Gå til innhold

Oktoberfest 2007 - en måned, en breddvidde


Anbefalte innlegg

Da er oktoberfest over, og detakerne laster opp sine beste bilder i Oktoberfest Galleriet

 

 

I oktober har jeg gitt meg følgende utfordring.

 

35mm f/2 skal være det eneste objektivet som er festet på min KM5D.

 

Regler:

1. Du skal kun benytte et objektiv med fast brennvidde fra 1.oktober til 31.oktober (zoomer er ikke lov).

2. Du kan maksimalt laste opp sju bilder i løpet av en uke.

3. Du kan maksimalt delta med ett bilde fra en og samme dato (har du to kanonbilder fra samme dato må prioritere)

4. La bildene ha exif-info.

5. Når måneden er over velger du de 3 bildene du liker best, så lager vi en samletråd med alle de beste bildene.

 

For å kvalifisere til poster fra Japan Photo, må du vise aktivitet og laste opp minst 10 bilder og laste opp i bilder i alle ukene i oktober. Du må lage din egen oktoberfest-tråd i Fotoaktiviteter.

 

NB! Treordsregelen og alle andre forumregler gjelder også for oktoberfest-trådene, så de som ikke sporenstreks endrer emnetittel i tråden "sin" til å inneholde MINST TRE ORD vil få den stengt!

 

 

Se forøvrig Akams nyhet

 

 

Dersom det er andre som synes dette høres gøy og utfordrende ut, lag deres egen tråd så skal jeg lenke videre til denne.

 

 

Disse gjennomførte utfordringen i forhold til de gitt kriteriene og vil motta 3 velfortjente postere fra Japan Photo

 

kimare: Konica Minolta 5D og 35/2

Anew: Nikon D70 og Sigma 30/1.4

sollien: Nikon D70s og 50/1.8

Sojourner2: Canon 40D og 50/1.4

Helolle: Nikon D80 og Sigma 28/1.8

Autoxave: Nikon D50 og 85/1.8

pybalto: Canon 350D og 50/1.4

olar0701: Nikon D200 og 105/2.8 VR micro / Canon 40D og 100/2.8 makro

morva: Konica Minolta 7D og 85/1.4 (minst 50% S/H og kvadratisk format)

arTsy: Canon EOS 350D og 50/1.8

Kjetil-H: Konica Minolta 7D og Sigma 14/2.8

Steve-O-: Canon 40D og 50/1.4

teskarpen: Konica Minolta 5D og Tamron SP 90/2.5

haakonts: Nikon D200 og Nikkor 85/1.4

marekz: Nikon D50 og 50/1.8

bObleJet: Nikon D70s og 50/1.4

magneska: Nikon D200 og 35/2

kiskogl: Olympus E-500 og 50/1.4

theriksen: Nikon D50 og 50/1.8

sverrelerre: Nikon D40 og Sigma 30/1.4

helgehol: Canon 30D og Sigma 30mm/1.4

erty_: Nikon D80 og 35/2

 

Disse har holdt et høyt aktivitetsnivå, men har ikke helt gjennomført etter kriteriene:

tomsi42: Canon 350D og 35/2.0

 

Disse har også vært med i mer eller mindre grad:

LoSerboss: Sony A100 og Zenitar 16/2.8 fisheye

abraxa: Mamiya M645 og 55/2.8 (bruker film)

Moxica: Nikon D70s og 50/1.8

morlie: Canon 30D og 50/1.8

vpaulsen: Canon 30D og 50/1.4

abach: Canon 350D og 50/2.0

deviant: Canon 400D og 60/2.8 Makro

archanios: Canon 30D og 50/1.4

feikRAM: Canon 400D og Sigma 30/1.4

EspenE: Nikon D50 og Sigma 70/2.8 makro

sjiraffn: Canon 1DMKIII og Sigma 30/1.4

larsen87: Canon 400D og 28/2.8

satchmo: Canon 40D og 85/1.8

Svein Gunnar Kjøde: Nikon D70s og 50/1.8 manuellfokus

k-ryeng: Nikon D70s og 50/1.8

einar007: Nikon D100 og Tamron 90/2.8 makro

operg: Nikon D50 og 50/1.8

paulinfrancis: Nikon D80 og 50/1.8

Snirfle: Pentax K10D og 50/1.4

jpsalvesen: Olympus E-510 og 50/2.0

ragamuffin: Canon EOS 1D mk II og 135/2L

joostein: Nikon D70 og 28/3.5

Det Skumle Fjellet: Nikon D80 og 50/1.2

stoners: Canon 40D og 50/1.8

Aetius: Canon 5D og 50/1.4

Litejk: Konica Minolta 5D og 20/2.8

staaland: Canon 20D og 35/1.4

MatsEikemo: Canon EOS 350D og 60/2.8 Makro

varmfisk: Canon 350D og 50/1.8

sthlm: Nikon D70s og Sigma 150/2.8 makro

-einar-: Pentax K10D og 35/2.8

jokabele: Konica Minolta 7D og Carl Zeiss Flektogon 35/2.4

ejd33p: Canon 30D og 50/1.8

Andy1300: Canon 400D og 50/1.8

 

 

Har du Sony eller Minolta kan du melde deg på her.

