Gå til innhold

Minitest av Olympus E-510


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Byggjer på E-410 testen på dpreview: http://www.dpreview.com/reviews/OlympusE410/page16.asp, der dette blir anbefalt. Har prøvd dette på eit lånt E-510 med godt resultat. Samanlikninga med E-410 skulle vere relevant da bildebrikke etc er likt med E-510. Innstillingane går også att blant E-510 brukarar på olympusforumet på dpreview. Men dette er subjektivt og personlege preferansar vil variere.

Lenke til kommentar
For å få skarpe bilder ut frå kamera må ein setje støyfilteret (Noise Filter) på 0 og skarpheten på -2. Har Akam prøvd dette?

9592791[/snapback]

 

Nei, vi har ikke prøvd alle kombinasjoner av settinger for oppskarping. Det er mange måter å få skarpere bilder rett fra kameraet. Vi viste et eksempel hvor vi hadde satt kameraet til Vivid i steden for Normal. Det endrer også default oppskarping. Hvor mye som er "nok" oppskarping er subjektivt og vil variere fra fotograf til fotograf, og strengt tatt fra bilde til bilde.

 

Forøvrig er ikke kommentaren "Vel softe bilder med standardinnstillinger" ment som noe stort minus. Det er mer ment som en OBS til folk som kjøper kameraet og lurer på hvorfor bildene ikke er oppskarpet mer.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar
Forøvrig er ikke kommentaren "Vel softe bilder med standardinnstillinger" ment som noe stort minus. Det er mer ment som en OBS til folk som kjøper kameraet og lurer på hvorfor bildene ikke er oppskarpet mer.

9602095[/snapback]

 

Hvorfor står det som et minus isåfall?

9607359[/snapback]

 

Det har jeg vel egentlig svart på allerede, men oppfatter det som et lite minus for brukere som ikke har mye erfaring med (eller ønske om) å drive med etterprosessering. Og selv om E-510 er toppmodellen til Olympus frem til deres nye (semi)promodell lanseres om noen uker så gjør pris og funksjoner dette til et ganske typisk "begynnerkamera".

Lenke til kommentar

Jeg har aldri testet et Olympus selv, men i følge Fotografi gir det de mest ferdige jpg-bildene rett ut fra kamera, forutsett at man har brukt de mulighetene som finnes for å få det resultatet som man ønsker. Det er mulig at Vivid gir et resultat som kanskje ikke er bra for oss som liker seg bak skjermen, men når man sammenligner med det meste andre så er det enklere for nybegynnere å få det slik de ønsker. Jeg regner med at de som gidder å ta ting seriøst, dvs de har ikke et overdrevent selvbilde som forbyr dem å lese en manual, så finner de raskt ut hvilken innstilling som passer dem mest. Det er jo ikke stort verre enn å finne ut hva loudnessknappen på stereoen gjør. De fleste forbrukere vil nok lese manualen før de tar et slik produkt i bruk, slik de i sin tid gjorde med videospilleren sin.

 

Jeg hevder ikke at Akams test ikke tar høyde for det, men det blir ofte slik at man leser tester slik djevelen leser bibelen. Jeg synes likevel at Seriksen i sin kommentar skriver -Og selv om E-510 er toppmodellen til Olympus frem til deres nye (semi)promodell lanseres om noen uker så gjør pris og funksjoner dette til et ganske typisk "begynnerkamera".

Med de funksjonene som kamera tilbyr så har det mer funksjoner enn noen av nybegynnerkameraene til andre produsenter. Derfor føler jeg at E-510 er mer et entusiastkamera enn et nybegynnerkamere, på tross av at størrelsen er liten og det ikke er like solid som f.eks. 40D, D200 og K10D. Jeg synes det blir litt urettferdig sammenligning, siden de koster en del mer. Da er det bedre å sammenligne med D80, som jeg ikke kan se tilbyr noe som ikke E-510 kan tilby, helst mindre. Trådløs blitsstyring kan ikke trekkes inn i sammenligningen, siden Nikon er alene om det i den klassen.

Lenke til kommentar

Ja, f.eks. Sigma SD-14 og Fuji S5 Pro, for å nevne noen.

 

Vi gir "Akam Anbefaler" til de kameraene vi synes fortjener det. Om du synes det er mange for tiden, så er det fordi det er svært gode speilreflekskameraer på markedet i dag - ikke fordi vi er for snille.

Endret av Aetius
Lenke til kommentar

Jupp det er som med biler. Anbefalles stort sett alle. Kvaliteten over anbefalingsmerket blir liksom litt dårlig om alle skal få det .)

 

Hve med de ekstra gode og imponerende, hva får de "editors choise" eller anebefales ekstra ekstra mye?

 

Anbefalles burde bli gitt ut en sjelden gang og ikke hver gang spør du meg .)

Lenke til kommentar
...

Jeg synes likevel at Seriksen i sin kommentar skriver -Og selv om E-510 er toppmodellen til Olympus frem til deres nye (semi)promodell lanseres om noen uker så gjør pris og funksjoner dette til et ganske typisk "begynnerkamera".

Med de funksjonene som kamera tilbyr så har det mer funksjoner enn noen av nybegynnerkameraene til andre produsenter. Derfor føler jeg at E-510 er mer et entusiastkamera enn et nybegynnerkamere, på tross av at størrelsen er liten og det ikke er like solid som f.eks. 40D, D200 og K10D. Jeg synes det blir litt urettferdig sammenligning, siden de koster en del mer. Da er det bedre å sammenligne med D80, som jeg ikke kan se tilbyr noe som ikke E-510 kan tilby, helst mindre. Trådløs blitsstyring kan ikke trekkes inn i sammenligningen, siden Nikon er alene om det i den klassen.

