Gå til innhold

hva er et atomskall? haster!


Spöka

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Elektronskall" kan være missvisende, for det er ikke et materielt skall slik som f.eks det ytterste laget på et egg (for å gjøre en dårlig sammenligning), men er i realiteten en sfærisk sone hvor elektronene kan bevege seg. Siden elektronene beveger seg så raskt rundt atomet i denne sone blir det omtrent som at det er et "skall" rundt, og derav navnet.

 

PS. Med forbehold om endringer siden jeg gikk førsteåret på VGS for mange år siden.

Endret av skag1
Lenke til kommentar
  • 12 år senere...

   

Daniel 06 skrev (4 timer siden):

Et atomskall er antall protoner som er rundt kjernen. hvordan du finner ut at det er feks. hydrogren atom har som har bare et nøytron mens ett clor atom har 17 nøytroner

 

Jeg vet at det høres nerd ut men jeg har lest og studert atomene og de ulike egenskapene rundt atomene.

Du fikk med deg at det hastet, ikke sant? Vel det har tross alt ikke gått tretten år siden han stilte spørsmålet helt ennå, så det kan jo hende svaret ditt kom i tide... Ellers burde du kanskje lese litt av de tidligere svarene i tråden, det finnes svar der som er langt bedre enn det du kom med.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
  • Uderzo låste denne emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...