Endret av kimare
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En glimrende idè, Kimare. Mange kunne hatt godt utbytte av å leve etter et slik dogme i en måned, til og med lengre.

Det er kanskje ikke så rart at det er Minolta-brukere som kommer på en slik konkurranse. Minolta var jo mer kjent for sin ypperlige fastoptikk, enn sine (også glimrende) zoomer. Noen av deres konstruksjoner (som 28/2,8) minner en del om Leica-konstruksjoner, noe som kanskje er arven etter samarbeidet med Leitz på syttitallet.

Alle med Sony eller KM, som eier et fastobjektiv, burde være med å den konkurransen. Idèellt burde man gjøre som Kimare gjør, å kun bruke et objektiv hele måneden.

Lenke til kommentar

Dette er jo en finfin anledning til å sende min syke D200 til Interfoto for rekonvalesens (autofokusfeil - det er nå jeg skal få blø for å ha kjøpt i USA).

 

Det blir D70 med Sigma 30/1.4 på meg i oktober. :thumbup: Forsett #2 blir å ha med kameraet (nesten) over alt.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
En glimrende idè, Kimare. Mange kunne hatt godt utbytte av å leve etter et slik dogme i en måned, til og med lengre.

Det er kanskje ikke så rart at det er Minolta-brukere som kommer på en slik konkurranse. Minolta var jo mer kjent for sin ypperlige fastoptikk, enn sine (også glimrende) zoomer. Noen av deres konstruksjoner (som 28/2,8) minner en del om Leica-konstruksjoner, noe som kanskje er arven etter samarbeidet med Leitz på syttitallet.

Alle med Sony eller KM, som eier et fastobjektiv, burde være med å den konkurransen. Idèellt burde man gjøre som Kimare gjør, å kun bruke et objektiv hele måneden.

9592873[/snapback]

 

Hvorfor bare begrense dette til Sony eller Minolta? Vi kan vel kjøre en lignende greie her på akam. De med Sony eller Minolta (som meg) kan leke Ole Brum og være med begge plasser :whistle:

Lenke til kommentar

National Geographic-fotografen Jim Brandenburg tok i sin tid med seg en Nikon FM2, ett objektiv, og tre filmruller ut i ødemarken. Han ble der i tre måneder, og hadde som forutsetning at han skulle ta ETT bilde hver dag. Nix flere og nix færre.

 

ALLE bildene satt som et skudd. Det var ikke ett enesste ett av dem som var mindre enn dritbra.

 

Her finner du bildene fra prosjektet: http://www.jimbrandenburg.com/gallery/90%2..._the_light.html

Lenke til kommentar
National Geographic-fotografen Jim Brandenburg tok i sin tid med seg en Nikon FM2, ett objektiv, og tre filmruller ut i ødemarken. Han ble der i tre måneder, og hadde som forutsetning at han skulle ta ETT bilde hver dag. Nix flere og nix færre.

 

ALLE bildene satt som et skudd. Det var ikke ett enesste ett av dem som var mindre enn dritbra.

 

Her finner du bildene fra prosjektet: http://www.jimbrandenburg.com/gallery/90%2..._the_light.html

9593198[/snapback]

 

Bra du fant frem denne Aetiis. Tenkte på dette prosjektet med en gang men husket selvsagt ikke navnet på fyren. Dette er vel definisjonen på photo a day for mange. Forkjellen er vel at nå tar folk 100 bilder og plukker ut ett til dagens foto.

Kan bare drømme om hvor mye arbeid og tankevirksomhet som ligger bak hver av de eksponeringene til Jim B.

Lenke til kommentar

Hm, i min iver etter å være med glemte jeg at jeg ikke bare skal teste ymse kameraer i oktober, jeg skal også fotografere dyr med ymse brennvidder, så akkurat denne måneden er det vanskelig for meg å være litt brennviddenazi mot meg selv.

 

Tror vi skal si det slik at vi snakkes i November - men jeg støtter ideen fullt ut! :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...