Gå til innhold

Hold smarttelefonen din i form


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Lite nytt som jeg ikkje visste da men. Ellers en helt ok guide for mange kanskje. :)

9604246[/snapback]

 

Syns egentlig artikkelen var svært lite informativ. Den beskriver egentlig bare hvordan noen få Nokia smartphones oppfører seg hvis man ikke lukker programmene manuelt. Men er det slik at nyere S60 lukker programmet når man går ut av det? Hvordan er multi tasking på slike telefoner?

Lenke til kommentar

For å multitaske i Symbian s60 trykker du enkelt på den "røde tasten" som du legger på en telefonsamtale når du er i en samtale - når du er inne i et program, deretter kan du åpne et nytt program.

For å så multitaske tilbake til det gamle programmet holder du inne symbian tasten (meny tasten) i et par sekunder så velger du det gamle programmet igjen.

 

Husk å lukke programmene etter du er ferdig :)

Lenke til kommentar
For å multitaske i Symbian s60 trykker du enkelt på den "røde tasten" som du legger på en telefonsamtale når du er i en samtale - når du er inne i et program, deretter kan du åpne et nytt program.

For å så multitaske tilbake til det gamle programmet holder du inne symbian tasten (meny tasten) i et par sekunder så velger du det gamle programmet igjen.

 

Husk å lukke programmene etter du er ferdig :)

9610012[/snapback]

 

Kan du fortelle meg forskjellen på series 60 og S60? Har spurt Nokia men de vet tydelig ikke at det eksisterer både series 60 og S60. Er det snakk om en 3. part som leverer S60, eller er det Nokia som eier alle rettighetene ennå? Hvis man ser på www.s60.com kan man få inntrykk av at det er en 3. part. Mener å ha lest, uten at jeg klarer å finne det igjen, at s60 oppstod da 3. versjon av series 60 ble utviklet, og at det ble skilt ut fra Nokia som et eget selskap.

Lenke til kommentar
For å multitaske i Symbian s60 trykker du enkelt på den "røde tasten" som du legger på en telefonsamtale når du er i en samtale - når du er inne i et program, deretter kan du åpne et nytt program.

For å så multitaske tilbake til det gamle programmet holder du inne symbian tasten (meny tasten) i et par sekunder så velger du det gamle programmet igjen.

 

Husk å lukke programmene etter du er ferdig :)

9610012[/snapback]

Iom at det er noen programmer som lukker seg når man trykker på "rød knapp", er det enklere å bruke menytasten. Et trykk for å komme til menyen, trykk å hold kanppen inne hvis man ønsker å gå til en annen applikasjon eller ventemodus.

 

I tillegg kan det nevnes at på telefoner med Symbian 9 vil applikasjoner som ikke er i bruk automatisk avsluttes hvis det er for lite minne tilgjengelig.

Lenke til kommentar
For å multitaske i Symbian s60 trykker du enkelt på den "røde tasten" som du legger på en telefonsamtale når du er i en samtale - når du er inne i et program, deretter kan du åpne et nytt program.

For å så multitaske tilbake til det gamle programmet holder du inne symbian tasten (meny tasten) i et par sekunder så velger du det gamle programmet igjen.

 

Husk å lukke programmene etter du er ferdig :)

9610012[/snapback]

 

På min nyeste tlf (nokia e61) så lukkes programmet om du trykker på "legg-på" tasten. Men det du derimot kan gjøre er å trykke på meny tasten en gang for så å åpne ett program til

Er litt usikker på om dette gjelder aller series 60 3rd edt eller bare e61 men

Lenke til kommentar
Series 60 og S60 er vel i bunn og grunn det samme. Og Nokia står vel bak på samme måte som Sony Ericsson står bak UIQ.

9612823[/snapback]

 

Ja Nokia står bak series 60 som er videreutviklet til S60. At SE står bak UIQ er vel ingen hemmelighet, men før var UIQ et uavhengig selskap som solgte lisens til, blant annet, SE. Nå har imidlertid SE kjøpt opp UIQ. Så derfor er det litt interessant å vite om Nokia har gått motsatt vei, noe jeg mener å ha lest en plass.

