Gå til innhold

MS Office 2007 under lupen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bra test abene :thumbup:

 

Ulempen med det nye formatet er at det i utgangspunktet ikke kan brukes med programmer som tilhører eldre Office-versjoner. Denne meldingen fikk vi opp da vi skulle åpne et DOCX-dokument med Word 2003:

 

Da vi trykket på OK ble vi videresendt til en nedlstingsside med en kompatibilitetspakke som gjør at eldre Office-programmer kan lese formatet.

En annen ulempe med Office 2007 er at Microsoft har valgt å bruke filformatet Office Open XML som standard. Det er ikke selve formatet som er problemet, men at det ikke kan brukes med eldre Office-versjoner. Du har rikttignok mulighet til å laste ned et ekstra program som fikser dette, så vi velger å ikke se på dette som stor minus.

At eldre MS Office-utgaver bare får lesetilgang synes jeg er en enorm svakhet. Det gjør at man ikke kan samarbeide med særlig mange ennå. Markedsandelen til MS Office 2007 er vel fortsatt ganske lav, hovedsaklig til fordel for MS Office 2003? (Er det noen som har oversikt over markedsandelene?) At MS Office ikke klarer å lese det eneste Internasjonalt (ISO-) standardiserte filformatet .odf er jo også en enorm svakhet. Det setter en unødvendig brems for kompatibilietet med en rekke offentlige instanser i inn og utland.

 

Ellers så synes jeg det burde vært en minus for inkompatibilitet, ikke-standardiserte formater, og kun lesetilgang til filene på eldre MS Office-versjoner, og generell ock-in til MS.

 

Når man skal vurdere om det er verd å oppgradere eller hoppe over en generasjon MS Office så er det også interessant å vite når MS planlegger å gi ut neste versjon og hvilke forbedringer den vil inneholde. Med priser på fullversjonene som tilsvarer en hel billig bærbar PC så tror jeg det er mange som ikke gidder å henge med på hver eneste MS Office-versjon.

 

Så over til det positive: Det nye menysystemet virker bra. Håper ikke MS har noen patenter/rettigheter som hindrer andre Office-pakker i å utvikle seg i samme retning slik at vi får innovasjon og konkurranse over hele linja.

Lenke til kommentar
Så over til det positive: Det nye menysystemet virker bra. Håper ikke MS har noen patenter/rettigheter som hindrer andre Office-pakker i å utvikle seg i samme retning slik at vi får innovasjon og konkurranse over hele linja.

9620286[/snapback]

Ribbon-greiene er litt smak og behag - noen elsker det, andre hater det. Selv syns jeg det er rotete, og hele GUIet i Office 2007 kan tilpasses i langt mindre grad enn forgjengeren, noe som er særlig uheldig for power-brukere. Mulig mange digger det mest fordi det ser litt "fresht" ut?

 

Hvis Microsoft har patenter inne i bildet, så bør de i hvertfall avfeies umiddelbart, siden ingen ting med ribbon er nytt. Liknende funksjonalitet har vært å finne i andre programmer helt siden 90-tallet (eller tidligere). Navnet og designet er det eneste nye, og kan selvsagt ikke patenteres. Men hva vet jeg, alt kan jo skje i det amerikanske patentsystemet :thumbdown:

Lenke til kommentar

Jaja klarer meg fint med 2000 utgaven ennå jeg.

 

Selv opplever jeg noe som får meg til å tenke etter om å oppgradere til mer fancy office 2007 vil være noe vits for meg.

 

Oftere og oftere tar jeg meg selv i å bruke wordpad, og eventuelt til og med notepad for små tekstdokumenter. Word har jo utviklet seg til å bli mer som et presentasjonsverktøy enn en tekstbehandler.

 

Forresten er det noen som vet om det er mulig å tilbakestille office 2007 til det gamle menysystemet ?

