Gå til innhold

Amazon MP3 klar


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå vet jeg ikke hvor omfattende denne "musikkbutikken" til Amazone er. Altså hvor mange små og store plateselskaper de har kontrakt med osv. Me DRM-fri musikk er alltid positivt. Det store ankepunktet slik jeg ser det er at musikkbutikker smo baserer seg på å kun selge drm-fri musikk ikke får like stort utvalg som de andre musikkbutikkene på nett. iTunes for eksempel har jo et heller gigantisk utvalg.

 

For at dette skal ta av, og musikkbransjen dermed forstår hva kundene vil ha, tror jeg DRM-fri musikk vil bli det nye store. Så suksessen til DRM-fri musikk avhengiger egentlig rett og slett av hvor mye vi kjøper den. Og det er nettopp nå de som uttaler seg i retning, "Jeg liker ikke å kjøpe musikk med DRM. Hvis de bare lanserer DRM-fri musikk skal jeg begynne å kjøpe", må ta iniativet og holde det de lover. Det hjelper ikke at dere sier det om dere ikke gjør det.

 

Platebransjen opererer ikke i ord. De sier ikke, "Oi! Ordet på forumer er at folk har lyst til å kjøpe masse DRM-fri musikk". Derimot tenker de penger, og det er sannsynligvis det eneste de er istand til også. Om pengene på DRM-fri musikk begynner å rulle inn, sender det et budskap om at det er hva forbrukerne vil ha.

 

Utviklingen i platebransjen er ikke bare treig fordi det sitter en haug eldgamle dinosaurer som tviholder på urgamle distribusjonsmetoder. Man kan rett og slett ikke bare skylde på dem. For er det ikke vi forbrukere som kjøper platene deres uansett? Igjen dette med hvordan platebransjen tenker i penger. Ser de at noe er svært inntektsgivende er det noe å fortsette med. Folk kjøper plater og musikkfiler med DRM som bare juling. iYunes er kanskje den mest suksessfulle "nettbutikken" for musikk noensinne. Og de selger jo så godt som bare DRM-infisert musikk. Det er uholdbart.

Lenke til kommentar

Enda mer DRM fri musikk :D

men hvorda er d med musikken til f.eks sony som nekter å fjerne DRM. De vill heller ha en atombome til å gå av i new york enn at de får den fjernet...

 

En liten annen ting:

følge Amazon skal over halvparten av låtene kunne kjøpes for under 5 kroner låten (89 cent)

Amazon har nok aldri sakt at en låt kan kjøpes for under 5kr :p derimot 89cent... (altså de to må skifte plass)

Lenke til kommentar

Har prøvd det nå. Var ingen problem, måtte bare oppgi en falsk amerikansk adresse. (egentlig var det min adresse, men amerikansk Zip-code på slutten). Det er ingen problem siden det det ikke blir sendt ut noe fysisk til denne adressen.

 

Uansett nedlastingen gikk smertefritt, programmet lastet til og med filen inn i iTunes på egnehånd.

 

Utvalget er godt men har foreløpig et par mangler som f.eks. U2. Men tenker jeg heller får kjøpe disse i iTunes, til det blir tilgjengelig her.

 

Enkelt, ipod-kompatibelt, drm-fritt og litt billigere enn norske Itunes. Tror jeg kommer til å kjøpe mange av mine mp3 her i fremtiden.

Endret av Kjstokka
Lenke til kommentar

2 millioner låter ikke dårlig.

Og det til en meget bra pris, men amazon må vel ha avtaler med de lokale rettighetshaverne før de kan tilby musikk andre land enn USA. Var jo sånn med itunes, var først lenge kun tilgjengelig i USA, så senere Europa.

 

Hadde gledet meg mye om de også hadde tilbudt det samme i Norge. Itunes er helt uaktuelt med.

Lenke til kommentar
Må du ha et eget program for dette? Og hva ligger bitraten på? 256kbps?

9578045[/snapback]

 

Du laster ned "Amazon Mp3 Downloader". Så når du kjøper en sang laster du ned en fil til dette programmet, så starter programmet automatisk opp nedlasting. Vet ikke hvor fort det gikk, men opplevde ikke at det gikk tregere enn det pleier å gjøre med iTunes.

 

Edit: Beklager missforstod

 

Bitraten er 256-320 kbps på de jeg har lastet ned til nå

Endret av Kjstokka
Lenke til kommentar
Hvordan klarte du å laste ned Kjstokka, den er så langt bare åpen i USA?

 

Leser på Amazon sin blogg at de holder på å lage programmet også for Linux -Supert :thumbup:  Alt i alt er dette et svært godt alternativ, og langt bedre enn hva en får hos iTunes.

9578174[/snapback]

 

Igjen. Jeg lagte en ny adresse på amazon nå jeg skulle kjøpe den første låta, jeg puttet inn min egen adresse, men satt inn et amerikansk zip-nummer på slutten. Så enkelt var det! Regner med at sjansen er nærmere null for at noen i dette området har min adresse i virkeligheten (siden jeg bor i en gate med et ganske norsk navn). Uansett, ingenting sendes fysisk ut, så jeg ser ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Får ikke downloader'en til å virke her. Får bare Runtime Error når jeg prøver å laste ned.

9578287[/snapback]

 

Funker helt greit hjemme. Det var sikkert noe med rettighetene på jobb-PC-en som førte til Runtime Error.

 

Mulig jeg gjør feil, men det hadde vært en fordel å kunne samle all musikken før en må betale og laste ned.

Synes den tekniske løsningen til allofmp3 fungerte bedre, men dette er helt greit.

Lenke til kommentar
Må du ha et eget program for dette? Og hva ligger bitraten på? 256kbps?

9578045[/snapback]

 

Du laster ned "Amazon Mp3 Downloader". Så når du kjøper en sang laster du ned en fil til dette programmet, så starter programmet automatisk opp nedlasting. Vet ikke hvor fort det gikk, men opplevde ikke at det gikk tregere enn det pleier å gjøre med iTunes.

 

Edit: Beklager missforstod

 

Bitraten er 256-320 kbps på de jeg har lastet ned til nå

9578065[/snapback]

Og dette programmet kjører kun på Windows/Mac?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...