle server eller data kunskaper trengs for å håndtere denne - rett opp fra kassen, koble til strøm og nettverkskabel og du er så og si oppe og går. Helt perfekt for meg!

 

Hvorfor skal jeg teste det da? Linux er _gratis_, det er det eneste argumentet jeg trenger.

Lenke til kommentar

Selv bruker jeg mye heller 1000 kr på noe som fungerer rett ut av boksen, fremfor å laste ned noe "gratis"-opplegg som en må bruke 100 timer på for å få til å fungere noelunne tilfredstillende. De timene kan brukes på noe mye mer fornuftig, for å si det slik.

 

Det eneste kjipe med WHS er manglende støtte for softwarebasert RAID5. Forhåpentligvis kommer det et hack som fikser dette snart.

Lenke til kommentar
Uten en viss grad av "kunnskap" bør man ikke ha en server, spesielt om man har tilgang til den eksternt eller den er satt opp med Webserver. Dessverre er fakta at ingen har klart å lage 100 % sikre produkter, og derfor er slike produkter en betydelig risiko. Nå har jeg ikke analysert sikkerhetsoppbyggingen på WHS, men jeg tviler på at de har klart å gjøre den sikrere enn noen av de andre serverproduktene sine. Enkelhet betyr også svært ofte at standard konfigurasjon vil inneholde en god del sikkerhetshull, det gjelder nesten uansett OS.

 

Vel, poenget her er at man faktisk skal kunne ha en server, hvor man deler ting på intranettet, tar backup etc, så kan man bruke WHS. Som standard kan du ikke nå WHS eksternt, det er noe du må slå på selv.

Lenke til kommentar
Mye av funksjonaliteten er tilgjengelig gjennom annen programvare / OS - sentral lagring, ekstern tilgang ovs. Personlig synes jeg backup-funksjonen i WHS er meget godt implementert. La PC-en stå på på natta - full backup. Ekstra funksjonalitet kan legges til vha add-ins.

 

Har ingen betydning når serverene jeg har går med (ca 4 stk internt og eksternt), må kjøre databaser, Tomcat, Jboss, PHP, mailserver i tillegg til backup av eksterne servere over sikre protokoller. I tillegg store krav til sikkerhet. Slik blir det når man har sin arbeidsplass hjemme. Så derfor har ikke WHS antydning til den funksjonaliteten jeg trenger. Og med 4 servere hadde MS fort vekk blitt mellom 20 - 30 000 kr. Da har man råd til å lære seg/knote med Linux, samt betale for hjelp av andre.

 

Funksjonalitet som full backup over natta er også godt implementert i NAS løsninger, samme gjelder ekstern tilgang. Og dette jevnt over til en lavere pris. Eneste de mangler er mulighet for å legge til ny funksjonalitet. Ellers så finnes det utrolig mye brukervennlig programvare som kan gjøre dette, og der filserver kan være nesten hva som helst (USB-disk koblet på router, SAN, Linux med Samba Share). Så noen revolusjon er det ikke akkurat.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...