Lenke til kommentar

Det er vel også verdt å nevne at Excel 2007 støtter multi-threaded calculation. Som betyr at alle med flerkjerneprosessorer får økt ytelse ved parallelliserbare beregninger.

 

Ellers så kan MIN versjon av Word 2003 både lese og lagre docx. Mulig min versjon av Word er bugget....

 

IP

Lenke til kommentar

Bruker office 2007 på jobben og synes denne er svært mye bedre enn tidligere versjoner. For kompabilitet bakover er det bare å sette den til å lagre i 97-2003 format så går det fint.

 

Ellers så synes jeg omtalen mangler noen vesentlige deler. For Excel er det kommet en enorm forbedring ved at Excel 2007 støtter dataark med over 1 million rader og over 16 000 kolonner. Gamle støttet bare ca 65000 rader og 256! kolonner. Ved dataanalyser av større data skapte denne begrensningen store vanskeligheter med behov for å bruke access for sortering hele tiden.

 

For Word er det i alle fall en funksjon som synes å være ny og nyttig og det er bibliografiregisteret. Hadde dette som ad-on på universitetet og det programmet kosta vist flesk. nå er det standard og gir mer verdi for pakka.

 

Brukergrensesnittet kan det sies mye om, men jeg synes den er fin. Gir lettere adgang til å finne funksjoner som tidligere var gjemt bort. Spesielt at de relevante menyene for det objektet/egenskapen du jobber med kommer opp er meget bra.

Lenke til kommentar

For å si min mening, så synes jeg denne testen var "syltynn". Jeg har selv brukt Office 2007 siden "betaversjonen", ikke minst i arbeidet med å bistå organisasjoner med vurdering om man skal/bør oppgradere. Jeg har således testet også mot mange "brukere" (ca 40 stk).

 

Erfaring 1. GUI er lekkert, men gjør at en lang rekke oppgaver faktisk går betydelig saktere enn før. Ikke minst fordi hvor funksjonalitet er plassert svært ofte er ulogisk, og i enkelte tilfeller nesten umulig å finne. Særlig gjelder dette brukere som har lært seg en del mer komplekse funksjoner i tidligere versjoner. Av mine testbrukere var det faktisk svært mange som gav opp på enkelte mer komplekse oppgaver.

 

Det at det tilpasser seg oppgaven er svært ofte et herk, fordi det var noe MS ikke har tenkt på vil gjøre ting på en annen måte.

 

Erfaring 2. Systemet er typisk laget for enkel og glatt formattering for "average user", men en betydelig svekkelse i forhold til hvordan man effektivt tilpasset tidligere versjoner. Men det er mulig jeg ikke har funnet ut av alt. Og jeg har ikke funnet noen måte å nærme seg gammelt grensensitt på. Ribbonen kan minimeres.

 

Erfaring 3. Outlook er en reell forbedring, uansett hvordan man vurdere det.

 

Erfaring 4. En lang rekke irriterende oppførsel i tildigere MS Office er ikke rettet på, blant annet standard plassering av bilder, som alltid medfører 4 ekstra musklikk ++ enn f.eks i OpenOffice. Derfor bruker jeg konsekvent OpenOffice og DocBook til å skrive manualer og dokumentasjon.

 

Erfaring 5. All ferdigstylingen gir et skikkelig arbeid med å konfigurere Office i organisasjoner som har krav til hvordan dokumenter skal se ut. De fleste av disse ønsker alle ferdigstilene rett vest, noe som ikke er så likefram å få til (selv om det går).

 

Så min konklusjon er faktisk jevnt over den motsatte av artikkelen. Dersom du bare bruker Office-programmer dann og vann (normalt) er den OK. Dersom du er skikkelig storbruker, som skriver komplekse dokumenter med egne prekonfigurerte stilsett etc, skift til OpenOffice eller fortsett å bruke eldre versjoner. Får du det til 500 - 1200 kr, OK. Må du betale 3000 eller mer, er det ikke verdt penga.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...