Gå til innhold

Brukertest: Scythe SQD-1000 og SQD2.5-1000


nogen

Anbefalte innlegg

Flere ergrer seg sikkert over støyende maskiner. Jeg har etterhvert fått dempet det meste av støy fra maskinen min; vifteløs psu, vifteløs cpu kjøler, vifteløs gpu. Jeg har riktignok installert 2 kabinettvifter på lavt turtall (noctua 800rpm).

 

Det siste som overdøver viftene er harddisken, en 3,5" samsung disk. Jeg har forsøkt flere metoder for å dempe denne. Det første jeg prøvde var o-ringer. Med de eldre maskinene mine har dette fungert greit. Det har alltid vært noe som har bråket mer. I det nye systemet var det imidlertid blitt snudd på hodet. Både spinne og skrive/lese lydene var ganske markant (hvem sa at Samsung diskene var stille?). Dessuten ble det etterhvert ganske varmt oppe med den vifteløse strømforsyningen.

 

Jeg begynte derfor å se meg om etter en annen løsning og kom over noen tyskere som hadde gravd ut innmaten i en gammel cd-rom, fylt den med et eller annet varmeledene materiale (bitumen? anyone). Jeg hadde problemer med å finne dette stoffet så jeg skrinla disse planene etter å ha undersøkt litt.

 

Jeg fant ut at det fantes en del ferdigløsninger og havnet til slutt på scythe SQD-1000. Som i bunn og grunn var en ferdigløsning av den nevnte boksen. Ren og pen var den og. Dette har jeg kjørt en stund. Boksen i 5.25" formatet. Disken ble merkbart mindre bråkete, og temperaturen falt noen grader i forhold til den gamle løsningen.

 

dessverre (for lommeboken) blir jeg aldri helt fornøyd. Jeg kunne fremdeles høre disken, både susing og knitring. Så da Scythe lanserte en 2.5" versjon og dollaren ble tilstrekkelig lav slo jeg til og bestilte et eksemplar fra USA. En transaksjon som forøvrig gikk smertefritt, bortsett fra at det manglet en varmeledende plate. Scythe ordnet imidlertid opp, og jeg fikk en plate i posten fra Tyskland etter et par dager.

 

Jeg satset på den helt stille varianten, dvs. 2.5" inni 3.5" versjonen. Montering var en enkel sak (se bilder). Kombinasjonen er rett og slett uslåelig hvis du er ute etter mest mulig støydemping. Jeg hører ikke lenger noe fra harddisken. Da mener jeg absolutt lydløst (i motsetning til folk som sier de har en lydløs bærbar når harddisken spinner og viften går).

 

Det er likevel verdt å merke seg at jeg må bruke 2.5" disk (dyrere og dårligere kapasitet og ytelse, men til mitt bruk merker jeg ikke forskjell, det kan tenkes at det kanskje ikke er tingen for spillere). Et alternativ må være SSD, men som lagring i tillegg er vel dette fremdeles løsningen. Blir vel SSD som system disk etterhvert antar jeg.

 

post-95203-1191078447_thumb.jpgpost-95203-1191078465_thumb.jpg

post-95203-1191078483_thumb.jpgpost-95203-1191078496_thumb.jpg

post-95203-1191078520_thumb.jpgpost-95203-1191078505_thumb.jpg

post-95203-1191078531_thumb.jpg

Endret av nogen
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...