Lenke til kommentar
Det vet jeg. Det finnes jo andre serier også. S40 (Series 40, Nokias vanlige "dumme" mobiltelefoner), S80 (Series 80, communicator-telefonene) og S90 (Series 90, Nokia 7700 og 7710) :)

9615392[/snapback]

 

På S60.com ble series 60 2. edition og s60 omtalt som to forskjellige grensesnitt. Der kom det klart og tydelig frem at navnet ble endret da series60 3d.edition skulle lanseres, og ble da kaldt s60. Nå omtales alle versjonene av brukergrensesnittet som s60. Så forvirringen er total... Men mistenker at du har rett, og at Nokia har gjort et mislykket forsøk på å endre det offisielle navnet fra series 60 til s60.

Lenke til kommentar

Slik jeg har forstått det (selvfølgelig mulig jeg tar feil), så er S60 en forkortelse for Series 60. 1st, 2nd og 3rd Edition er kun ulike versjon er av grensesnittet, omtrent som UIQ 2.1 og UIQ 3.0. Det Nokia kan mene, er at S60 omtales som Series 60 1st Edition og at de mener det er forskjell fra den og Series 60 2nd Edition, noe som er riktig. Men istedenfor å bruke hele Series 60 1st Edition eller S60 1st Edition, så sier de bare S60. Dette er enklere, og for å sammenlikne det med noe annet, så skriver man X og ikke 1X når man regner med ukjente i matte, ikke sant? På samme måte, bruker kanskje Nokia S60 istedenfor Series 60 1st Edition siden det er den første/nummer 1 og derfor ser de det ikke nødvendig å skrive alt sammen.

 

Det ble kanskje litt rotete forklart, men jeg håper du forstod det :p

 

Edit: Nettsiden heter S60.com. Den hadde vel hett noe annet hvis S60 ikke var en forkortelse for Series 60? :)

Endret av jornan
Lenke til kommentar
Slik jeg har forstått det (selvfølgelig mulig jeg tar feil), så er S60 en forkortelse for Series 60. 1st, 2nd og 3rd Edition er kun ulike versjon er av grensesnittet, omtrent som UIQ 2.1 og UIQ 3.0. Det Nokia kan mene, er at S60 omtales som Series 60 1st Edition og at de mener det er forskjell fra den og Series 60 2nd Edition, noe som er riktig. Men istedenfor å bruke hele Series 60 1st Edition eller S60 1st Edition, så sier de bare S60. Dette er enklere, og for å sammenlikne det med noe annet, så skriver man X og ikke 1X når man regner med ukjente i matte, ikke sant? På samme måte, bruker kanskje Nokia S60 istedenfor Series 60 1st Edition siden det er den første/nummer 1 og derfor ser de det ikke nødvendig å skrive alt sammen.

 

Det ble kanskje litt rotete forklart, men jeg håper du forstod det :p

 

Edit: Nettsiden heter S60.com. Den hadde vel hett noe annet hvis S60 ikke var en forkortelse for Series 60? :)

9620940[/snapback]

 

Etter å ha lest litt mer på s60.com ser jeg at nettstedet tidligere het series60.com, men fra November 2005 blir series60 byttet ut med s60. Brukergrensesnittet blir slavisk tiltalt som series 60 før denne datoen, men etter er det kun s60 som gjelder. Så teorien min er fortsatt at her dreier det seg om et navneskifte, og at det nå i dag skal omtales som s60 og ikke series 60 3. edition, future pack 2...

Lenke til kommentar
Det har kanskje vært et navnskifte, men S60 og Series 60 blir i alle fall omtalt som det samme. Skal prøve å finne ut av dette. Irriterer meg over at jeg ikke kan svare korrekt på det :p

9621809[/snapback]

 

Hehe. Irriterer meg også siden jeg mener å huske at påståtte navneskifte og eierforhold var omtalt på s60.com, men informasjonen er tydeligvis fjernet nå, eller at jeg rett og slett ikke klarer å finne det igjen...

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...