9612558[/snapback]

 

Ser ut som vi stort sett er enige (hvis jeg tolker det du skrev korrekt), bortsett fra om E-510 er entusisastkamera eller ikke. Vi er i hvertfall enige om at 40D, D200 og K10D tilhører entusiastmodellene. Jeg kan være enig i at D80 og E-510 kanskje hever seg litt over de andre begynnermodellene, men likevel oppfatter jeg disse til å tilhøre "low end" modellene. Litt enklere konstruksjon med en del plast, 2.5-3 bps, ikke værtetting, begrenset antall AF-punkter, kun ett kontrollhjul (sikkert noen som er uenige her) og selvfølgelig prisen kjennertegner begynnerkameraene. E-510 passer bra inn der, men det forhinderer ikke at det er et veldig bra kamera (i likhet med mange av konkurrentene) som vi også ga "Akam anbefaler" logoen. Og selv om E-510 har en bra specliste så er den ikke så enestående. Det har for eksempel kun tre autofokuspunkter og høy ISO er fortsatt ikke helt på høyde med konkurrenten med større sensorer.

 

Man kan sikkert også diskutere om "begynnerkamera" er en god betegnelse på speilreflekskameraer hvor prisene starter over 5000, men det er nå engang praktisk å ha kategorier som plasserer en modell "i terrenget".

Lenke til kommentar

Kjempe bra kamera!

 

Har det selv med dobbelkit (14-42, 40-150mm) Olympus E-510, med FL-36 og EP-6 med veske. Har tatt rundt 3000 bilder med det, og kvaliteten er bra.

For å få skarpe bilder ut frå kamera må ein setje støyfilteret (Noise Filter) på 0 og skarpheten på -2.

Dette fungere ganske bra!

 

Bra batteritid for å ikke glemme det.

Lenke til kommentar
Ville det stått som minus at "det er morsommere å kjøre i sport-modus" på en bil?

 

Helt ærlig så synes jeg det hadde vært nyttigere og sannere om du viste noen eksempler av JPEG tatt i studio med forskjellige instillinger, slik at vi selv kunne bedømme. Bildeprosessering er en smaksak.

9609733[/snapback]

 

Dette var en minitest, og vi refererte til E-410 testen angående bildekvalitet. Derfor er det lite om bildekvalitet i denne testen selv om vi viste et par eksempler på vivid og standard. Synes du henger deg vel mye opp i et enkelt punkt i oppsummeringen, spesielt med tanke på at dette er et kamera som fikk "Akam anbefaler" og generelt mye positiv omtale.

 

Ser forøvrig at du har E-510 i profilen din. Kunne vært interessant å vite hvilke settinger du bruker for JPG-bilder. Kommentar, har du noe favorittinnstillinger - og i tilfelle for hvilket bruk utskrift, web, osv ?

Lenke til kommentar

Jeg tar faktisk aldri JPEG-bilder. 2gb minnekort er billig så da går det alltid i RAW, og kjører etterpå LightRoom. Men jeg kom i skade for å ta noen jpegs da jeg oppgraderte firmware og stillinger ble tilbakesatt til standardinstillingene. De ble helt kurrante, men å justere levels etterpå blir jo litt mere støyete.

 

Og jeg ser såklart at dere har satt jpeg-kvaliteten som et minuspunkt på D80, så jeg tar ikke dette meg JPEG-kvalitet personlig (vel, bittelitt). Men jeg synes helt ærlig at det er mere hjelpsomt overfor en forvirret førstegangskjøper når dere anbefaler noen konkrete innstillinger å starte fra enn når dere setter opp noe så subjektivt og konfigurerbart på minus-siden.

Lenke til kommentar

Uansett så fortjener alle produsentene pryl for at de har så hard komprimering i jpg, selv på beste kvalitet. Det holder ikke, siden de fleste kundene foretrekker det formatet. Det er også totalt unødvendig med dagens minnekortpriser. De som ønsker mindre filer får heller velge det selv, i form av å velge Normal som kvalitet. De som ønsker skikkelig gode jpg er jo ikke gitt noen valgmuligheter som passer dem. Det er trist at de ikke tar formatet mer på alvor, siden det kan være praktisk med gode jpg's av og til.

Lenke til kommentar
Uansett så fortjener alle produsentene pryl for at de har så hard komprimering i jpg, selv på beste kvalitet. Det holder ikke, siden de fleste kundene foretrekker det formatet. Det er også totalt unødvendig med dagens minnekortpriser. De som ønsker mindre filer får heller velge det selv, i form av å velge Normal som kvalitet. De som ønsker skikkelig gode jpg er jo ikke gitt noen valgmuligheter som passer dem. Det er trist at de ikke tar formatet mer på alvor, siden det kan være praktisk med gode jpg's av og til.

9615338[/snapback]

 

Enig i at mange tar hardt i når de komprimerer. Nikon P5000 som er 10MP ga for eksempel filer på rundt 3MB (og aldri over 3.5MB), mens Canon G7 ga nesten dobbelt så store filer. Her er forøvrig Olympus E-510 rimelig bra. Beste JPG-kvalitet gir ofte bilder på 6-7MB (avhengig av motiv) og det burde være nok til at det ikke er komprimeringen som begrenser.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...